Rijlessen in de automaat is gemakkelijker en goedkoper! Je hebt minder autorijlessen nodig omdat de bediening grotendeels automatisch gaat. Er worden steeds minder handgeschakelde auto's verkocht, en dus steeds meer automaten. Dit komt mede omdat auto's steeds vaker elektrisch rijden.
Automaat rijlessen zijn in het algemeen duurder dan schakelauto rijlessen. Later als je naar de auto's gaat kijken zul je merken dat automaat auto's ook duurder zijn dan handgeschakeld auto's.
Wat kost een rijles met een automaat? Een auto met automatisch transmissie is duurder in aanschaf dan een schakelauto en daarom kost een rijles dan ook vaak iets meer dan een rijles in een schakelauto. Een autorijles van een uur kost gemiddeld 45 euro met automaat en 41 euro met schakelauto, de prijs is inclusief btw.
De voor- en nadelen van een automaat rijbewijs
Rijlessen in een automaat heeft veel voordelen. Enkele voordelen van het lessen in een automaat zijn: Minder handelingen verrichten tijdens de les; (ont)koppelen en schakelen. Volledige concentratie op het verkeer.
De kosten voor een rijexamen bij het CBR zijn € 122,50 in 2022. Het geld voor het examen maakt je rijschool voor jou over aan het CBR. Daarnaast betaal je aan je rijschool een bedrag voor administratiekosten, het gebruik van de lesauto en de aanwezigheid van de instructeur tijdens het examen.
✓ Het landelijk aantal rijlessen ligt gemiddeld op 39 uur (CBR-onderzoek 2019). Bij Mattemburgh ligt dit gemiddelde op 31 uur. Jarenlange ervaring, 30.000 GESLAAGDEN gingen je sinds 1978 al voor.
In het algemeen heb je namelijk minder lessen nodig om te leren rijden in een automaat. Het steeds schakelen van de auto naar een hogere of juist lagere versnelling vinden veel mensen moeilijk. Kies je dus voor de automaat dan heb je geen tijd nodig om het schakelen te leren en bespaar je op lesuren.
Velen vinden het rijden in een automaat makkelijk, wat ook wel zo is. Toch is het wennen als je voor het eerst in een automaat rijdt omdat een aantal dingen anders werkt. Zo heb je regelmatig mensen die in een automaat helemaal niet wegkomen omdat ze niet weten dat je de rem moet indrukken om de auto te starten.
Automaat rijden heeft geen handleiding nodig, maar de nodige uitleg is zeker vereist. In zekere zin moet je leren rijden met een automatische versnellingsbak, want er zijn toch een hoop dingen die mis kunnen gaan als je de automatische versnellingsbak niet goed bedient.
Vanaf 2030 mogen er geen nieuwe auto's met verbrandingsmotoren verkocht worden, zo is de ambitie van het Klimaatakkoord. De automaat wordt in de toekomst dus de standaard.
Een automaat rijden is veiliger
Doordat je niet hoeft te schakelen en niet koppelt, is concentreren op wat er rondom jou gebeurt veel makkelijker. Daarnaast hoef je je stuur niet los te laten om handmatig te schakelen en met twee handen aan het stuur rijden is altijd veiliger.
Op dit moment rijden in Nederland ruim 1,9 miljoen personenauto's rond met een automatische versnellingsbak. Dat is 21,2 procent van het totale wagenpark.
Waar je wel op moet letten is dat als je een automaat rijbewijs hebt gehaald, dat je alleen dit soort auto's mag rijden. Haal je je rijbewijs in een schakelauto, dan mag je in zowel schakel als automatische auto's rijden.
Ja, in de meeste gevallen is een automaat auto duurder dan een schakelauto. Dit komt vooral doordat de vraag naar automaten in Europa nog steeds lager is dan de vraag naar schakelautos. De verwachting is dat zodra de vraag naar automaten stijgt, de prijzen zullen gaan dalen.
Heeft u een rijbewijs met code 78? Dan mag u alleen met een automaat rijden. U krijgt deze code op uw rijbewijs als u het praktijkexamen heeft gedaan met een auto of motor met automatisch schakelsysteem.
Een automaat heeft beperkingen als de eerste versnelling erg lang is. Om dan weg te rijden is erg veel slip nodig in de koppeling (koppelomvormer) en ontstaat veel warmte. Ook als het gat tussen de eerste en de tweede versnelling relatief groot is, kan dat ongunstig zijn.
Standen automaat
Zet je de auto in de P-stand, dan blokkeert je versnellingsbak. Deze stand heeft dus als het ware hetzelfde effect als je handrem. Het zorgt ervoor dat je auto niet gaat rollen na het parkeren.
Zo is een automaat een stuk duurder in de aanschaf dan een handgeschakelde auto. Toch kan dit opwegen tegen het mindere verbruik van de auto. Daarnaast kan het lastig zijn om over te stappen van een automaat naar een handgeschakelde auto.
Een automatische transmissie weegt meer, hierdoor wordt de auto zwaarder en dit heeft invloed op de hoogte van wegenbelasting. Ook voor privé leasers heeft dit een negatieve invloed op de maandprijs. De onderhoudskosten van een automaat zijn flink. Het uitblijven van onderhoud kan zorgen voor een nog groter probleem.
Om te vertrekken met een automaat, hou je je voet eerst stevig ingedrukt op het rempedaal en zet je de pook in de D-stand. Start de motor en laat het rempedaal langzaam los (vergeet de handrem niet!). De auto begint nu te rijden. Om sneller te gaan, druk je het gaspedaal in.
Als je met een automaat voor een stoplicht staat moet je hem gewoon in D laten staan. Enkel als je langer stilstaat zoals bijvoorbeeld voor een overweg of brug moet je hem in D of N zetten. De automaat is gewoon gemaakt om enige tijd in D te staan met uw voet op de rem.
Om een bekwaamheidsattest te krijgen, moet je minimaal 20 uren les volgen in een erkende rijschool én je lesgever moet je voldoende bekwaam achten om alleen de baan op te gaan. Je zit nu aan dat minimum van 20 uren. Het is niet zo, dat je verplicht bent om opnieuw minstens 20 uren te volgen.
Wat kost een automaat en wat brengt het op? Je kan huren of kopen, kiezen voor nieuw of tweedehands. Reken voor een automaat tussen de 3000 en 10 000 euro. Een melkautomaat kost tussen de 7500 en 10 000 euro.
Hoeveel rijlessen kan ik per week volgen? In principe net zo vaak als je wilt. De meeste mensen doen 1 keer in de week, maar hoe eerder je je rijbewijs wilt hebben ja hoe meer je in een week zal moeten lessen. Als je 'm dus heel snel wilt hebben kan je dus ook meerdere keren, 3 of 4 keer in de week lessen.