Een hoge kilometerstand betekent niet direct dat de auto versleten is. Vaak zijn auto's die 150.000 kilometer hebben gereden beter onderhouden dan auto's met 50.000 kilometer op de teller. Dit komt omdat er in de loop van de jaren al de nodige onderdelen vervangen zijn.
Als je motorbladen leest is daar vaak een rubriek met een naam als Marathonmotor of Duurtest. Hier worden motoren met een hoge tellerstand gekeurd of zelfs helemaal uit elkaar vertrokken en nagemeten. De overgrote meerderheid zit na 50.000km, of zelfs na een paar ton, nog ruim binnen de slijtagenormen.
De beste kilometerstand voor jou
Maak een schatting van het aantal kilometers dat je jaarlijks denkt af te leggen. Als het meer dan 25.000 is, ga dan eerder voor een tweedehands auto met weinig kilometers. 'Weinig kilometers' op de teller is 50.000 voor een auto van 2 à 3 jaar en 80.000 voor een auto van 4 à 5 jaar.
Een A-segmenter à la Citroën C1 kost bij 50.000 km en vijf jaar gebruik 21 cent per kilometer. Een grotere (pakweg) Fiesta komt op 24 cent (diesel) en 25 cent bij de 1.0 Ecoboost benzineversie.
Op basis van eigen ervaringen en verschillende artikelen op het internet wordt een absolute kilometerstand van meer dan 200.000/250.000 kilometer voor benzineauto's en 250.000/300.000 voor dieselauto's als een hoge kilometerstand beschouwd.
Benzinemotoren gaan gemiddeld 250.000 kilometer mee. Bij goed onderhoud kan het vaak nóg meer kilometers maken. Dieselmotoren houden het langer vol. Zij kunnen zeker de 350.000 op de kilometerstand aantikken.
Enkele decennia geleden zouden de meeste auto's van 10 jaar oud niet als verkeersveilig worden beschouwd. Maar vandaag de dag zijn de meeste auto's van 10 jaar oud nog steeds in goede staat en vertonen ze geen tekenen van verzwakking.
Over het algemeen kunnen we zeggen dat bij veel kilometers op jaarbasis de kilometerstand belangrijker is. Bij weinig kilometers op jaarbasis zal het bouwjaar zwaarder wegen. Na 7 jaar 140.000 km is 20.000 km/jaar.
Kilometers per jaar in Private Lease Vergelijker
Dit zal voor sommige mensen voldoende zijn. Voor de meeste mensen niet. Gemiddeld rijdt een Nederlander 13.000 kilometer per jaar. Zeker als u uw auto ook voor woonwerk verkeer en vakanties gaat gebruiken rijdt u al snel meer dan 5.000 kilometer per jaar.
De levensduur van een auto is voor een groot deel afhankelijk van het aantal kilometers op de teller en het onderhoud. De kilometerstand heeft een grote impact op de prijs van een auto, maar zegt niet alles. Zo kan een een auto met 200.000 kilometer op de teller beter onderhouden zijn dan een met 100.000 kilometer.
De kilometerstand is belangrijk
Een auto slijt immers vooral wanneer deze veel gebruikt wordt. Kritieke onderdelen, zoals de motor, de transmissie, de koppeling en alles hieromheen gaan langzaam maar zeker kapot. Hiervoor geldt als vuistregel: hoe meer kilometers op de teller, hoe meer slijtage.
Volgens het Amerikaanse onderzoeksbureau J.D. Power kun je het beste gaan voor Lexus, Porsche, Toyota of Volkswagen. Het Britse What Car maakte een top zes van Suzuki, Lexus, Toyota, Kia, Mitsubishi en Subaru. De conclusie is dus duidelijk: met een Japanse auto, met name een Toyota of een Suzuki, zit je vaak wel goed.
Een goede tweedehandswagen moet goed onderhouden en betrouwbaar zijn. Als u zich echter zorgen maakt over de leeftijd en de kilometerstand, kunt u het beste overwegen een auto van 3 tot 5 jaar oud te kopen. En wat de kilometerstand betreft, is een tweedehandsauto met ten minste 36.000 kilometer ideaal.
En de winnaar is
Maar welke auto kan nou eigenlijk het meeste aantal kilometers maken? Dat is… de Skoda Octavia! Deze auto is uitgeroepen tot de grootste kilometervreter door de Driver and Vehicle Standards Agency (DVSA), onderdeel van het Britse ministerie van Transport.
De levensduur van de motor is over het algemeen bepalend voor de levensduur van je auto. Hoeveel kilometer kan een benzine auto rijden? Benzinemotoren gaan gemiddeld zo'n 300.000 km mee. Een diesel zal bijvoorbeeld zeker de 400.000 km kunnen halen en soms nog meer.
Hoe lang een motor mee gaat is afhankelijk van het onderhoud en hoe er mee gereden is. Een redelijke verwachting van een benzine motor is 250.000 km.
25.000 km per jaar
Rijd je net even wat meer kilometers, bijvoorbeeld een flink aantal woon-werk kilometers, met je private lease auto? Dan zou 25.000 kilometer per jaar zomaar eens een goede keuze kunnen zijn.
Een benzineauto reed in 2020 gemiddeld 9,2 duizend kilometer. Auto's met andere brandstofsoorten hadden gemiddeld een hoger jaarkilometrage. Een elektrische auto reed gemiddeld 12,0 duizend kilometer en een diesel gemiddeld 17,4 duizend.
“De motorrijders in Nederland rijden gemiddeld 1.200 tot 3.400 km per jaar, waardoor de meesten niet echt routine opbouwen. Het risico om in het verkeer te overlijden (per afgelegde afstand) was voor motorrijders tussen 2010 en 2014 30 keer zo groot als voor automobilisten.
Oudjes kunnen nog steeds geld waard zijn!
Oude auto's zijn niet per se minder waard dan jongere modellen, maar ze kosten vrijwel altijd minder. Nog belangrijker dan de leeftijd van een auto zijn de parkeercondities, staat van onderhoud en de kilometerstand. Als een oude auto weinig gereden heeft.
Dus voor een auto die vijf jaar oud is, zal ongeveer 120.000 kilometer als "gemiddeld" worden beschouwd. Alles hoger dan dat zal worden gecategoriseerd als "hoge kilometerstand", terwijl iets ver onder de 120.000 zal vallen onder de categorie "lage kilometerstand".
En welk automerk is dan het meest betrouwbaar? In 2020 was dat nog Lexus, maar in 2021 gaat deze titel naar Mitsubishi. De SUV's Outlander (vanaf 2012) en ASX scoren allebei uitzonderlijk hoog. De Consumentenbond adviseert daarom het volgende: “Wil je een betrouwbare auto, kies er dan een uit Japan of Zuid-Korea.
Door verschillende oorzaken is er een groot tekort aan occasions in Nederland (zie kader). Als gevolg van die schaarste zijn de prijzen tot recordhoogte gestegen. Waar een gemiddelde tweedehandsauto in 2020 gemiddeld 17.714 euro kostte, is dat nu 22.723 euro.