Asfaltbeton en beton lijken dan misschien dezelfde mengsels, toch is er wel degelijk een verschil.Het verschil zit hem in het bindmiddel. Waar dat bij asfaltbeton bitumen is, is het bindmiddel van beton kalk. Het voordeel van bitumen als bindmiddel is dat hierdoor het asfalt kan uitrekken voordat het barst of scheurt.
Asfalt is een mengsel van steenslag, zand en vulstof, bijeengehouden door bitumen. Dit is een restproduct uit de aardolie-industrie. Bitumen wordt bij hoge temperatuur vloeibaar. Vulstof houdt de bitumen in vloeibare staat bijeen.
Als eerste is het belangrijk te weten dat asfalt veel voordeliger is dan beton. De prijzen van asfalt en beton verschillen vaak meer dan 50%, en dat is niet het enige grote voordeel. Bij het juiste onderhoud gaat asfalt namelijk net zo lang mee.
Asfalt is een mengsel van steenslag, zand en vulstof dat met bitumen -een product uit de aardolie-industrie en niet te verwarren met teer!-
Het Besluit bodemkwaliteit (Bbk) stelt regels aan het nuttig toepassen van grond, baggerspecie en (steenachtige) bouwstoffen, zoals beton, asfalt, puingranulaat en bakstenen, op of in de bodem. Deze bouwstoffen kunnen ook afvalstoffen zijn.
Door de waterdichte eigenschappen wordt asfalt ook veel gebruikt als dakbedekking en als bedekkingsmateriaal van waterbouwkundige constructies zoals sluizen, stuwen en kades.
Asfalt bestaat uit twee of drie lagen. Afhankelijk van ondergrond en belasting meestal 10 tot 15 cm dik.
Soms als je op een net nieuwe weg rijdt hoor je getik, alsof er allemaal kiezels uit de weg opspatten. Wat is er aan de hand? In Nederland gebruiken we veel zoab: zeer open asfaltbeton. Zoab heeft een open structuur, het heeft kleine gaatjes die het geluid van banden dempen en regenwater opnemen.
Asfalt verwijderen kan op twee manieren, opbreken of asfalt frezen. Het opbreken van asfalt gebeurt vaak middels een hydraulische graafmachine, het frezen van asfalt wordt gedaan met een daarvoor bestemde asfaltfrees. Wanneer asfalt wordt verwijderd noemen we dit frezen.
Wat kost asfalteren per m2
Uw oprit asfalteren kan al vanaf € 15,- per m² (ex. BTW). Een gemiddelde kostprijs voor de oprit ligt vaak tussen de € 35,- en € 45,- per m². De prijs of kosten voor uw asfalt oprit aanleggen, herstellen of vernieuwen hoeft helemaal niet hoog te zijn!
Een oprit laten asfalteren kost gemiddeld tussen €35 en €55 per vierkante meter, afhankelijk van de oppervlakte en de voorbereidingswerken die moeten uitgevoerd worden. Bij kleine oppervlakten kan de prijs oplopen tot €150/m². Hoe groter de te asfalteren oppervlakte, hoe lager de prijs per vierkante meter.
Voor nieuw werk volstaat een onderbaan van gebroken puin, meestal ca. 40 cm dik. Maar we kunnen ook over bestaande klinkers of beton asfaltere.
Afhankelijk van de temperatuur en de hoeveelheid zonlicht dat op het asfalt valt, kunnen er zelfs gevaarlijke verontreinigende stoffen vrijkomen. Het betekent dat asfalt, met name in stedelijke gebieden, en belangrijke bron is van luchtverontreinigende stoffen. En dan vooral op warme en zonnige dagen.
Asfalt wordt gemaakt van een mengsel van zand, steen en bitumen. Deze basiscomponenten worden in een asfaltcentrale verhit en met elkaar gemengd. Er ontstaat dan een taaie donkere vloeistof die onder hoge temperatuur bewaard wordt. Bitumen is een aardolieproduct.
Meestal is dat binnen een of twee uur.
De asfaltverharding is de laag op een weg waar verkeer direct overheen rijdt. De asfaltverharding maakt wegen weer of beter begaanbaar. Als deze goed is gelegd kan het voertuig waar het voor bestemd is zonder problemen over de asfaltverharding rijden.
De duur van de klus is afhankelijk van de grootte van het terrein en de constructie. In veel gevallen duren de werkzaamheden voor het aanleggen van een geasfalteerde oprit of oprijlaan 1 dag. 3Wanneer kun je er weer gebruik van maken? Het asfalt is direct overrijdbaar zodra het afgekoeld is.
Het asfalt zelf wordt aangebracht met behulp van een asfalteermachine. Het wordt vaak gebruikt voor de aanleg van openbare wegen. Bij particuliere woningen wordt het vaak toegepast bij het aanleggen van opritten, en als materiaal voor dakbedekking. Ontdek hier meer over de toepassingen van asfalt.
De gewichtstoename bij asfalteren is hoog met circa 250 kg per m2 – bij het aanbrengen van een slijtlaag is dat 15-18 kg per m2. Op een brugdek van 100 m2 is dat voor asfalteren dus 25.000 kg, tegenover 1.500-1.800 kg in het geval van slijtlagen.
Wanneer het Koudasfalt verdicht wordt gaan de korrels in het asfalt zich rangschikken. Alle korrels krijgen als het ware een eigen plekje waarin ze vast liggen. Dit zorgt voor de stabiliteit van het asfalt en voorkomt verzakkingen. Het verdichten van Koudasfalt kan gedaan worden met een asfaltstamper of trilplaat.
Het asfalt tikt op sommige plekken 53 graden celsius aan en op de straatstenen komt de temperatuur ook boven de 50 graden. Op sommige plekken wordt het asfalt zó heet, dat het begint te smelten.
Deze zijn uitgevoerd met geïsoleerde kipperlaadbakken of opleggers, die per rit 32 ton warme asfalt kunnen vervoeren. Speciaal opgeleidde chauffeurs brengen met gevoel voor verantwoordelijkheid het 'dikvloeibare wegdek' van asfaltcentrale naar de asfaltmachine op locatie..