Opvallend is dat YouTube door meer dan 90% van de jongeren en jongvolwassenen tussen de 15 en 24 jaar wordt gebruikt. Ook meer dan 50% van de 6 tot 8-jarigen gebruiken YouTube. YouTube is vrijwel bij elke leeftijdscategorie populair: zelfs 1 op de 3 van de 80-plussers heeft een account.
Populaire categorieën onder jongeren zijn mode en sport. Daarnaast zijn communities op Instagram booming, zoals travellers, fashionista's, fitgirls, sneakerfreakers, etc. Jongeren hebben contact met elkaar via de comments en eigen hashtags.
97 procent van de jongeren kijkt dagelijks naar social video en daarvan kijken negen op de tien via YouTube. Op YouTube kijken ze actief: voor deze video's gaan jongeren echt even zitten om video's te selecteren uit het uitgebreide aanbod.
Jongeren tussen de 13 en 17 jaar krijgen vanaf nu ook een melding als ze langer dan 100 minuten per dag op de app zitten. Alle nieuwe functies worden de komende weken ingevoerd.
Vrijwel iedereen in de leeftijdsgroep van 12 tot 45 jaar gebruikte in 2019 sociale media (meer dan 95 procent). Vooral 65- tot 75‑jarigen gebruiken de laatste jaren vaker sociale media. In 2019 was 76 procent van de mensen in deze leeftijdscategorie actief op sociale media, tegen 40 procent in 2014.
Wat is de doelgroep van YouTube? YouTube heeft een brede doelgroep. Zowel jongeren als ouderen gebruiken het medium. Toch zie je dat het dagelijkse gebruik en aantal accounts onder de jongeren meer is dan de oudere gebruikers.
13 is de minimumleeftijd volgens de algemene voorwaarden van TikTok.
Facebook is nog altijd het grootste social media kanaal ter wereld. Ondanks dat het aantal bezoekers afneemt (vooral bij jongeren) blijft dit kanaal stipt op nummer 1 staan. Van de 20-39 jarigen gebruikte 89% Facebook in 2017, gevolgd door 77% van de 40 tot 64 jarigen.
Welke leeftijd hebben de mensen die op Instagram zitten? Uit de gegevens van het “We Are Social 2021” rapport blijkt dat meer dan 50% van de accounts van mensen onder de 35 jaar zijn: 13-17 Jaar: 7,3% 18-24 Jaar: 29,8%.
Jongeren besteden veel tijd aan social media. Meer dan de helft van de jongeren (n=34) zijn dagelijks minstens vier uur actief op deze social media, met name op WhatsApp, Instagram, Snapchat en TikTok, en in mindere mate aan Facebook, Discord en Telegram.
70% vindt bijvoorbeeld dat het stoort als jongens op straat naar meisjes fluiten. Voor 30% kan dat wel. Een holebikoppel dat op straat tongkust, kan voor 80%. 75% van de jongeren stoort zich er niet aan wanneer een meisje een hoofddoek draagt op straat of op het werk.
97 procent van de jongeren kijkt dagelijks naar social video en daarvan kijken negen op de tien via YouTube. Op YouTube kijken ze actief: voor deze video's gaan jongeren echt even zitten om video's te selecteren uit het uitgebreide aanbod.
Jongeren zijn een interessante doelgroep omdat zij in een fase zitten waarin ze zichzelf leren kennen en waarin hun brein zich nog volop aan het vormen is.
Wil je meer jongeren bereiken? Maak dan een Instagram account aan. Filmpjes, vlogs en andere video's op Instagram zijn populair onder jongeren. Jongeren kijken liever naar een korte en krachtige video, dan dat ze een lange tekst gaan lezen.
TikTok vooral populair onder meisjes van 9 t/m 14 jaar
Nieuwkomer TikTok heeft momenteel 700.000 Nederlandse gebruikers van 15 jaar en ouder en 425.000 gebruikers van 6 t/m 14 jaar. TikTok wordt met name gebruikt door meisjes van 9 t/m 14 jaar om korte muziekvideo's te maken en te delen.
Leeftijd: Volgens Facebook zitten mensen van tussen de 18 tot hoogbejaard op Facebook. Hiervan is 22 procent tussen de 25 en 34 jaar oud, 18 procent is tussen de 35 en 44 jaar oud, 18 procent is tussen de 45 en 54 jaar oud en 14 procent is tussen de 55 en 64 jaar oud. De rest is ouder of jonger dan 64 of 25 jaar.
Minder Nederlanders maken dagelijks gebruik van Facebook en WhatsApp. Bij WhatsApp daalde het dagelijks gebruik onder jongeren en 20-29-jarigen. De grootste stijgers wat betreft social media gebruik zijn TikTok, Instagram en, erg opvallend, Twitter.
Filmpjesapp TikTok heeft in Nederland nu 3 miljoen gebruikers. Dat is 1,3 miljoen meer dan vorig jaar, een toename van 75 procent. Ook Instagram groeide hard, terwijl het gebruik van Facebook licht daalde.
TikTok is hét jongerenplatform van nu. Zo'n 80% van de gebruikers is tussen de 6 en 24 jaar. Een mooie kans dus als jouw doelgroep zich in die leeftijd bevindt.
Aantal gebruikers TikTok Nederland en wereldwijd
De grootste doelgroep is tussen de 13 en 18 jaar; een vrij jonge doelgroep dus. In 2021 had TikTok 1,7 miljoen gebruikers in Nederland.
Leeftijdsgrens: Snapchat is gemaakt voor mensen van 13 jaar en ouder. Als je kind jonger is dan 13 en Snapchat gebruikt, neem dan contact met ons op met de gebruikersnaam van je kind en verificatie van jullie familieband.
Instagram-veiligheid: een handleiding voor ouders en verzorgers. De app, uitgebracht in 2010, is gratis te downloaden op iOS- en Android-apparaten en heeft meer dan 1 miljard maandelijkse gebruikers verzameld. De minimumleeftijd om gebruik te maken van de dienst is 13 jaar.
Dat social media niet altijd een positieve invloed heeft, bewijst deze hoogleraar met zijn onderzoek over TikTok onder jongeren. Hoewel het onderzoek 'Waarom TikTok slecht kan zijn voor je geheugen' nog in volle gang is, maakt rechtspsychologie Henry Otgaar (38) al wel kans op de Klokhuis Wetenschapsprijs hiervoor.
YouTube heeft 2,3 miljard maandelijkse gebruikers. Het werkelijke aantal bezoekers is vele malen hoger, omdat je niet ingelogd hoeft te zijn om van het platform gebruik te maken. Dit is bijvoorbeeld wel het geval bij Facebook. Dagelijks bedraagt het aantal YouTube-bezoekers 122 miljoen.