Volgens email etiquette is het gebruikelijk dat een zakelijke mail binnen 24 tot 48 uur een reactie behoeft. Één à twee werkdagen, dus – en dan ben je aan de beurt (mits je natuurlijk geen out-of-office melding hebt ontvangen).
Houd het onderwerp kort en krachtig en doeltreffend. Denk iets langer na dan je normaal gesproken deed om tot een goed onderwerp te komen, dit betaalt zich toch weer terug in de reactiesnelheid op je e-mail. Vraag jezelf bij het bedenken van het onderwerp af of de ontvanger ook begrijpt wat je hiermee bedoeld.
Geef de persoon de tijd om te reageren. Reageert die niet? Dan kun je de persoon nogmaals een reminder sturen, met exact dezelfde tekst. Wanneer de persoon reageert dan geeft die meestal zelf wel aan waarom die niet eerder heeft gereageerd op jouw mail.
Wij hopen spoedig iets van u te vernemen. Graag zie ik uw antwoord zo spoedig mogelijk tegemoet. Ik zie uw reactie graag tegemoet. In afwachting van uw spoedige reactie, …
Stuur gauw een bericht achter je boze e-mail aan met: “Sorry, die laatste mail heb ik te snel verzonden, zonder er goed over na te denken. Kunnen we even bellen zodra je tijd hebt?” Door het stof dus. Alleen door vragen om vergeving kun je weer met een schone lei verder in deze vriendschap of zakelijke relatie.
mail boos@bnnvara.nl en we zien wel dan. nouja nogmaals, als je er boos over bent, mail boos@bnnvara.nl.
In een slotzin geef je aan wat je van de lezer verwacht, hoe iets verder gaat of welke actie jij gaat ondernemen. Net als bij openingszinnen is het soms lastig een goede slotzin te vinden. Ook een slotzin moet passen bij de inhoud van de brief of e-mail die je schrijft.
Een correcte, zakelijke groet hoeft niet overdreven formeel te zijn. De meest gebruikelijke slotgroet is: Met vriendelijke groet(en). Te formeel is een slotgroet als: Hoogachtend, of Met hoogachting. Te informeel is een slotgroet als: Groetjes, of Hartelijks.
Hallo Jan, Ik wilde snel een berichtje sturen om mijn e-mail over een kort gesprek op te volgen. Aangezien ik nog niets terug gehoord heb, vraag ik me af of je de e-mail wel goed hebt ontvangen.
Het kan zijn dat de ander je berichtje al lang heeft gelezen en misschien zelfs gewacht heeft tot jij iets zou sturen. Hij/zij reageert expres niet op jouw berichten, je bent gevallen voor een ervaren speler.
Reden 1: Hij vindt dat je teveel berichtjes stuurt. Reden 2: Hij weet niet wat hij moet zeggen. Reden 3: Hij was niet geïnteresseerd vanaf het begin. Reden #4: Hij is bezig.
Verschil ontvangst- en leesbevestiging
Klik in het linkermenu op Opties. Klik op E-mail. Scrol naar beneden tot het onderdeel 'Controleren'. Zet voor het ontvangen van een ontvangstbevestiging een vinkje voor Ontvangstbevestiging waarin staat dat het bericht is bezorgd bij de e-mailserver van de geadresseerde.
"Alvast bedankt," of "op voorhand bedankt," blijken dé manier om een antwoord los te krijgen. "Dankjewel," en "bedankt," prijkten op een mooie tweede plaats.
Formele e-mails sluit je af met 'Met vriendelijke groeten' of eventueel zelfs met 'Met de meeste hoogachting', net als een gelijkaardige brief. Wanneer men iemand om een gunst vraagt, is een afsluiting als 'Alvast bedankt' ook gepast. Mails naar vrienden kunnen gerust met minder formele afsluitzinnen beëindigd worden.
Hier volgt een voorbeeld van hoe je de mail kunt aanvangen: Enkele dagen geleden nodigden wij u uit om onze vragenlijst in te vullen. Wij zagen dat u deze tot op heden nog niet heeft beantwoord. Wij hopen dat u alsnog een paar minuten van uw tijd kunt vrijmaken om de vragen te beantwoorden.
Begin simpelweg met typen en maak je verhaal. De eerste zin hoeft niet de zin te zijn die je als eerste typt. Denk er pas over na als je de basistekst klaar hebt. Waarschijnlijk bedenk je de eerste zin dan ook veel sneller, omdat je al weet waar je tekst over gaat.
Woorden die je meent. Als jij een e-mail naar een klant verstuurt met een oplossing voor een probleem of als je een offerte verstrekt hebt, dan kan het beëindigen van de correspondentie met 'neem gerust contact op als u vragen heeft' bijzonder veel nut hebben, en zijn het tevens woorden die je absoluut meent.
Daarna gaat u de brief afsluiten. Geef duidelijk aan wanneer u een reactie verwacht. Indien u bij geen gehoor verder stappen wilt ondernemen geeft u dit ook aan in de brief. Sluit verder op een beleefde manier af, denk hierbij aan 'Hoogachtend' of met 'Hartelijke groeten'.
Bovenaan de brief vermeldt u uw adres en dat van de geadresseerde, de datum en de aanhef. U sluit de brief af met uw naam en handtekening.
Wekelijks zendt BNNVARA een nieuwe uitzending van het online programma BOOS uit via YouTube. Elke donderdag om 4 uur 's middags komt er een gloednieuwe aflevering online.
Antwoord. Als het gaat om elektronische post, is e-mail de juiste schrijfwijze.
Een reply is een antwoord op een e-mail bericht, het werkwoord is dus replyen met de vervoegingen ik reply, jij replyt en wij replyen. In praktijk wordt dit werkwoord overigens niet vaak toegepast en wordt bij voorkeur 'antwoorden' gebruikt.