Gewone elektrische stadsfiets Er is geen vracht en dus ook minder nood aan Newton meters. Voor zulke fietsen heb je meestal voldoende met 45 tot 50 nm. Woon je helemaal bovenaan de berg, en heb je liever wat extra vermogen dan kan je een model met 65 nm nemen.
Wat betekent het vermogen van een e-bike (Nm)? Het vermogen van de motor van een e-bike bepaalt de hoeveelheid ondersteuning tijdens het fietsen. Het koppel (kracht van de motor) wordt uitgedrukt in Newtonmeters (Nm) en daarbij geldt hoe hoger het aantal Nm, hoe meer ondersteuning de motor kan geven.
Kracht van de motor
Hoe meer vermogen (Newtonmeter Nm), hoe krachtiger de motor is. Indien u regelmatig in een heuvelachtig gebied fiets, is het verstandig om een elektrische fiets te kiezen met een krachtige motor van 40 of zelfs 60 Nm.
Hoe hoger de Newton meter (Nm), hoe meer trekkracht of koppel. Ga je regelmatig heuvels, bruggen of viaducten over?Dan is minimaal 40 Nm prettig om te hebben.
De kracht van je motor wordt uitgedrukt in Newtonmeter koppel (Nm). Newtonmeter geeft aan hoe groot het koppel is. Koppel is de draaikracht die de motor kan leveren. Hoe meer koppel, hoe krachtiger de motor.
De standaard Bosch Performance Line motor heeft een maximaal koppel van 65 Nm. Dat resulteert in een maximale verhoging van 300% van het door de berijder geleverde vermogen.
Zo is de elektrische fiets met een voorwielmotor vaak lager geprijsd dan een met een middenmotor. De aandrijving van de middenmotor heeft weer een laag zwaartepunt. Wil je meer een vloeiende en natuurlijke aandrijving voelen?dan is de achterwielmotor echt een aanrader.
Die Nm staat voor Newton-meter en dat is de eenheid voor koppel wat je kan zien als de “draaikracht”. 65 Nm betekend 6,5 kg op een arm van 1 meter. Een trapper is 17 cm en die 65 Nm op 17 cm komt overeen met 65 * 100 cm/ 17 cm = 382 Newton.
Wat is de maximale snelheid elektrische fiets? De snelheid elektrische fiets is begrensd op 25 kilometer per uur. Wettelijk gezien mag een e-bike niet sneller en daarom heeft de elektromotor een vermogen van maximaal 250 watt. Deze richtlijn maakt deel uit van de Europese EN-15194 norm voor EPAC.
Als je de e-bike gebruikt voor de dagelijkse ritjes in de stad of door de polder dan is een voorwielmotor gewoon prima. Maar het gebrek aan kracht maakt een elektrische fiets met voorwielmotor ongeschikt voor de hellingen. Als je de fiets daarvoor wilt gebruiken, kun je beter een middenmotor kiezen.
Middenmotoren in de bergen
Een middenmotor met een hoge koppel heeft veel kracht om je te helpen boven te komen en kan niet oververhitten. In de bergen is het aan te raden een e-bike motor met een koppel va0n 70 Nm of meer te gebruiken.
De Bosch Performance Line Speed-motor
Hij overtuigt met een vermogen van 250 watt met een trapondersteuning tot 340%, een maximaal koppel van 85 Nm, extreem sportief wegrijgedrag en trapfrequentieondersteuning tot 120 omwentelingen per minuut.
Wat is beter Bafang of Bosch? Bafang en Bosch zijn beide gerenommeerde merken op het gebied van e-bike motoren. Het belangrijkste verschil tussen beide merken is de ondersteuningskracht en de kwaliteit van de motor. Over het algemeen bieden Bosch-motoren een hogere kwaliteit en betrouwbaarheid dan Bafang-motoren.
Voor af en toe een ritje in de stad kun je al volstaan met een Nm van 25. Hoe hoger je eisen, hoe hoger het koppel. Wil je wel eens een dagtochtje maken en kom je dan heuvelachtig terrein tegen, dan ben je beter af met een koppel tussen de 40 en 60 Nm.
Shimano middenmotoren
Het grote verschil zit hem in het extra vermogen dat de elektrische fietsen met de Shimano Steps E6100 motor hebben (60 Nm koppel) ten opzichte van de Bosch Active Line middenmotoren. Daardoor biedt het systeem wat meer ondersteuning bij het fietsen op de weg en voornamelijk heuvelop.
BAFANG motoren
Voorwielmotoren van BAFANG zijn op dit moment de sterkste voorwielmotoren die er te krijgen zijn. Ze zijn nog steeds minder geschikt voor in de bergen, maar de Nederlandse heuvels kan dit merk goed aan. Naast voorwielmotoren zijn er ook BAFANG middenmotoren.
Nadelen. De achterwielmotor heeft één belangrijke beperking, je kunt geen combinatie van dichte kettingkast met naafversnelling gebruiken. De keuze valt dus automatisch op de derailleur. Op zich is hier niets mis mee, echter dit open systeem vergt meer onderhoud.
Achterwielmotor. Meestal de stilste motor. Stuurt fijner dan met een voorwielmotor. Weinig keus in fietsen.
Bij een e-bike met middenmotor zit het gewicht van de motor in het midden van de fiets, bij de trapas. En dicht bij jou als bestuurder, die het meeste gewicht meebrengt. Al het gewicht concentreert zich dus rond het centrum van de fiets. Dankzij deze gewichtsverdeling is de fiets stabieler en wendbaarder.
De Panasonic GX Ultimate is de krachtigste middenmotor die er te krijgen is: de motor heeft namelijk een koppel van 90 Nm. Deze middenmotor wordt alleen gebruikt door het Zwitserse topmerk Flyer.
Baas van de weg met de VanMoof S5
De S5 is gebouwd voor elektrisch fietsen in de stad en voor riders met een lengte tussen 165-210 cm en kan tot wel 25 km per uur. Daarnaast heeft deze e-bike een Boost torque van 68 Nm en een een enkelvoudige, bijna geruisloze 250W Gen 5 motor.
De krachtigste of sterkste motor is de Bafang M615. Deze heeft 160 Nm koppelvermogen en is bedoeld voor speed pedelec cargofietsen.