Het aandeel van zowel elektrische auto's, als overige auto's zonder schakelpook, neemt elk jaar toe. Vanaf 2030 mogen er geen nieuwe auto's met verbrandingsmotoren verkocht worden, zo is de ambitie van het Klimaatakkoord. De automaat wordt in de toekomst dus de standaard.
Rijlessen in een automaat
Als je schakelen moeilijk vindt. In een automaat heb je hier geen last van en kun je je beter concentreren op het verkeer. Als je je rijbewijs snel wilt halen. Met een automaat zul je minder lessen hoeven nemen.
De rijlessen in een automaat of een handgeschakelde auto zijn grotendeels hetzelfde. Je leert in beide gevallen de verkeersregels, het toepassen van de verkeersregels en de rijvaardigheden met de auto. Het enige verschil is dat je in de automaat niet leert te schakelen en koppelen.
Ondanks zijn voordelen heeft de automaat ook enkele nadelen: hij is duurder in aanschaf dan een handgeschakelde versnellingsbak. Immers: hij heeft complexere mechanische en elektronische elementen. Moet hij gerepareerd worden, dan kan de automatische versnellingsbak ook meer kosten.
In 2019 had bijna 51 procent van de nieuwe personenauto's een automatische versnellingsbak. In de eerste drie kwartalen van 2020 is dat aandeel opgelopen naar ruim 53 procent. De opmars van de automaat gaat hard: tien jaar geleden was 80 procent van de nieuwe auto's nog handgeschakeld.
Een automaatrijbewijs is volgens Alvares vaak ook een stuk voordeliger. "Het kost gemiddeld 10 tot 12 rijlessen om te leren koppelen en schakelen. Als je dat overslaat, kun je veel sneller en dus goedkoper je rijbewijs halen."
Antwoord van Jos. U vraagt wat de te verwachten levensduur is van een automatische versnellingsbak. In alle redelijkheid denk ik aan tenminste 200.000 km.
Een automaat rijden is veiliger
Doordat je niet hoeft te schakelen en niet koppelt, is concentreren op wat er rondom jou gebeurt veel makkelijker. Daarnaast hoef je je stuur niet los te laten om handmatig te schakelen en met twee handen aan het stuur rijden is altijd veiliger.
Bovendien is een automaat over het algemeen veel zuiniger dan een handgeschakelde auto. Een automaat schakelt namelijk op het juiste moment en rijdt daarom altijd op het optimale toerental.
Op dit moment rijden in Nederland ruim 1,9 miljoen personenauto's rond met een automatische versnellingsbak. Dat is 21,2 procent van het totale wagenpark. Twaalf jaar geleden was dat de helft minder, met circa 936.000 automaten.
Waar in 2016 nog circa 2.000 mensen examen deden voor een automaatrijbewijs, is dat aantal inmiddels verdrievoudigd naar ruim 6.000 examenkandidaten in 2022. In totaal legden dit jaar 145.000 mensen een rijexamen af.
Naast dat deze vaak duurder zijn in aanschaf, zal een een automaat ook duurder zijn bij herstel of onderhoud. Nieuwe automaten maken gebruik van technologie die geregeld worden door verschillende computers in de auto. Gaat er iets stuk, dan bestaat de kans dat ook het brein vervangen moet worden.
Velen vinden het rijden in een automaat makkelijk, wat ook wel zo is. Toch is het wennen als je voor het eerst in een automaat rijdt omdat een aantal dingen anders werkt. Zo heb je regelmatig mensen die in een automaat helemaal niet wegkomen omdat ze niet weten dat je de rem moet indrukken om de auto te starten.
Achteruitrijden. Ook achteruitrijden met een automaat is helemaal niet zo moeilijk. Druk eerst het rempedaal in, zodat de auto volledig tot stilstand komt.Daarna zet je de pook in de R-stand en laat je het rempedaal los om achteruit te rijden.
Waarom de handbak verdwijnt
Bovendien schakelt een automaat vaak sneller, soepeler en zonder enige vorm van vermogensverlies. Daarnaast is een auto doorgaans ook een stukje zuiniger en daardoor schoner. Minder CO2 dus, iets waar alle automerken op inzetten.
Een automaat beschikt dus ook niet over een koppeling, maar heeft enkel een rem- en gaspedaal. Een automaat beschikt over een deze standen: parkeren, achteruit rijden, neutraal (ofwel stilstaan), en drive. In sommige gevallen is de auto voorzien van extra standen, zoals berg rijden of een sportstand.
U heeft wel een bedieningspook, maar die bedient u alleen voordat u wegrijdt. Hierdoor rijdt u meer ontspannen. Voor wie autorijden geen hobby is, is het vaak prettiger om automaat te rijden. De automaat schakelt rustig en op het beste moment, zo wordt de motor minder belast, daardoor rijdt een automaat ook zuiniger.
Tegenwoordig liggen de verbruikscijfers namelijk steeds dichter bij elkaar. In een automaat rijden de meeste mensen een stuk ontspannener dan in een handgeschakelde huurauto. Zo kan een automaat bijvoorbeeld niet afslaan, omdat je geen koppeling gebruikt.
Zowel een handgeschakelde versnellingsbak als de geautomatiseerde versies hebben onderhoud nodig maar bij normaal onderhoud is de een niet gevoeliger dan de ander en zullen de onderhoudskosten niet veel schelen.
Er hangt immers een flink gevaarte aan de trekhaak. Bij het optrekken, helemaal op een bergweg, moet je de koppeling van je versnellingsbak dus voorzichtig bedienen. Met een automaat ben je dat ongemak kwijt, want in dat type transmissie ontbreekt vaak de koppeling.
Levensduur van een auto
Uit onderzoek van ACEA blijkt dat een auto in Nederland gemiddeld 10,6 jaar oud is. Ter vergelijking: in Luxemburg is de gemiddelde autoleeftijd slechts 6,4 jaar.
Moderne auto's met automaat zijn voorzien van een start/stop inrichting en zullen dus bij een verkeerslicht afslaan. De selectiehendel kan dan gewoon in de D stand blijven staan. Zonder start/stop inrichting is het advies om de auto gewoon in de D te laten staan bij een kortstondige stop zoals bij een verkeerslicht.
Olie automaat verversen
Alle onderdelen van een auto ondergaan slijtage, dus ook een “onderhoudsvrije” automaat. Het is verstandig om de olie tussen de 60.000 en 100.000 km te verversen, ook als dit levenslange olie betreft. Daarbij een nieuw filter en magneet voor de automaat.