Een trendonderzoek is een onderzoek dat u inzicht geeft in de ontwikkelingen binnen de markt waarin u opereert. Zo komt u te weten hoe de markt in de toekomst zal veranderen, en kunt u hier van tevoren op inspelen.
Een trendanalyse brengt systematisch in kaart wat de impact van belangrijke trends en onzekerheden is op uw organisatie. De analyse creëert overzicht en inzicht in zekerheden en onzekerheden voor de toekomst. Deze kennis verbetert de kwaliteit van uw strategische besluiten.
Een betrouwbaar en grondig trendonderzoek zorgt ervoor dat je effectief kunt inspelen op trends en ontwikkelingen, en helpt je bij: Het afstemmen van je innovatieplannen op data, in plaats van een onderbuikgevoel.
Een trend is een ontwikkeling op langere termijn naar een bepaalde richting. In de economie gaat het om een ontwikkeling die een daling of groei weergeeft in een zogeheten trendlijn die neerwaarts of opwaarts loopt. Als er cijfers beschikbaar van zijn, dan kun je er trends in terugvinden.
Bepaling van de variatie van het achtergrondniveau van een bepaalde stof in een bepaald diervoeder(grondstof) of humane voedingsmiddel; 2. Analyse van het verloop van het gemiddelde gehalte gedurende een bepaald aantal jaren (trendanalyses); 3.
Een trend is een ontwikkeling van een bepaalde richting op langere termijn. Trends worden vaak aangegeven door modeontwerpers, maar kunnen ook voortkomen uit een rage waar ontwerpers dan verder op inhaken. Een trend duurt langer dan een seizoen en is altijd van invloed op het komende seizoensbeeld.
De trendstudie bestaat uit acht inhoudelijke, thematische hoofdstukken (bestuur, demografie, economie, e.d.). Naast de beschrijving van de belangrijkste trends en ontwikkelingen per thema worden de daarbij horende opgaven, kansen, denk- en oplossingsrichtingen geschetst.
Een trendwatcher signaleert trends d.m.v. marktonderzoek. Dit houdt in: kranten en bladen lezen, websites bezoeken, blogs lezen, markt- en consumentenonderzoeken bijhouden, praten met mensen en deskundigen, reizen en het bezoeken van tentoonstellingen.
Je spreekt pas van een trend als deze nieuwe opvatting of behoefte zoveel kracht en invloed krijgt dat deze in staat is om bijvoorbeeld onze werkwijze, cultuur of traditie te veranderen. Een trend verovert een plaats die er nog niet was. Het ontstaan van een trend is dus mensenwerk en is niet te plannen.
Modetrends zijn grotendeels het resultaat van dit bandwagon effect. Zodra een eerste groep influencers een product of een bepaalde stijl omarmt is de kans groot dat anderen aan boord springen en het effect vergroten. Het bandwagon effect versterkt zichzelf, omdat steeds meer anderen daar tevens mee in aanraking komen.
Sommige trends zijn relatief goed te voorspellen, en kwantitatief te benaderen. Denk bijvoorbeeld aan een demografische ontwikkeling. Een hype is daarentegen een verschijnsel dat tijdelijk bovenmatig veel media-aandacht krijgt en daardoor belangrijker lijkt dan het in werkelijkheid is.
Elke trend is een weerspiegeling van de tijdsgeest. Alle gebeurtenissen die plaatsvinden in de maatschappij genereren gezamenlijk een bepaald gevoel. Dit gevoel wordt door ontwerpers, die hier gevoeliger voor zijn dan 'normale' mensen, opgepikt, waarna zij hun interpretatie van dit gevoel doorvertalen in hun ontwerpen.
Microtrends zijn de trends die voor mensen het meest herkenbaar zijn. De dingen die je 'opeens' overal om je heen tegenkomt. Trends op microniveau hebben vaak een korte levensduur. Ergens tussen de 0 en 5 jaar.
het beroep Trendwatcher valt onder de beroepsfamilie Actuarieel rekenaars en statistisch analisten. Het salaris Actuarieel rekenaars en statistisch analisten ligt gemiddeld op € 4890 bruto per maand.
Het inspelen op trends of ontwikkelingen zorgt voor een goede positie ten opzichte van jouw concurrentie. Bij iedere trend of ontwikkeling kun je verwachten dat jouw concurrent hier op in gaat spelen. En je wilt zeker niet achter lopen op jouw concurrenten!
Tegentrend: ontsystematisering
Via regels moet bijvoorbeeld de financiële wereld kunnen aangeven altijd het beste en meest duidelijke advies aan het klanten te hebben gegeven. Hiervoor moet aantoonbaar zijn dat de klant het product en proces begrijpt.
De Meso-omgeving – de trends en ontwikkelingen in de bedrijfskolom/bedrijfstak waarin de organisatie actief is; De Micro-omgeving – de trends en ontwikkelingen die op dit moment in de directe omgeving van de organisatie spelen.