km stand zegt weinig , je kunt tellers terug draaien , tellers vervangen door andere , en verder is het zo dat een scooter met 20.000 km wel veel beter kan zijn dan 1 met 6000 km , daar moet je imo niet naar kijken.
Koop bij voorbaat niet een scooter ouder dan 10 jaar met een maximale kilometerstand van 20.000 km. (afhankelijk van de prijsklasse). Let op scooters met schade.
Het verbruik van een 4-takt scooter, dus benzinemodel, ligt rond de 1 op 40. Dat betekent dat je 1 liter benzine (EURO 98-E5) nodig hebt om 40 kilometer te kunnen rijden. Mocht je nog een 2-takt scooter hebben, dan is de 4-takt zo'n 2x zuiniger.
De kosten zijn afhankelijk van het aantal kilometers dat je rijdt, het standaard verbruik van de scooter, je rijstijl en de huidige prijs van benzine of elektriciteit. Gemiddeld kost een benzinescooter ongeveer 5 eurocent per kilometer. Bij een elektrische scooter zijn de kosten ongeveer 1 eurocent per kilometer.
Een scooter is in vergelijking met een auto stukken zuiniger. Een gemiddelde auto verbruikt ongeveer 1 liter benzine bij 14 kilometer. Een gemiddelde scooter verbruikt ongeveer 1 liter benzine op 35 kilometer.
Een zuinige scooter koop je bij Voordeelscooters dus eigenlijk sowieso, eenvoudigweg omdat alle bekende merken – zoals Vespa, Senzo en Piaggio – die wij verkopen voldoen aan de EURO5-eisen. Deze motoren zijn met gemiddeld 1 op 50 superzuinig en ze stoten vrijwel geen schadelijke uitlaatgassen uit.
De kosten per liter zijn nu 1,69 euro. Een tank kost je dan gemiddeld ongeveer 11 euro. Elke kilometer kost je uiteindelijk 'slechts' 4 cent.
Met de hausse in de verkopen zien we naar verwachting over een aantal jaar eenzelfde piek in het aantal afdankertjes.De gemiddelde levensduur van een scooter in Nederland is volgens de RAI Vereniging en BOVAG immers zo'n tien jaar. In die tien jaar op de weg legt een scooter gemiddeld zo'n 8.300 kilometer af.
Een scooter is veel goedkoper dan een auto
Uit diverse vergelijkende onderzoeken blijkt dat een scooter per jaar alleen al in de vaste kosten minimaal 1000 tot 1500 euro goedkoper is dan een auto. Bij heel intensief gebruik en voor minder zuinige auto's kan dat zelfs oplopen tot wel 2500 tot 3000 euro per jaar.
Onderhoud: Koop je een nieuwe scooter dan loop je de eerste paar duizend kilometer tegen weinig onderhoudskosten aan. Bij de 1000 kilometer is de eerste keer dat je terugkomt en betaal je alleen de olie, dat is €12 en de rest is van onze kant. Daarna bij 3000 kilometer zit je tussen de €110 a €130.
Een model dat zeer betrouwbaar en degelijk is, is de Vespa Primavera 50cc 4-takt EURO2 scooter. Wij vinden dat dit model de beste scooter voor jou is, omdat er bij het ontwerpen van dit model is gezorgd voor topkwaliteit. Zo is er gebruik gemaakt van de beste materialen en onderdelen.
Wat moet ik tanken met mijn scooter? Wij adviseren om een premium benzine te tanken zonder bio-ethanol, zoals Shell V-Power of BP Ultimate. Hier zit wel een E5 aanduiding op in verband met de EU regelgeving. Is dit niet beschikbaar bij jouw tankstation, tank dan een andere benzine met de aanduiding E5.
De kosten voor een kleine servicebeurt liggen voor een scooter tussen de 50 en 100 euro en voor een grote onderhoudsbeurt ligt dat binnen een bandbreedte van 100 en 200 euro. Dit zijn richtprijzen waarbij geen rekening is gehouden met bijvoorbeeld het vervangen van versleten remblokken of versleten banden.
De meeste 125cc-motoren en scooters hebben een beperkt vermogen van maximaal 15 pk. Dat is goed voor een topsnelheid van 100 à 110 km/uur. Geen snelheid om lange ritten op de snelweg mee te maken (een paar kilometer kan wel). Goed inzetbaar in file- en stadsverkeer op de kortere afstand.
Een scooteraccu wordt bij de een 1,5 jaar oud en bij de ander 5 jaar. Hoe oud hij kan worden hangt namelijk af van het type (gel/lood/lithium/…), van hoe vaak je jouw brommer of scooter gebruikt per dag/week, hoe lang de afstanden zijn die je ermee rijdt, en of hij droog en warm staat, of buiten in de kou.
Met een snorfiets mag je niet harder dan 25 km per uur. Met een bromfiets mag je niet harder dan 45, 30 of 40 km per uur (alleen op de rijbaan of op het fietspad binnen of buiten de bebouwde kom).
Last van parkeerproblemen heb je niet, en het rijden zelf, zeker bij elektrische scooters, is goedkoper dan menig ander vervoermiddel. In tegenstelling tot de auto kun je heel veel geld besparen. De autoverzekering+wegenbelasting alleen al kost meer dan het leasen van een scooter.
Scooter is gemiddeld drie keer zo zuinig vergeleken met een auto. Al met al scheelt scooter rijden een hoop in kosten. Zelfs wanneer je voor een topmerk scooter kiest zul je die investering, vergeleken met het rijden in een auto, dus zeer snel terugverdienen.
Maar bij dagelijks gebruik is het verstandig om te gaan voor een wat duurdere scooter waar je langer plezier van hebt. Een nadeel van leasen is dat je eigenlijk geld of de scooter te leen hebt. De scooter is vaak pas van jou wanneer het volledige bedrag is afbetaald aan de verkoper.
Gecombineerd met kou is regen de grootste tegenpool van warmte. Als je in een regenbui terecht komt en je kleding niet waterdicht is, wordt het erg lastig voor het lichaam om zich warm te houden. Met een simpele regenjas en regenbroek kom je op scooter al een heel eind en ben je beschermd tegen de elementen.
Bij een tweedehands scooter is dit zeker belangrijk om te controleren. Vraag dan vooral even of de scooter eerder een ongeluk of schade heeft gehad. En let ook even op eventuele roestvorming, missende onderdelen, de banden en remschijven. Op deze manier weet je zeker dat je geen miskoop doet.
Dit is goed voor de levensduur van de batterij, maar ook handig voor uzelf. Vraag: Hoe vaak kan ik de accu van de scooter opladen voordat ik deze moet vervangen? Antwoord: Veel accu's kunnen ongeveer 300 tot 500 keer worden opgeladen, terwijl de beste kwaliteit accu's tot wel 1000 keer kunnen worden opgeladen.
Als je gedurende de rit voortdurend met de snelheid van 30 km/uur zou rijden, dan zou je daar 25/30 x 60 minuten = 50 minuten over doen. In de praktijk zal je niet voortdurend 30 km/uur (kunnen) rijden -dat kan alleen in een ideale situatie-, dus de echte rit zal wat langer duren dan 50 minuten.
Het is niet nodig om wegenbelasting te betalen voor een scooter of snorfiets. Dit is alleen verplicht voor auto's, vrachtauto's, motoren en bussen en vergelijkbare voertuigen. Daarvoor geldt ook dat er meer betaald moet worden naarmate het voertuig zwaarder is.