Met een antwoordnummer betaal je de portokosten van een poststuk en niet je klant. Je klanten sturen dan gratis hun reactie naar jou terug.
Post gericht aan een antwoordnummer hoef je niet te frankeren. De ontvanger betaalt de verzendkosten. Een postzegel plakken is dus niet nodig.
Veelgestelde vragen Kan ik een pakket versturen naar een postbus- of antwoordnummer? Nee, helaas kun je bij DHL Parcel geen pakket versturen dat is geadresseerd aan een postbusnummer of antwoordnummer.
Een antwoordnummer is in Nederland een postbus waar de ontvanger de kosten voor het versturen van de zending betaalt. Hierdoor hoeft de verzender geen frankering te betalen.
Postzegels bij verzending naar postbus
Als je een brief stuurt naar een postbusadres, dan is het aantal postzegels dat je moet plakken afhankelijk van het gewicht van de brief. Dit is dezelfde regel als bij het versturen van post naar een gewoon adres in Nederland of het buitenland.
Stuurt u de brief naar een adres met antwoordnummer, dan hoeft u geen postzegel te plakken. De kosten voor verzending worden doorberekend aan het bedrijf of instantie, ook als het een non-profit organisatie is. Dus postbus wel en antwoordnummer niet.
Je kunt aangetekende post en pakketten sturen naar een postbus. We leveren de post dan af bij een PostNL-punt. De geadresseerde ontvangt vervolgens een kaartje in zijn postbus met het adres van het PostNL-punt waar hij de post kan ophalen.
Met een antwoordnummer betaal je de portokosten van een poststuk en niet je klant. Je klanten sturen dan gratis hun reactie naar jou terug. Hierdoor profiteer je van een verhoogde respons op jouw mailings.
Retourneren naar de afzender is gelukkig gratis als je dat duidelijk aangeeft op de envelop. Hopelijk zal de afzender vervolgens zijn/haar adresboekje updaten. Als je met een grote stroom aan post te maken hebt, dan kan het nodig zijn om het postkantoor te bezoek of je postbode aan te spreken.
Een antwoordnummer aanvragen kan eenvoudig op Mijn PostNL. Nog geen Mijn PostNL-account? Neem dan contact met ons op via telefoonnummer 088 868 6868 (ma t/m vrij van 08.00 tot 19.00 uur).
Idd, antwoordnummers zijn gratis. Dus sticker met adres op het pakket, inleveren bij het postkantoor.
In principe kunnen alle soorten post naar een antwoordnummer worden gestuurd. Denk aan: Briefpost en brievenbuspakjes. Pakketten Aangetekende post*
Echter track trace bij zendingen aan bedrijven via antwoordnummer werkt niet.
Wat kost retourneren? Of je betaalt om je pakket terug te sturen, hangt af van de verzender. Bij sommige verkopers kun je je bestellingen kosteloos retourneren. Is dat niet het geval, dan regel je de retourzending eenvoudig via DHL.
Retourzending via een C&A-filiaal werkt als volgt: vul het meegeleverde retourformulier in en leg deze samen met het/de te retourneren artikel(en) in het pakket. Sluit het pakket, plak de meegeleverde retoursticker op en breng het pakket en ontvangstbewijs tijdens onze openingsuren naar een C&A-filiaal in Nederland.
Bij een pakketpunt van PostNL kun je uitsluitend pakketjes halen of brengen. Het pakketje in orde maken en betalen doe je online (thuis). DHL heeft alleen pakketpunten, het zogenaamde DHL Servicepoint. Je kunt hier alleen pakketjes halen en brengen.
Een webshop is verplicht om de verzendkosten terug te betalen, als de bestelling althans in zijn geheel wordt teruggestuurd. Als slechts een deel van de bestelling wordt teruggestuurd, dan hoeft de webshop de verzendkosten niet terug te betalen.
Het antwoord hierop is duidelijk: ja. Als je gebruikmaakt van je herroepingsrecht, komen de retourkosten voor jouw rekening als de webshop dit aangeeft op zijn website. Omdat enkele webshops gratis retourneren aanbieden, verwachten consumenten soms dat het retour sturen van een bestelling altijd gratis moet zijn.
In geval van retournering van een product zijn de retourkosten voor rekening van de koper, uit respect voor het milieu. Op die manier willen wij bewustzijn creëren voor de bezorgroutes die een pakket aflegt en zo het aantal retourzendingen tot een minimum beperken.
Je kunt je bestelling gratis retourneren in elke Zara-winkel in dezelfde markt/regio waar je je aankoop hebt gedaan. Je hoeft alleen maar de artikelen die je wilt retourneren mee te nemen samen met de aankoopbon. Je kunt hem afdrukken of je ZARA-QR laten zien, die je vindt in de sectie 'Aankopen' in de Zara-app.
Een antwoordnummer kost u € 120,- per jaar. Daarna betaalt u per retourstuk een gewichtsafhankelijk tarief, dat hoger ligt dan het normale posttarief. Zo berekent TNT Post voor een standaardpoststuk tot 30 gram € 0,52. Dat is bijna 20% meer dan het normale posttarief.
Hoe groot mag een brievenbuspakje zijn? De maximale afmetingen van een brievenbuspakje zijn: 38cm lang, 26,5 cm breed en 3,2 cm hoog. Zo weet je zeker dat je pakketje in elke brievenbus past.
Met een postbus heb je een persoonlijk postadres buiten je kantoor of huisadres. De postbus is altijd gevestigd op een PostNL-locatie en al vanaf openingstijd beschikbaar. Op de meeste locaties is dit al vanaf 8.00 uur. Dat is eerder dan wanneer u de post op uw eigen adres laat bezorgen.