Het gebruik van ABS op motoren heeft het aantal motorongevallen en daarmee ook het aantal verkeersdoden en ernstig verkeersgewonden onder motorrijders verminderd [39] [40].
Kan ik zonder ABS rijden? Ja, je kunt gewoon rijden in een voertuig zonder ABS of met een niet meer werkend ABS. Bedenk wel dat ABS een grote bijlage levert aan de veiligheid wanneer je hard moet remmen.
ABS ('Advanced Braking System') is voor nieuwe typegoedkeuringen verplicht vanaf 1-1-2016. Voor bestaande typegoedkeuringen en reeds geproduceerde voertuigen geldt echter de datum van 1-1-2017.
Hoewel ABS over het algemeen zorgt voor een betere controle over het voertuig en een kortere remweg op droge en sommige gladde oppervlakken, kan ABS op los grind of met sneeuw bedekte oppervlakken de remweg aanzienlijk verlengen, terwijl de controle over het stuur nog steeds wordt verbeterd.
Zonder ABS zullen de remmen wel werken, maar de kans is groot dat ze blokkeren wanneer u hard remt.Daardoor kunt u in een ongecontroleerde slip komen, wat tot zeer gevaarlijke situaties kan leiden.
Rijden met het ABS-lampje aan is geen goed idee . Als het ABS uitstaat, loopt u een groter risico om de controle over uw voertuig te verliezen en betrokken te raken bij een ongeluk. Voor uw eigen veiligheid is het het beste om niet te rijden totdat u hebt opgelost wat ervoor zorgt dat uw ABS-lampje gaat branden.
Het repareren/vervangen van een ABS-sensor kost meestal €200 tot €300. Terwijl een reparatie aan de ABS-pomp zomaar €1200,- kan gaan kosten. Deze onderdelen gaan gelukkig wel lang mee. Reken maar op 10 jaar of langer.
Zijn er ook nadelen aan het ABS-systeem? Waar het ABS op een normale weg voor een kortere rem kan zorgen, zorgt het op een gladde of natte weg juist voor een langere remweg. Omdat de wielen op een hele natte of gladde weg heel snel blokkeren moet het ABS continu ingrijpen waardoor de remweg verlengd wordt.
Concluderend is ABS een cruciale veiligheidsfunctie die een groot verschil kan maken in rijprestaties en veiligheid . Voertuigen die zijn uitgerust met ABS hebben een kortere remweg, betere stuurcontrole, slippreventie en minder bandenslijtage vergeleken met voertuigen zonder ABS.
Bij contact inschakelen moet het ABS-waarschuwingslampje gaan branden en bij starten motor moet het waarschuwingslampje uitgaan. Blijft dit lampje branden, ook bij een eventuele proefrit, dan moet de auto op dit punt bij de APK worden afgekeurd.
Het mooie van antiblokkeersystemen is dat de auto altijd gebruikmaakt van het hydraulische remsysteem, ongeacht de staat van het ABS. Zolang de mechanische remhardware intact en veilig is (remklauwen, remblokken, remschijven), moeten de remmen altijd werken om het voertuig tot stilstand te brengen.
ABS is niet zomaar uit te schakelen. Het systeem zorgt ervoor dat bij hard remmen de wielen niet blokkeren, dus dat de auto bestuurbaar blijft. Een noodstop kan in elke situatie onverwacht nodig zijn, zelfs bergopwaarts.
ABS-sensoren kunnen kapot gaan door vuil of ouderdom.Ook gaan ze nog wel eens kapot wanneer je een wiellager vervangt. Je dashboard geeft in dat geval een storing aan. Wanneer de storing door de ABS-sensor komt gaat het lampje weer uit wanneer je deze vervangen hebt.
Het gebruik van ABS op motoren heeft het aantal motorongevallen en daarmee ook het aantal verkeersdoden en ernstig verkeersgewonden onder motorrijders verminderd [39] [40]. ABS staat voor Anti-Lock Braking System, een systeem dat vermijdt dat wielen blokkeren wanneer er hard wordt geremd.
Defecte ABS-wielsnelheidssensoren kunnen er in zeldzame gevallen voor zorgen dat de snelheidsmeter geen gegevens meer registreert . 2. Pulserend rempedaal - Tijdens het remmen detecteren de ABS-sensoren de snelheid van elk wiel. Als een van de ABS-sensoren uitvalt, wordt de onjuiste snelheid van een of meer wielen gemeten.
Oefen steeds stevigere druk uit . Als u tijd hebt en voelt dat de wielen blokkeren, verlaag dan de druk en oefen opnieuw druk uit. Herhaal dit. Ga geleidelijk aan sneller en harder rijden, maar wees u ervan bewust dat u kunt slippen als de wielen blokkeren. In dat geval moet u de druk op de remmen verminderen voordat u weer kunt sturen.
Als tijdelijke oplossing kiezen sommige bestuurders ervoor om de ABS-zekering van hun voertuig eruit te halen als de ABS-pomp lawaai begint te maken of als deze kapotgaat. Zodra de ABS is uitgeschakeld, werken de remmen nog steeds normaal. U kunt het voertuig dus veilig naar uw bestemming rijden, zolang u voorzorgsmaatregelen neemt terwijl u onderweg bent .
Zonder ABS kan het betekenen dat één wiel volledig blokkeert. Als het andere wiel nog wel normale grip heeft is de kans groot dat je auto in een spin zal raken. Het Anti Blokkeer Systeem zal voor jou kunnen beslissen hoe hard de rem druk moet zijn voor beide wielen.
Het grootste nadeel is dat het systeem de remdruk voor elk wiel afzonderlijk niet kan regelen . Dit kan leiden tot minder effectieve remprestaties, vooral in noodsituaties of bij gladde wegen.
Er is veel bewijs dat suggereert dat ABS de veiligheid van motorvoertuigen verbetert . Studies tonen aan dat ABS betekent dat u 35 procent minder kans hebt om betrokken te raken bij een botsing of ongeval dan een voertuig zonder antiblokkeersysteem.
Nadelen van ABS
Het kan broos en verkleurd raken na verloop van tijd, waardoor de buitentoepassingen beperkt worden . Ontvlambaarheid: ABS-kunststof wordt geclassificeerd als een brandbaar materiaal en heeft een relatief lage weerstand tegen vuur. Het heeft de neiging te smelten en te branden, waarbij mogelijk giftige dampen vrijkomen.
Wanneer alleen het ABS lampje brand, kan het geen kwaad om door te rijden naar de dichtstbijzijnde TOP Merkspecialist bij u in de omgeving. Zo voorkomt u het risico dat er een noodstop grote gevolgen zal hebben. De auto hoeft niet direct langs de weg gezet worden.
Een geschikte reparatie-autoriteit kan ABS-problemen oplossen , zoals plotseling ABS-vermogensverlies, defecte wielsensorcodes, ontbrekende signalen van de wielsnelheidssensor en meer. Omdat deze problemen verschillende soorten reparaties kunnen hebben, is het belangrijk om een automonteur-autoriteit te zoeken voor een oplossing.
De gemiddelde kosten voor het vervangen van een ABS-module zijn $ 1174 tot $ 1301. Voer de gegevens van uw voertuig in om te zien hoeveel het vervangen van een ABS-module in uw regio kost.