Een gemiddelde elektrische auto heeft 8 zonnepanelen nodig om het verbruik van het opladen te dekken. Wanneer je een hybride auto hebt, dus zowel elektrisch als brandstof, heb je 5 zonnepanelen nodig. Let op: dit aantal zonnepanelen is enkel en alleen voor het opladen van je elektrische auto.
Bereken zelf het aantal zonnepanelen
Deze auto's rijden ongeveer 6,5 kilometer per kWh. Dus heb je per jaar 10.000 / 6,5 = 1.538 kWh nodig. Een nieuw zonnepaneel levert ongeveer 350 kWh per jaar. Dan heb je dus 1.538 / 350 = ruim 4 zonnepanelen nodig.
Heb je zonnepanelen én de mogelijkheid om je elektrische auto op eigen terrein op te laden? Dan wordt elektrisch rijden – afhankelijk van het aantal panelen en de juiste laadpaal – wel heel erg duurzaam. En vanzelfsprekend laad je dan ook een stuk goedkoper. Niet iedereen kan een privélaadpaal installeren.
Gemiddeld duur het opladen van een elektrische auto vier uur. Bij een openbaar laadpunt duur het gemiddeld we tot vier uur voor uw elektrische auto is opgeladen. Let wel: de oplaadtijd is afhankelijk van het type auto en de oplader. Met een snellader zijn de meeste auto's in 30 minuten 80% opgeladen.
De Model S verbruikt ongeveer 160 tot 220 Watt per kilometer. Stel, je rijdt 15.000 kilometer per jaar en laadt alleen thuis op, dan heb je dus ongeveer 2.500 tot 2.800 kWh aan stroom nodig. Als je uitsluitend op zonne-energie wil rijden, dan heb je ongeveer tien tot twaalf zonnepanelen nodig.
Als gemiddelde prijs voor 1 kWh bij een vast energiecontract nemen we voor deze rekensommen echter € 0,37. Een laadbeurt van 20,7 kWh komt daarmee op € 7,66. Stel dat je de 15.000 kilometer die je per jaar rijdt volledig thuis kunt laden kost dat hiermee zo'n € 1149 per jaar (€ 0,076 per km).
Een set van 10 zonnepanelen kost gemiddeld 5.400 euro inclusief installatie en btw. De btw van 21 procent kan je grotendeels terugvragen aan de Belastingdienst. Je ontvangt dan 900 euro terug en betaalt feitelijk 4.500 euro. Je gaat meteen besparen op je energierekening door de groene stroom die je zelf opwekt.
Gemiddeld kost een zonnepanelensysteem van 8 zonnepanelen inclusief montage tussen de €4.770 en €6.400,- bij Zonneplan.
De meeste elektrische auto's verbruiken tussen de 8 kWh per 100 kilometer en 30 kWh per 100 kilometer. Om je een beeld te geven van hoeveel stroom dat is: stel dat je 10.000 kilometer per jaar rijdt, dan verbruik je met een auto die 15 kWh per 100 kilometer rijdt, 1.500 kWh per jaar.
Thuis opladen is het goedkoopst. U betaalt enkel het stroomtarief per kWh dat in uw energiecontract staat. In 2021 ligt de prijs per kilowattuur (kWh) op ongeveer € 0,23. Begin 2022 wordt er 2x zoveel voor stroom gevraagd en halverwege het jaar ligt de gemiddelde stroomprijs tussen de 50 en 70 cent per kWh.
Je hebt ruim 6 tot 8 extra zonnepanelen nodig om je elektrische wagen op te laden. Op die manier behoud je de capaciteit van de andere panelen voor je huishoudelijke noden. Je kan de zonnepanelen ook combineren met een slimme laadpaal, maar dat moet niet per se.
Om toch een idee te geven kan een laadpaal al vanaf €389,- inclusief btw geïnstalleerd worden. De meeste aansluitingen kosten tussen de €389,- en €800,-. Wat voor veel kosten zorgt is een zwaardere aansluiting in uw meterkast.
Enig probleem is dat de energieopbrengst beperkt is. Een auto kan slechts voor een klein deel worden bedekt met zonnecellen, dus kom je er nog niet ver mee. Het wachten is op cellen die beter presteren.
Het aantal zonnepanelen voor 10.000 kWh
Een zonnepaneel levert gemiddeld 332 kWh per jaar*. Voor 10.000 kWh heb je dus zo'n 32 zonnepanelen nodig die een heel jaar lang zonne-energie opwekken.
Gemiddeld ligt de aanschafprijs voor een laadpaal thuis tussen de €500 en €1500. Er zit hier best een prijsverschil tussen. Dit komt door het soort laadpaal waar je uit kunt kiezen, de uitvoering en eventueel extra montagekosten.
Energiekosten. Met een elektrische auto rijd je 100 kilometer op 20,7 kilowattuur (kWh). Ter vergelijking: je hebt 6,7 liter benzine nodig om 100 kilometer te rijden.
Waar het bij brandstofauto's om het aantal verbruikte liters gaat, spreken we bij elektrische auto's over het aantal kilowattuur (kWh). Hiermee wordt bedoeld hoeveel stroom de accu kan 'meenemen'. Algemeen wordt er geschreven dat je op één kWh aan elektriciteit ongeveer 5 kilometer elektrisch rijdt.
Elektrisch per maand goedkoper dan brandstof
Als je kijkt naar de maandelijkse kosten (inclusief de afschrijving) is een nieuwe elektrische auto goedkoper dan een nieuwe brandstofauto. Dat komt doordat de kosten van elektrisch rijden (de 'brandstof'), onderhoud en belastingen een stuk lager zijn.
De overheid heeft al aangekondigd dat het in 2022 een bedrag van max. 13 miljard euro vrijmaakt voor de SDE subsidie voor zonnepanelen.
Gemiddeld kost een set van 16 zonnepanelen inclusief montage rond de €7.700 en €10.25o. Deze prijs is inclusief de btw die terug te vragen is. De prijsopbouw kan verschillen per dak. Soms is het bijvoorbeeld nodig om een steiger op te bouwen.
Gemiddeld kost een zonnepanelensysteem van 20 zonnepanelen inclusief montage rond de €9.400 en €12.000,- bij Zonneplan. Dit bedrag kan per situatie verschillen. Zo hebben sommigen een SolarEdge omvormer met optimizers nodig. Hierdoor valt de prijs vaak hoger uit.
Zonnepanelen plaatsen is zowel nu als in de toekomst interessant en nog altijd rendabel. Door de afgebouwde salderingsregeling zul je wellicht geld verliezen, maar dat neemt per jaar heel weinig af, waardoor je jouw zonnepanelen-installatie nog steeds binnen 5 jaar kunt terugverdienen.
Als je voorheen €627,- kwijt was een stroomkosten en met zonnepanelen nog maar €165,- dan heb je zo'n (627-165=) €462,- in een jaar bespaard! Als de investering voor deze 10 zonnepanelen €4.600,- is, dan doe je er dus (4.600/462 =) een kleine 10 jaar over om dit terug te verdienen.
Rekenvoorbeeld gemiddelde dagopbrengst zonnepanelen
Het vermogen van 10 zonnepanelen is 3650 Wp. De factor 0,85 is een goed gemiddelde voor daken in Nederland. De gemiddelde dagopbrengst van je zonnepanelen is dan: (3650 x 0,85) / 365 = 8,5 kWh.