Met uw inschatting van minimaal 150 pk en minimaal 200 Newtonmeter zit u aan de goede kant van de streep. Méér vermogen en koppel is uiteraard prettig en comfortabel. Er zijn ook driecilinders die een dergelijk vermogen en koppel leveren. Het is gunstig als het maximum koppel bij een laag toerental wordt bereikt.
PK staat voor paardenkracht en is een meeteenheid die laat zien hoeveel vermogen iets heeft. James Watt is de bedenker van de naam. 1 pk is 745,69 watt. Met deze berekening kun je zien hoeveel kW (vermogen) een auto heeft.
Re: 130PK, voldoende vermogen? ja, dat is voldoende. En anders laat je de motor tunen, dan zit de motor zo op 150pk en meer.
Om te weten te komen hoeveel pk's de motor van jouw auto levert kan je het eerst een kijkje nemen aan de achterkant van de kentekencard. Daar staat soms het vermogen ook in kW uitgedrukt. Dit kan je eenvoudig met behulp van een online omrekeningscalculator omzetten in pk's.
Met uw inschatting van minimaal 150 pk en minimaal 200 Newtonmeter zit u aan de goede kant van de streep. Méér vermogen en koppel is uiteraard prettig en comfortabel. Er zijn ook driecilinders die een dergelijk vermogen en koppel leveren. Het is gunstig als het maximum koppel bij een laag toerental wordt bereikt.
Na het chippen stoot je auto over het algemeen niet meer schadelijke stoffen uit ook slijt je motor er niet harder van. Wat wel een nadeel schijnt te zijn van chiptuning is dat bij een gechip-tunede auto in de stad bougies en zuurstofsensoren vaker moeten worden vervangen.
Om constant 100 km/u te rijden op een vlakke weg zou bij de meeste auto's zo'n 25 a 30 pk voldoende zijn. Om snel op 100 km/u te zitten zou je heel veel trekkracht op het contactvlak van band en wegdek willen hebben, liefst vanaf lage toeren.
De draaiende kracht die door de motor wordt opgewekt, is het koppel. Het aantal PK's geeft echter aan hoeveel werk er kan worden verricht door dat koppel binnen een bepaalde tijd. De conclusie die je nu kunt trekken is: hoe meer Nm (koppel) je hebt, hoe sneller je de kracht (of het vermogen) kunt verplaatsen.
Mensen kunnen volgens Meijer in een piekperiode tussen de 700 (normale mensen) en 2.000 (topsporters) watt leveren. Vervolgens is het omrekenen: 736 watt is 1 pk. Dat betekent dat een mens in korte tijd tussen de 0,9 en 2,7 pk kan leveren.
Het koppel is op zijn hoogst wanneer de motor zijn meest actieve punt bereikt. Dit is vaak tussen de 2.000 en 4.000 toeren per minuten (rpm) en kan herkend worden aan een zogenaamd 'duwtje in de rug' wanneer je optrekt.
videoDe 1.750 pk sterke SSC Tuatara-hypercar is eindelijk officieel de snelste productieauto ter wereld. Op 17 januari heeft de auto een gemiddelde snelheid van 455,3 km/u gehaald.
150 pk: Opel Astra 1.4 Turbo
Dan gaan we nu naar een vermogenscategorie waarmee je daadwerkelijk de 200 km/u kunt halen en de 100 km/u aan kan tikken binnen de 10 seconden. Dat kan namelijk in deze Astra. Kies je deze met de 1.4 viercilinder turbo, dan krijg je 150 paarden onder je rechtervoet.
Koenigsegg Agera RS
Met zijn 1395 kg is hij iets lichter dan de Agera R, en deze auto mag zich nu nog officieel de snelste auto ter wereld noemen. De topsnelheid ligt op 457,94 km/h, en de 100 km/h bereikt hij in 2,9 seconden. Van deze 25 stuks staan er twee te koop.
Meer bepaald de cilinderinhoud, uitgedrukt in cm³ of aantal kilowatt (kW). Een voorbeeld: één fiscale PK is gelijk aan 200 cm³ cilinderinhoud. Een auto met een cilinderinhoud van 1600cc heeft dus 8 fiscale PK.
Je moet het aantal pk delen door het rijklaargewicht in kilogram. Dan krijg je het aantal pk per één kilogram. De uitslag vermenigvuldig je met 1.000.
1 pk is gelijk aan ongeveer 736 watt – het vermogen dat nodig is om een massa van 75 kg in 1 seconde 1 meter verticaal op te tillen. Hoewel pk staat voor paardenkracht, komt 1 pk niet overeen met de energieprestatie van een paard. Een paard heeft namelijk 2,5 tot 10 paardenkrachten.
Er zijn geen maatstaven om de PK naar km per uur te berekenen. De snelheid is namelijk afhankelijk van verschillende factoren, zoals het gewicht en de lengte van de boot, het type motor en de weersomstandigheden. Het weer is geen standvastige factor en maakt elke situatie anders.
Van kW naar PK
Je vermenigvuldigt het vermogen van de motor in kW dus met 1,362. Heeft een willekeurige motor een vermogen van 100kW, dan is dit dus 136 PK.
Hoeveel meer vermogen / koppel krijg ik erbij? Pro Car Tuning stemt met behulp van chiptuning de parameters/kernvelden opnieuw, maar dan meer ideaal, op elkaar af. Dit alles resulteert bij turbomotoren van 20 tot 40% prestatieverbetering, dus koppel (trekkracht/Nm) en vermogen (Pk).
Een turbo mag je legaal monteren, voor de APK is dit totaal geen probleem. Wat betreft verhogen van het motorvermogen: toename meer als 20% is officieel inderdaad aanpassen van de voertuiggegevens in de RDW database.
Ja, chiptuning is legaal. Mits je jezelf aan de regels van het RDW blijft houden. Als je motor met meer dan 20% wordt verhoogd, dan moet je de auto laten herkeuren. Het vermogen van je auto wordt meestal op de offerte van het tunen gezet.