Bij het achteruit een parkeerplaats uitrijden is er sprake van een bijzondere manoeuvre. Dit betekent dat u het overige verkeer voor moet laten gaan. Als u tijdens het achteruitrijden tegen een voorbijrijdende auto botst, bent u aansprakelijk.
Fileparkeren, achteruitrijden in een bocht en de hellingproef. Eén ding hebben al deze manoeuvres gemeen met elkaar: ze vallen allemaal onder de zogenaamde bijzondere verrichtingen.
Als bijzondere manoeuvre is o.a. genoemd: achteruitrijden. Om achteruit in te parkeren moet het voertuig achteruit rijden en voert de bestuurder zodoende een bijzondere manoeuvre uit. De auto die achteruit wenst in te parkeren, zal dus voordat hij achteruit gaat rijden het overige verkeer voor moeten laten gaan.
Als twee auto's achteruit een parkeervak verlaten, moeten beide auto's voorrang verlenen. Ontstaat er een botsing dan delen partijen de schade. Beide partijen zijn voor 50% aansprakelijk. Dit is slechts anders als een van de twee bestuurders bewijst dat hij voorafgaand aan de aanrijding al enige tijd stilstond.
Zo zijn manoeuvres zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen allemaal bijzondere manoeuvres volgens art. 54 RVV.
Volgens de wet is de achterop rijdende auto, die achterop uw auto botst, vrijwel altijd schuldig. Uitzonderingen zijn situaties waarin u uw voorganger 'snijdt' als u van rijbaan wisselt of inhaalt. Ook wanneer u plotseling hard remt zonder verkeersnoodzaak kunt u de schuld krijgen van een aanrijding van achteren.
Het open laten staan is conform artikel 54 RVV geen bijzondere manoeuvre!
Je bent in fout bij een ongeval wanneer je als bestuurder een ongeval hebt veroorzaakt en aansprakelijk bent gesteld voor de schade. Je zal dan geen schadevergoeding ontvangen via jouw BA autoverzekering.
Wie een manoeuvre uitvoert, moet voorrang verlenen. Een manoeuvre is een beweging die het verkeer hindert en bijgevolg een zekere verandering van richting insluit. De regel van art. 12.4 geldt niet wanneer beide bestuurders een manoeuvre uitvoeren.
De 6 bijzondere verrichtingen zijn: Recht achteruitrijden, bochtje achteruitrijden, omkeren door middel van steken, omkeren door middel van een halve draai, hellingproef en fileparkeren.
Het is als bestuurder verboden om op een autosnelweg of autoweg je voertuig te keren of achteruit te rijden. Is het verboden om stil te staan op de weg waar je rijdt? Dan is achteruitrijden en keren ook verboden. Je mag tot slot ook niet achteruitrijden of keren op plaatsen waar je onnodig gevaar kunt veroorzaken.
Wie achteruit inparkeert heeft beter zicht op de weg bij het verlaten van een parkeervlak. Makkelijker wegrijden. Een kleinere kans op schades. Beter zicht op de weg zorgt ervoor dat u minder snel paaltjes, voetgangers en andere auto's over het hoofd ziet.
Van de 28 inzichtvragen moet je er 25 goed hebben. Je mag in dit onderdeel dus maximaal drie vragen fout beantwoorden. Bij gevaarherkenning krijg je 25 vragen waarvan je er 13 of meer goed moet hebben. Hier mag je dus maximaal twaalf fouten maken.
Voor het grootste deel rijd je op aanwijzingen van de examinator. Die kijkt of je veilig en zelfstandig rijdt. Daarbij let hij onder meer op de beheersing van de auto, kijkgedrag en voorrang verlenen. Dat geldt voor alle zeven examenonderdelen.
De hellingproef
En tot slot, de gevreesde hellingproef! Dit is één van, zo niet dé moeilijkste bijzondere verrichting die er is. Gelukkig heb je hem daarom ook al meerdere malen geoefend tijdens je rijlessen. Blijf rustig en raak niet in paniek dan moet alles helemaal goedkomen.
Heb ik recht op schadevergoeding, zo ja, hoeveel? Bent u te voet of fietsend aangereden door een auto, en is er geen sprake van overmacht, dan heeft u recht op schadevergoeding. 50 tot 100% van uw schade wordt vergoed. Valt u niets te verwijten, dan wordt uw volledige schade vergoed.
Officieel gezien moet je schade die jij toebrengt aan een ander binnen drie dagen ná de aanrijding of het ongeval bij de eigen WAM-verzekeraar melden. Wordt de verzekeraar niet tijdig op de hoogte gebracht, dan kan met in theorie uitkering weigeren.
Volledige of gedeeltelijke schadevergoeding
Bijvoorbeeld: Je bent zelf voor 40% bijgedragen aan het ongeluk en bent dus voor 40% aansprakelijk. De tegenpartij is dan voor 60% aansprakelijk. Er wordt dan 60% van de schade vergoed. De overige 40% van de eigen schade draag je zelf.
Bij het achteruit een parkeerplaats uitrijden is er sprake van een bijzondere manoeuvre. Dit betekent dat u het overige verkeer voor moet laten gaan. Als u tijdens het achteruitrijden tegen een voorbijrijdende auto botst, bent u aansprakelijk.
Disculperen betekent 'vrijwaren'. Met andere woorden: als u aan kunt tonen dat u 15 seconden stilstond, in dit geval na het verrichten van een bijzondere manoeuvre, is er een disculperende stilstand aangetoond.
Zowel achteruitrijden als wegrijden uitparkeren is in de wet gedefinieerd als een bijzondere manoeuvre. Daarbij moet aan al het overige verkeer voorrang worden verleend. Dit maakt dat zowel u als de tegenpartij dezelfde voorrangsverplichting hadden. Zodra u in uw auto stapt en wegrijdt bent u verkeersdeelnemer.
Als je geen dag meer kunt kiezen, probeer dan wel om een goed tijdstip af te spreken. De slechtste tijd is 08:00 uur 's morgens. Dan slaagt slechts 45,6 procent van de kandidaten. De beste tijd is vlak daarna om 08:55 uur en 09:50 uur, het slagingspercentage is dan hoger dan 52 procent.
Alleen kun je niet slagen of zakken. Wel kun je wennen aan de examensituatie. Je krijgt handige tips van de examinator, waar je iets aan hebt voor het examen. En je kunt vrijstelling verdienen voor de bijzondere verrichtingen op het examen.