In de praktijk heeft eigenlijk alle E10-benzine ook een octaangetal van 95. Daarmee vervangt E10-benzine de reguliere benzine die tankstations voorheen als Euro 95 aanboden. E5-benzine is in de praktijk de duurdere premium-benzine, meestal met octaangetal 98.
Fabel! E10 is weliswaar de vervanger van Euro 95, echter is deze brandstof niet hetzelfde. De brandstof Euro 95 is per oktober 2019 vervangen door E10, misschien heb je het daarom al gezien of zelf getankt.
Alle nieuwe benzineauto's en de overgrote meerderheid van de voertuigen die sinds 2000 geproduceerd zijn, kunnen met SP95-E10 getankt worden. Deze twee brandstoffen, E5 en E10, kunnen zonder enig probleem in de tank van een auto gemengd worden.
Het nadeel van E10 benzine is dat het door de grotere hoeveelheid bio-ethanol vocht aantrekt en dat kan roestvorming in de brandstoftank veroorzaken. Als je auto langdurig stilstaat kan de motor, de brandstofleiding of de brandstofpomp uiteindelijk kapotgaan.
Super 95, ook bekend als Euro 95, en Superplus 98, zijn beiden benzinesoorten met verschillende octaangetallen. Het octaangetal geeft aan hoe goed de benzine bestand is tegen vroegtijdige ontbranding (kloppen). Super 95 bevat 95% octaan en 5% heptaan, terwijl Super 98 98% octaan bevat.
Dat euro 98 beter is voor de motor, is een hardnekkige mythe. Je auto zal niet beter presteren als je kiest voor deze brandstof. Is een motor gemaakt om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties.
Niet geschikt voor E10
Alle benzineversies geproduceerd vanaf 1 januari 2011 zijn geschikt. Mits voertuig niet is gemodificeerd en bij het onderhoud en de reparatie originele onderdelen zijn gebruikt.
Per ongeluk een keer E10 tanken is zeker niet schadelijk voor je auto. Pas wanneer je vaker E10 tankt kan het zo zijn dat dit problemen kan veroorzaken, mits je auto niet geschikt is voor E10!
Tegenwoordig zijn vrijwel alle benzineauto's voorzien van een motormanagementsysteem die tijdens de verbranding controleert of er benzine 95 of 98 is getankt. De motor maakt zo optimaal gebruik van het beschikbare octaangetal. Wat heb je nodig? Is je auto geschikt voor SP95 dan kan je altijd SP98 tanken.
Euro 95 E10 beschadigt de motoren van geschikte voertuigen niet.
Euro 98/E5 heeft naast een hoger octaangetal ook een aantal additieven die aan de mix toegevoegd zijn. Deze additieven zouden volgens brandstof fabrikanten een positief effect hebben op de levensduur van de motor. En het verbruik zou daarmee ook beter zijn waardoor de auto beter kan presteren en dus langer meegaat.
Ja. Er is geen probleem om Ampol E10 Unleaded te mengen met Ampol's normale of Amplify premium unleaded brandstof . Kan E10 worden gebruikt in plaats van premium? Veel nieuwe voertuigen vereisen 95 RON premium unleaded benzine als gevolg van de push van de fabrikanten om voertuigemissies te verlagen door de compressieverhouding van de motor te verhogen.
Euro95 is in veel gevallen nog wel verkrijgbaar aan de tank. Euro95 heet in Duitsland Super 95, Super E5, Super bleifrei, Super 95 Oktan of E5 Eurosuper. Sinds 2014 is diesel in Duitsland goedkoper dan in Nederland. Nederland rekent extra belasting over diesel en Duitsland niet.
E10 benzine is goedkoper dan E5, maar minder bevorderlijk voor de levensduur van de auto. Doordat er in E10 meer ethanol zit kan dit na verloop van tijd schade veroorzaken aan leidingen en/of pakkingen. De bijtende eigenschappen van ethanol kunnen de kunststof onderdelen van een auto namelijk aantasten.
Ja, dat mag zeker. Benzines kun je in elke verhouding met elkaar mengen. Je motor moet wel geschikt zijn om deze verschillende benzines (met verschillend octaangetal) te verbranden.
Antwoord van Jos
Euro98 E5 benzine is in veel gevallen een premium benzine van een duurdere kwaliteit en bij sommige merken zelfs zonder bio-ethanol. Uw auto zou daardoor een paar procent zuiniger op kunnen rijden maar zal vermoedelijk niet de meerprijs kunnen compenseren. Maar technisch dus geen enkel bezwaar.
Betere efficiëntie
In vergelijking met andere brandstoffen heeft Shell V-Power Benzine bijvoorbeeld drie keer zoveel moleculen die reinigen en beschermen. Bovendien is de premium benzine drie keer actiever in het verminderen van wrijving, waardoor de efficiëntie van een motor groter wordt.
Powerbenzine is zuiniger dan gewone benzine. Hierdoor verbetert het de verbranding van brandstof en verhoogt het de brandstofefficiëntie. Powerbenzine verwijdert afzettingen van inlaatkleppen en brandstofinjectoren in motoren.
Wat het betekent voor jouw motorfiets
Het enige grote nadeel van E10 benzine is de grotere hoeveelheid bio-ethanol die in de benzine vermengd is. Ethanol staat er namelijk bekend om dat het vocht aantrekt en vocht maakt benzine corrosief. Het kan sommige rubbersoorten en kunststoffen dan ook aantasten.
E10 is geschikt voor 90% van de benzineauto's.Voor auto's die niet geschikt zijn, vaak oudere modellen, raadt de ANWB aan om Euro 98 (E5) te tanken. Als dit niet beschikbaar is, kies dan voor SuperPlus 98 of een premium brandstof. Kijk in de tankdop of instructieboekje welke brandstof geschikt is voor jouw auto.
Euro 95 Ongelood en Euro 98 Ongelood zijn de meest bekende vormen als het gaat om benzine. Euro 95 wordt tegenwoordig ook wel E10 genoemd en Euro 98 wordt E5 genoemd. Vroeger werd de naam van de benzine gebaseerd op het octaangetal (95 en 98). Tegenwoordig wordt dit gebaseerd op het ethanol-gehalte.
Alle nieuwe auto's kunnen met E10-benzine overweg.Dat geldt alleen niet voor alle oudere auto's. Zo kan de hogere concentratie ethanol na verloop van tijd voor schade aan onder andere leidingen en pakkingen zorgen. In de praktijk heeft eigenlijk alle E10-benzine ook een octaangetal van 95.
Geen zorgen, je kunt E5 en E10 zonder problemen mengen in je tank. Het enige waar je op moet letten is dat E10 een beetje agressiever is door het hogere percentage bio-ethanol.