Onder het Besluit bodemkwaliteit (Bbk; zie ook [Beleidsblad Besluit bodemkwaliteit (grondstromen)]) valt asfalt voor het grootste deel onder de categorie V (vormgegeven bouwstof) (bestaande werken vallen onder Besluit Bodemkwaliteit: categorie V).
Bouwstoffen zijn steenachtig materiaal. Het gaat onder meer om bakstenen, klinkers, asfalt, dakpannen, betonblokken, cement, klei, puin. Grond en baggerspecie vallen hier niet onder. Daarvoor zijn aparte regels opgesteld, die te vinden zijn in het Besluit bodemkwaliteit.
Er wordt niet stilgestaan bij het begrip afvalstof. Bouw- en sloopafval is een afvalstof. Artikel 10.2 van de Wet milieubeheer verbiedt het op of in de bodem brengen hiervan als daarvoor geen vrijstelling is verleend volgens het Besluit vrijstellingen stortverbod buiten inrichtingen.
Duurzaamheid. De grondstoffen van asfalt, steen en bitumen, veranderen niet tijdens de productie en het gebruik. Daarom is het volledig herbruikbaar.
Bouwstoffen kunnen zowel vormgegeven bouwstoffen of niet-vormgegeven bouwstoffen zijn. Vlakglas, metallisch aluminium, grond of baggerspecie vallen niet onder de definitie van bouwstof.
Een niet-vormgegeven bouwstof is een bouwstof waarvan de kleinste eenheid een volume heeft van minder dan 50 cm3 of bouwstoffen die onder normale omstandigheden niet duurzaam vormvast zijn. Voorbeelden zijn assen en granulaten.
Vrijkomende grond is per definitie afval, een afvalstof. Het transport van afval moet gemeld worden bij het LMA: Landelijk Meldpunt Afvalstoffen conform het Besluit melden bedrijfsafvalstoffen en gevaarlijke afvalstoffen.
Asfaltbeton en beton lijken dan misschien dezelfde mengsels, toch is er wel degelijk een verschil. Het verschil zit hem in het bindmiddel. Waar dat bij asfaltbeton bitumen is, is het bindmiddel van beton kalk. Het voordeel van bitumen als bindmiddel is dat hierdoor het asfalt kan uitrekken voordat het barst of scheurt.
Afhankelijk van de temperatuur en de hoeveelheid zonlicht dat op het asfalt valt, kunnen er zelfs gevaarlijke verontreinigende stoffen vrijkomen. Het betekent dat asfalt, met name in stedelijke gebieden, en belangrijke bron is van luchtverontreinigende stoffen. En dan vooral op warme en zonnige dagen.
Normaal asfalt wordt bij ongeveer 160 °C geproduceerd. Door een speciaal productieproces kunnen we dit duurzame asfalt bij 105 °C produceren. Hierdoor verbruiken we 25% minder energie en stoten we ook 25% minder CO2 uit vergeleken met normaal asfalt.
Gebroken puin is waterdoorlatend en mede daardoor ook geschikt voor het verharden van een ondergrond. Het bevat ongeveer 45% betonpuin en 55% overige steenmaterialen en diverse nevenbestanddelen.
1.900 kg/m3.
De menggranulaat prijs per m3 ligt tussen de tussen de € 20,00 en € 40,00. De transportkosten worden door ons bepaald op basis van uw postcode.
De bouwstoffen van koolhydraten noemen we monosachariden (enkelvoudige suikers). Voorbeelden daarvan zijn: glucose, fructose en galactose. Voorbeelden van disachariden zijn: sacharose, lactose, maltose, trehalose. Koolhydraten die uit één of twee bouwstoffen bestaan worden suikers genoemd.
Koolhydraten dienen vooral als brandstof, maar kunnen ook als bouwstof en reservestof gebruikt worden. Vetten dienen vooral als brandstof en reservestof, maar kunnen ook als bouwstof worden gebruikt.
IBC-bouwstoffen zijn niet-vormgegeven bouwstoffen die alleen mogen worden toegepast met isolatie-, beheers- en controle- (IBC) maatregelen, omdat het toepassen zonder deze maatregelen anders leidt tot teveel emissies naar het milieu.
Asfaltwegen dragen behoorlijk bij aan luchtvervuiling. Dat blijkt uit onderzoek in de Verenigde Staten. Uit het wegdek lekken vluchtige organische stoffen weg en dat wordt erger als het wegdek opwarmt.
Asfalt is een mengsel van steenslag, zand en vulstof, bijeengehouden door bitumen. Dit is een restproduct uit de aardolie-industrie. Bitumen wordt bij hoge temperatuur vloeibaar. Vulstof houdt de bitumen in vloeibare staat bijeen.
Soms wordt er van het oude asfalt een laag af gehaald (frezen) en daar bovenop komt de nieuwe laag. Als het een compleet nieuwe weg betreft wordt er in veel gevallen eerst een laag grind van een bepaalde grote neergelegd als ondergrond, dit gesteente wordt in de asfaltwereld vaak Split genoemd.
De hete asfalt voor de wegverharding bevat giftige bestanddelen. De asfaltwerker kan de vrijgekomen rook, dampen en gassen inademen. In de buurt van de machines die de asfaltlaag aanbrengen, kunnen de werkers blootgesteld worden aan kankerverwekkende uitlaatgassen.
Door de waterdichte eigenschappen wordt asfalt ook veel gebruikt als dakbedekking en als bedekkingsmateriaal van waterbouwkundige constructies zoals sluizen, stuwen en kades.
Het oude asfalt wordt eerst gebroken en daarna via een zogenaamde 'parallel-trommel' gemengd met het nieuwe materiaal in het productieproces. Er kan maximaal 50% gerecycled materiaal worden toegevoegd. Voor recycling bestemd asfalt moet schoon zijn.
Een eerste stap kan zijn om Bodemloket.nl te raadplegen. Via het Bodemloket krijg je inzicht in de bij de overheid bekende gegevens. Ook zie je waar vroeger (bedrijfs)activiteiten hebben plaatsgevonden die extra aandacht verdienen omdat ze de bodemkwaliteit kunnen hebben beïnvloed.
U mag tot 50m3 grond afvoeren zonder schoon grond verklaring als het visueel schoon is, als er geen verdachte lucht te ruiken is met de neus en het niet van een verdachte locatie afkomstig is zoals bijvoorbeeld een industrieterrein. Als het grond is afkomstig uit bijvoorbeeld een nieuwbouwwijk dan is het goed.