Een enkel zoekwoord geeft namelijk te weinig informatie over de daadwerkelijke inhoud van een tekst. Hierdoor zal een website al snel minder hoog ranken wanneer er slechts één belangrijk zoekwoord in de teksten is verwerkt. Twee zoekwoorden per tekst is dus een goed minimum om aan te houden.
Gebruik rond de 3% aantal keer het zoekwoord per pagina.
Je kunt dus niet zeggen, gebruik het keyword 6x in je tekst, maar kijk naar de hoeveelheid tekst en gebruik met mate (rond de 3%).
Over het algemeen is een zoekwoorddichtheid tussen 1% en 3% goed, maar er zijn een aantal tips om keywords slim te verwerken zodat ze meer opleveren: Zet de keyword in de H1 en H2. Gebruik de keyword in de eerste en laatste zin pagina. Je keyword is het hoofdonderwerp van de tekst.
Tip 3: houd de juiste lengte aan voor je SEO-tekst
Hanteer de volgende richtlijnen: Tekst bovenaan categoriepagina's: 50-150 woorden. Tekst onderaan categoriepagina's: 300-1000 woorden. Of de tekst 300 of 1000 woorden lang moet zijn is afhankelijk van de categorie waarvoor je de tekst schrijft.
Bij het bepalen van goede keywords is het belangrijk om in je achterhoofd te houden dat de zoektermen relevant moeten zijn voor de informatie waar de doelgroep naar zoekt. Door je in te leven in de doelgroep kun je bedenken welke termen zij zouden gebruiken om bepaalde producten te vinden.
Hoog scoren in Google is aardig, maar als bezoekers niets op je site doen heb je er weinig aan. Schijf dus echt een steengoede tekst, van minimaal 350 woorden. Korter kan, maar zoekmachines zetten graag hun tanden in langere teksten en je kunt er vaker zoekwoorden en synoniemen in verwerken.
Een enkel zoekwoord geeft namelijk te weinig informatie over de daadwerkelijke inhoud van een tekst. Hierdoor zal een website al snel minder hoog ranken wanneer er slechts één belangrijk zoekwoord in de teksten is verwerkt. Twee zoekwoorden per tekst is dus een goed minimum om aan te houden.
Kwaliteit boven kwantiteit!
Dan nu eindelijk het verlossende antwoord: SEO-technisch gezien is de minimale lengte van een blog 300 woorden.
Zoekmachines zijn slim: natuurlijk taalgebruik
Maar is je zoekwoord dichtheid te laag, dan weet Google weer niet wat nu precies je boodschap is en ben je niet relevant genoeg voor degene die op zoek is naar informatie.
DE IDEALE LENGTE: EEN WISKUNDIGE BENADERING
Of opgelucht, 't is maar hoe je 't bekijkt. Volgens de Universiteit van Antwerpen bedraagt de gemiddelde leessnelheid 250 woorden per minuut. Vier minuten maal 250 woorden is maximaal 1000 woorden per pagina.
Vaak wordt er geschreven dat het voor een website belangrijk is dat een pagina een minimaal aantal worden moet bevatten in verband met de indexeringen van de verschillende zoekmachines. Dit is volgens ons niet het belangrijkste. Maar wij adviseren wel een richtlijn van tussen de 400 en 1000 woorden.
Long tail zoekwoorden zijn specifiek en vaak een stuk langer dan de korte zoektermen met hoge maandelijkse zoekvolumes. Long tail is een term die in SEO vaak gebruikt wordt, maar daarnaast ook bij Google Ads, omdat bij dit advertentieplatform geadverteerd wordt op zoekwoorden.
Schrijf blogs, plaats video's. Teksten moeten natuurlijk ook antwoord geven op de zoekvraag en uniek zijn. Spits je teksten toe op de juiste zoekwoorden en gebruik synoniemen. Verwerk deze (zoek)woorden in de titel, tussenkopjes en inhoud van de alinea's.
Heel simpel gezegd zijn SEO-teksten geschreven om goed te ranken in zoekmachines zoals Google of Bing. Je zou kunnen denken dat alle teksten SEO-teksten zijn, maar dat hoeft niet zo te zijn.
SEO staat voor zoekmachine optimalisatie (Search Engine Optimization), dus SEO teksten dragen bij aan de vindbaarheid in Google. Tegelijkertijd komt de bezoeker altijd op de eerste plaats. Pas wanneer een tekst interessant, relevant en waardevol is zijn het de zoekwoorden die je helpen aan een plek hoger in Google.
SEO is de afkorting van de Engelse term 'Search Engine Optimization' wat in het Nederlands zoekmachine optimalisatie betekent. Een zoekmachine optimalisatie specialist is iemand die ervoor zorgt dat websites op de juiste manier aangepast worden zodat ze beter gevonden worden in Google.
We geven je een paar technieken mee die je kunnen helpen bij het gebruik van zoektermen: Vermijd het gebruik van stopwoorden. Stopwoorden zijn veel voorkomende woorden waarop in principe niet kan worden gezocht (voegwoorden, lidwoorden of voorzetsels). Truncatie: een woord hoeft niet in zijn geheel te worden ingevoerd.
Een zoekwoorden analyse creeërt helderheid in wat intressante zoekwoorden zijn om uw website op te richten. Zowel organisch als via advertenties. Zoekwoorden zijn vaak sleutelwoorden/onderwerpen van uw bedrijf. Het zijn de zoekwoorden of zinnen die mogelijke klanten intypen in zoekmachines zoals Google.
Gebruik hiervoor de Google Keyword tool of een andere variant, maar zorg dat je de plaats of regio meeneemt in je zoekopdracht. Filter op Nederlands en zoek alleen binnen Nederlandse zoekresultaten. Gebruik deze termen vaker in je content zodat Google je beter weet te vinden.
Een SEO copywriter is kort gezegd een schrijver die precies weet wat en hoe je moet schrijven voor Google. Hij/zij is op de hoogte van alle Google-richtlijnen en zorgt ervoor dat deze op een juiste manier worden verwerkt in de tekst. Dit alles met als uiteindelijk doel een goede ranking in Google!
De letterlijke SEO betekenis is Search Engine Optimization, zoekmachine optimalisatie in het Nederlands dus.