Vermogens tussen 120 en 150 pk en een koppelwaarde van rond 320 Nm is dan vaak te krap bemeten om de camper met een fijne cruise snelheid over de hellende Duitse autobahnen te loodsen. Laat staan een steile(re) bergpas in de Alpen. De behoefte aan met name meer trekkracht (=koppel) ontstaat dan al snel.
116 pk is voldoende voor deze kampeerbus onder normale omstandigheden. In de bergen moet u misschien wat eerder terugschakelen dan met een 150 pk motor. Het grootste verschil zult u ervaren bij snelheden boven de 90 km/h.
Heel gemiddeld moet u denken aan vanaf 90 kW (motorvermogen) of 120 pk en een koppel (trekkracht) vanaf 200 Nm. Wanneer een bepaalde auto bij u in beeld komt, kunnen we altijd de individuele trekeigenschappen van de bewuste auto bekijken in combinatie met het caravangewicht.
De 180pk en 150pk auto's waren heerlijk. Net even wat meer vermogen dan nodig is waardoor je op een snelweg of bij inhalen niet altijd terug hoeft te schakelen, schakel je wel terug dan voelt het echt lekker vlot. Niet snel, wel vlot. Alhoewel, de 180pk '02 Leon was voor die tijd toch echt een redelijke snelle auto.
De capaciteit van de brandstoftank van de camper is veelal verschillend per campertype en varieert van 132 liter tot wel 300 liter.
Half-integraal en integraal campers zijn iets zuiniger en rijden normaliter tussen de 8 en 11 kilometer per liter. De vaak kleinere en lichtere buscampers rijden het zuinigst; hiermee kunt u tussen de 1:9 en 1:13 halen.
Onze ervaring is dat buscampers een verbruik hebben tussen 1:9 (1 liter op 9km) en 1:12 (1 liter op 12km). Half integraal en integraal campers verbruiken tussen de 1:8 en de 1:11.
Re: 130PK, voldoende vermogen? ja, dat is voldoende. En anders laat je de motor tunen, dan zit de motor zo op 150pk en meer.
De motor van een gemiddelde stadsauto heeft zo'n 75 pk, terwijl een gezinsauto rond de 150 pk zit.
De draaiende (werkende) kracht van de motor is dus het koppel en het aantal Pk's geeft aan hoeveel werk er gedaan kan worden bij dat koppel in een bepaalde tijd. Meer koppel zorgt voor meer trekkracht. Hierdoor kun je dus sneller accelereren of gemakkelijker een steile helling beklimmen.
Met uw inschatting van minimaal 150 pk en minimaal 200 Newtonmeter zit u aan de goede kant van de streep. Méér vermogen en koppel is uiteraard prettig en comfortabel. Er zijn ook driecilinders die een dergelijk vermogen en koppel leveren. Het is gunstig als het maximum koppel bij een laag toerental wordt bereikt.
U vraagt wat het verschil in brandstofverbruik is tussen een auto met 90 en 120 pk. Een hoger motorvermogen zal in de regel op papier een hogere CO2 uitstoot laten zien dus méér brandstofverbruik. In de praktijk, afhankelijk van rijstijl en omstandigheden, kan dat er best weer anders uitzien.
De Fiat Ducato met 130 multijet diesel motor staat bekend als een betrouwbare auto en motor. Fiat is bij de introductie van de Euro 6D-temp motor overgeschakeld op een andere versnellingsbak. Deze versnellingsbak heeft een heel andere bouw en is hierdoor ook veel minder storingsgevoelig.
Veel camperverzekeraars stellen een limitiet aan het aantal kilometers dat per jaar gereden mag worden met de camper. Zo zijn er camperverzekeraars die in de polis hebben opgenomen dat er maximaal 10.000, 15.000 of 20.000 kilometer per jaar mag worden gereden met de camper.
Simpel uitgedrukt is de fiscale paardenkracht een maatstaf van de kracht van de motor. Meer bepaald de cilinderinhoud, uitgedrukt in cm³ of aantal kilowatt (kW). Een voorbeeld: één fiscale PK is gelijk aan 200 cm³ cilinderinhoud. Een auto met een cilinderinhoud van 1600cc heeft dus 8 fiscale PK.
Mensen kunnen volgens Meijer in een piekperiode tussen de 700 (normale mensen) en 2.000 (topsporters) watt leveren. Vervolgens is het omrekenen: 736 watt is 1 pk. Dat betekent dat een mens in korte tijd tussen de 0,9 en 2,7 pk kan leveren.
Er zijn geen maatstaven om de PK naar km per uur te berekenen. De snelheid is namelijk afhankelijk van verschillende factoren, zoals het gewicht en de lengte van de boot, het type motor en de weersomstandigheden. Het weer is geen standvastige factor en maakt elke situatie anders.
Normaal haalt een 130pk versie tussen de 170 en 180 km/h.
PK staat voor paardenkracht en is een meeteenheid die laat zien hoeveel vermogen iets heeft. James Watt is de bedenker van de naam. 1 pk is 745,69 watt. Met deze berekening kun je zien hoeveel kW (vermogen) een auto heeft.
Klassieke campers bijvoorbeeld, hebben eigenlijk geen waardevermindering en kunnen in sommige gevallen zelfs meer waard worden in de loop van tijd. Bij nieuwere campers is de afschrijving (naast de brandstofkosten) een van de hoogste jaarlijkse kostenposten.
Als u besluit uw kampeerauto voor langere tijd niet te gebruiken, dan kunt u deze voor 1, 2 of 3 jaar schorsen. Tijdens de schorsing mag uw kampeerauto niet op de openbare weg staan of rijden. U hoeft in die periode geen motorrijtuigenbelasting te betalen.
Voor een kampeerauto is de motorrijtuigenbelasting voor een tijdvak van 3 maanden een kwart van de belasting die u moet betalen voor een personenauto.