Voor een deel van de Nederlanders is de prijs van autodelen één van de redenen om (nog) niet over te stappen op deelauto's. Maar in de praktijk blijkt juist dat autodelen voor het gros van de Nederlandse bestuurders een voordeligere keuze is.
“Wie tot 15.000km per jaar rijdt is bijna altijd goedkoper af met een systeem van autodelen”, aldus Jeffrey Matthijs, directeur van Autodelen.net. “Aangezien de Belg gemiddeld ongeveer 15.000km per jaar aflegt, biedt autodelen voor heel wat gezinnen een voordelig alternatief”.
De kosten voor de auto-eigenaar bestaan uit een bijdrage voor transactie of administratiekosten en de autodeel verzekering. Een verhuurder moet rekening houden met het betalen van servicekosten aan het platform. Deze kosten liggen tussen de €2,50 en €15,- per keer dat de auto wordt verhuurd.
Wat kost een deelauto? De totale kosten per rit zijn afhankelijk van het type auto dat je huurt, het tijdstip en de dag. Stel: je huurt één keer per week (overdag en door de week) een auto voor 2 uur en rijdt 50 kilometer. Dan ben je bij MyWheels en Share Now het goedkoopste uit.
Voor wie weinig rijdt, is cambio een voordelig alternatief voor een eigen wagen. Er zijn nog andere argumenten voor autodelen: Zo heeft cambio in zijn wagenpark steeds recente, en dus de meest milieuvriendelijke en betrouwbare wagens. Je kan kiezen uit verschillende modellen.
Autorijden is niet goedkoop. Het goede nieuws is dat u zelf invloed heeft op de maandelijkse kosten voor uw auto. De gemiddelde kosten per maand liggen volgens Nibud tussen de €294 en €645.
Delen is goed voor het milieu.
Autodelen zorgt voor 30% minder auto's én 20% minder autokilometers. Dat is minder uitstoot van CO2, fijnstof en stikstof en vraagt minder grondstoffen en energie van onze planeet.
Door voor Greenwheels te kiezen, bespaart het koppel maar liefst € 307 per maand, bijna € 3.700 per jaar. Daarmee is de deelauto 68% goedkoper dan de eigen auto, hoewel de Greenwheels-auto wel kleiner is dan ze gewend zijn.
Jouw auto delen
Zo'n autodeelconstructie kun je zelf opzetten. Bij de Vereniging voor Gedeeld Autogebruik kun je terecht voor onder meer een voorbeeldcontract en een zogenoemde autodeelverzekering. Zo'n verzekering heb je nodig, zodat je auto ook verzekerd is als huurders erin rijden en je no-claim beschermd is.
Degenen die wel een auto bezitten kunnen – om de kosten te drukken of uit milieuvriendelijke overwegingen – ervoor kiezen de auto te verhuren aan derden op momenten dat het voertuig niet wordt gebruikt. Dit kan op eigen initiatief, maar kan tegenwoordig ook via diverse bemiddelaars als Snappcar, My Wheels en WeGo.
Samen met de iets hogere tarieven is Greenwheels in veel gevallen dus wel wat duurder. Als de auto's in de buurt staan weegt het gemak van meteen een auto vaak wel op tegen de lagere tarieven van auto's die verder weg staan of waar eerst een afspraak voor gemaakt moet worden met de particulier.
Lid worden Lid worden van MyWheels is helemaal gratis. Je betaalt alleen als je een vervoersmiddel gebruikt. Vervolgens kun je eenvoudig via internet of via de app op je smartphone vervoersmiddelen zoeken, huren en verhuren en reserveringen bijhouden. ander jouw gereden ritten (en je betaalt maar één keer borg).
Een dag (24 uur) kost je 25 euro en een week (7 dagen) kost je 145 euro. Per kilometer betaal je bij cambio voor een wagen van klasse M 0,26 euro per kilometer tot 100 km (inclusief brandstof), vanaf kilometer 101 betaal je 0,22 euro.
Het voornaamste verschil is dat een deelauto vaak in de buurt staat, waardoor je er snel naartoe kunt lopen of fietsen in plaats van naar het verhuurbedrijf te moeten. Je kunt deelauto's vaak 24 uur per dag 7 dagen per week ophalen en terugbrengen, omdat je ze opent met een app of pasje.
Sluit daarna de laadklep en vergeet niet de laadkabel achterin de auto te leggen. Let op: de auto is een automaat. Om weg te rijden, zet de auto in D (drive). Fijne rit!
In de regel vervangt één deelauto vier tot acht privéauto's. Eén deelauto levert een ruimtebesparing op van 36-38 m². Deze ruimtebesparing kan een kostenvoordeel opleveren op parkeerfaciliteiten bij nieuwbouwprojecten en een oplossing bieden voor ruimtetekorten in drukke steden.
Een auto staat vaak stil, tot wel 23 uur per dag. Doordat een deelauto vaker en door meer mensen wordt gebruikt, worden andere auto's overbodig. Afhankelijk van de situatie kan een deelauto 4 tot wel 15 auto's vervangen. Minder auto's laat het autobezit met gemiddeld 70% dalen en vermindert de parkeerdruk aanzienlijk.
Per klassieke deelauto zijn er 15 tot 18 gebruikers. Bij peer-2-peer carsharing (SnappCar en MyWheels) zijn er 7 gebruikers per deelauto.
De markt voor gebruikte auto's heeft net als die voor nieuwe modellen te maken met krapte. Er is te weinig instroom en ook de import vanuit het buitenland neemt af. Hierdoor lopen de prijzen van gebruikte auto's flink op.
Op nummer 1 staan onze vrienden van BMW. In de eerste 10 jaar dat die auto rondrijdt, ben je als eigenaar bijna 18.000 dollar kwijt. Dat is met een gemiddeld jaarkilometrage en regulier onderhoud. Mercedes, Cadillac, Volvo en Audi completeren de top 5.
Kilometervergoeding blijft 19 cent in 2022.
In Start, Bonus en Comfort is het gebruiksrecht van cambio-voertuigen voorbehouden voor gebruikers die 25 jaar of ouder zijn of die sinds tenminste 2 jaar over een geldig rijbewijs beschikken.
Wat heb je nodig? Je moet als leerling reeds 18 jaar zijn en minstens 6 uur rijles gevolgd hebben bij een erkende rijschool (attest voor te leggen). Ook mensen met een voorlopig rijbewijs 18 maanden en een bekwaamheidsattest (na het volgen van 20u rijles) mogen de wagen gebruiken.