Afschrijvingen verlagen de winst. Dus als je minder kan afschrijven dan blijft je winst hoger en betaal je daardoor mogelijk meer belasting. Als je de extra afschrijving niet doet, dan kun je in de komende jaren meer afschrijven. Dat kan gunstig zijn als je meer winst maakt.
Een afschrijving zorgt ervoor dat je in het jaar van de aankoop minder kosten van je omzet aftrekt en dus mogelijk meer belastingen betaalt. Anderzijds ben je wel zeker van een kostenpercentage dat je ook de volgende jaren weer kunt aftrekken.
Bonusafschrijving is een belangrijk belastingbesparend instrument voor bedrijven , omdat het hen in staat stelt om in het eerste jaar direct een aftrek te doen op de kosten van in aanmerking komende bedrijfseigendommen. Dit verlaagt de belastingverplichting van een bedrijf, omdat het hun belastbare inkomen verlaagt.
Een afschrijving is in de bedrijfseconomie de boekhoudkundige waardevermindering van een actief in een bepaalde periode. Vatbaar voor afschrijving zijn de vaste activa op een balans. Aangezien afschrijvingen de facto een kost inhouden, zorgen ze ervoor dat de winst boekhoudkundig en fiscaal daalt.
Als u op een bedrijfsmiddel extra mag afschrijven, vermindert dit de winst van het betreffende jaar. Dat levert meestal een lagere belastingaanslag op en dus realiseert u een rente- en liquiditeitsvoordeel.
Door gebruik te maken van versnelde afschrijving kan een actief met een belastinggrondslag nu sneller worden afgeschreven. Hierdoor kan het belastbare inkomen van een bedrijf worden verlaagd en kunnen bedrijven die belastingbesparingen gebruiken om opnieuw te investeren in hun bedrijf.
U mag per jaar maximaal 20% van de aanschafprijs afschrijven. Voor uw laptop is dat 20 ÷ 100 × € 1.000 = € 200. Dat past mooi in 5 jaar.
Afschrijving stelt bedrijven in staat om de kosten van een activum terug te verdienen toen het werd gekocht . Het proces stelt bedrijven in staat om de totale kosten van een activum gedurende de levensduur te dekken in plaats van direct de aankoopprijs terug te verdienen.
Minimale en maximale afschrijfduur
De afschrijving is elk jaar maximaal 20% van de aanschafkosten. Anders gezegd, je moet bedrijfsmiddelen in minimaal vijf jaar afschrijven. Investeringen in goodwill moet je in minimaal 10 jaar afschrijven.
Afschrijvingen worden gerekend als kosten en verminderen dus het eigen vermogen. Omdat het kosten zijn, staan afschrijvingen tevens op de exploitatiebegroting.
Als bedrijfseigenaar kunt u afschrijvingen gebruiken om uw belastingdruk te verlagen . De afschrijvingskosten van uw bedrijf verminderen het aantal inkomsten waarop uw belastingen zijn gebaseerd, waardoor het bedrag aan belastingen dat u verschuldigd bent, afneemt.
Afschrijving heeft geen directe impact op de cashflow. Het heeft echter wel een indirect effect op de cashflow omdat het de belastingverplichtingen van het bedrijf verandert, wat de kasuitstroom van inkomstenbelastingen vermindert .
Om belastbare winsten voor vennootschapsbelasting te berekenen, moet u afschrijvingen toevoegen, omdat dit een niet-aftrekbare uitgave is . Vervolgens trekt u kapitaalafschrijvingen af.
Als je in 2023 een nieuw bedrijfsmiddel hebt aangeschaft of geproduceerd, mag je hierop willekeurig afschrijven. De extra afschrijving is maximaal 50% van de aanschaf- of productiewaarde van het nieuwe bedrijfsmiddel.
De meest gebruikte manier van afschrijven is de lineaire methode. Je schrijft dan in vijf jaar tijd elk jaar een vast bedrag af. Je trekt dan eerst de restwaarde van de aanschafkosten af. Dat bedrag deel je vervolgens door de gebruiksduur.
Voorbeeld. U koopt een machine. De aanschafprijs bedraagt € 30.000, de vermoedelijke gebruiksduur is 10 jaar en de restwaarde na 10 jaar is € 5.000. Berekening van de afschrijving: (€ 30.000 - € 5.000) : 10 = € 2.500 per jaar.
Om afschrijving op onroerend goed te claimen, moet u het gebruiken in uw bedrijf of inkomstenproducerende activiteit . Als u onroerend goed gebruikt om inkomsten te genereren (investeringsgebruik), moet het inkomen belastbaar zijn. U kunt onroerend goed dat u uitsluitend voor persoonlijke activiteiten gebruikt, niet afschrijven. Gedeeltelijk zakelijk of investeringsgebruik.
Omdat bedrijfsmiddelen een aantal jaren meegaan, mag u niet alle kosten aftrekken in het jaar van aanschaf. In plaats daarvan moet u afschrijven. Dat houdt in dat u de kosten verdeelt over de jaren waarin u het bedrijfsmiddel gebruikt. Elk jaar kunt u dus een deel van de kosten aftrekken.
Voor de meeste bedrijfsmiddelen mag u per jaar maximaal 20% van de aanschafkosten afschrijven. U schrijft de kosten dus in minimaal 5 jaar af. Voor goodwill geldt een percentage van maximaal 10% per jaar.
Afschrijvingskosten worden in de winst- en verliesrekening opgenomen als kosten, die weergeven hoeveel van de waarde van een actief dat jaar is gebruikt . Het is geen actief of een passief.
Ja, afschrijving wordt beschouwd als een boekhoudkundige uitgave die wordt gebruikt om de kosten van een actief te spreiden over zijn economische levensduur. Het verlaagt je bedrijfsinkomsten en beïnvloedt dus je winst- en verliesrekening.
Rechtlijnige methode : Dit is de meest gebruikte methode voor het berekenen van afschrijving. Om de waarde te berekenen, wordt het verschil tussen de kosten van het activum en de verwachte restwaarde gedeeld door het totale aantal jaren dat een bedrijf verwacht het te gebruiken.
Als zelfstandige, of dat nu in een eenmanszaak of vennootschap is, kan je de aankoop en kosten van een auto fiscaal inbrengen. En het goede nieuws is: de auto hoeft niet splinternieuw te zijn, ook tweedehandswagens zijn fiscaal aftrekbaar!
Een nieuwe auto schrijft namelijk het meeste af in de eerste 3 jaar. Een nieuwe auto is na 5 jaar gemiddeld zo'n 50% jaar minder waard. Wanneer je een occasion aanschaft scheelt dit dus een heleboel met betrekking tot de afschrijvingskosten.
Een afschrijving boek je ten opzichte van de waarde van het bedrijfsmiddel, waardoor het totaal aan activa af zal nemen. De afschrijvingskosten neem je op in de winst- en verliesrekening, zodat die invloed hebben op het resultaat en de belastingen.