Wel blijkt er een richtinggevend aantal te zijn, gebaseerd op verschillende onderzoeken: basisschoolleerlingen moeten ongeveer tussen de 50 en 70 woorden per minuut correct kunnen lezen om een tekst goed te kunnen begrijpen.
De gemiddelde lezer leest 150 tot 250 woorden per minuut. Twee tot vier keer zo snel lezen is zeker mogelijk. Echter, in wetenschappelijk onderzoek wordt heel vaak gesproken over een gemiddelde leessnelheid van 180 tot 300 woorden per minuut. Dit verschil is verklaarbaar.
Lezen heeft een bewezen positief effect op woordenschat, spelling, begrijpend lezen en schrijven. Kinderen die minimaal 15 minuten lezen per dag, lezen 1.146.000 woorden per jaar. Hun woordenschat kan met 1000 nieuwe woorden per jaar groeien.
Vlaamse kinderen in het eerste leerjaar lezen gemiddeld 16 woorden per minuut juist, terwijl hun Nederlandse collega's daar met 23 woorden ruim over gaan. Ook als het op snelheid aankomt, doen ze het beter met gemiddeld 0,8 woorden per seconde.
Zelf lezen begint vaak op de leeftijd van 6 of 7 jaar.
We zien natuurlijk graag dat de leesboeken vervolgens niet aan te slepen zijn, maar niet in alle gevallen gaat het oppikken van zelfstandig lezen even vlot of plezierig. We horen met regelmaat dat een kind meer 'moet' oefenen thuis.
Waarom is leren lezen belangrijk? Tijdens de basisschoolleeftijd leren kinderen lezen en schrijven.Dit zijn belangrijke vaardigheden die in het dagelijks leven nodig zijn. Lezen is niet alleen belangrijk om boeken en berichtjes te lezen en zelf ideeën op papier te zetten, maar ook om te kunnen leren.
Oorzaken. Het onderzoek van Stichting Lezen noemt redenen waarom jongeren minder boeken lezen. Jongeren zouden het lastig vinden om actuele boeken te vinden die hen aanspreken. Jongeren bezoeken immers geen bibliotheken en boekwinkels en in de media komen ook weinig boeken voorbij.
Een kind van zeven kent zo'n 20.000 woorden en kan ongeveer 200 woorden lezen. Dit jaar zal je kind nóg meer woorden leren lezen én schrijven. Hij zal hele zinnen op papier zetten, inclusief punten en komma's. Wat taalontwikkeling betreft lopen jongens trouwens gemiddeld anderhalf jaar achter op meisjes.
AVI staat het Analyse voor Individualiseringsnormen.Het is een instrument om de leesvaardigheid van kinderen te meten en de moeilijkheidsgraad van leesboeken te classificeren. De AVI-niveaus zijn gebaseerd op de gemiddelde leesontwikkeling van kinderen in Nederland en Vlaanderen.
U heeft een gemiddelde leessnelheid. De geschreven toespraak bevat 650 woorden. Uw toespraak zal dan 650/130 = 5 minuten duren.
Hij vond ook dat vanaf groep 3 een minimum van 90 minuten lezen per dag noodzakelijk is en dan gaat het om het daadwerkelijk lezen van kinderen; het maken van echte leestijd.
In groep 3 neemt de leerkracht de DMT halverwege en aan het eind van het schooljaar af. Halverwege groep 3 lezen kinderen in principe alleen de leeskaarten 1 en 2.Vanaf eind groep 3 tot en met eind groep 4 lezen kinderen alle kaarten. In groep 5 tot en met 8 worden alleen kaart 2 en 3 gelezen.
Om het leestempo te verhogen kun je je kind het beste laten oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Gebruik lekker veel variaties, lees boeken die aansluiten bij de belevingswereld van je kind, wissel het zelf lezen af met samen lezen of voorlezen en beloon!
Formule om het leestempo uit te rekenen = aantal seconden : (delen door) aantal gelezen woorden. Avi E3 vraagt een gemiddeld leestempo van 0,9 sec per woord.
Geschat wordt dat een Nederlandstalige kleuter van vier jaar beschikt over een receptieve woordenschat van rond de 3000 woorden. Op zesjarige leeftijd, heeft het kind er ongeveer 1500 woorden bijgeleerd.
Hij kan al wat lezen en schrijven en dat betekent dat hij steeds meer in de wereld van volwassenen terecht komt. Zijn taalontwikkeling gaat dan ook razendsnel. Het denken verandert drastisch doordat je kindje nu abstract kan denken en hij de wereld en het leven anders gaat zien.
Wie leest, leert de wereld!
Wie goed leest en verhalende en informatieve teksten begrijpt, kan kennis opdoen en zich ontwikkelen. Gaat het alleen om kennis? Nee, verhalen en gedichten helpen je kind en tiener ook om zich beter in te leven en om meer begrip te hebben voor anderen.
Helft jongeren leest wekelijks
Ongeveer de helft (46%) van de jongeren tussen de 12 en 25 jaar oud leest wekelijks een boek in de vrije tijd. 11% slaat zelfs elke dag een boek open.
Van zeven tot negen jaar oefenen kinderen de basisvaardigheden van het lezen. Ze leren wat sneller te lezen en gaan steeds meer begrijpen van wat ze lezen. Lees samen met je kind een boek, waarbij je om de beurt een stukje leest. Het is belangrijk dat je kind het leuk vindt, het hoeft niet lang te duren.
Kinderen vanaf ongeveer 7 jaar, ontdekken steeds meer kanten van zichzelf… én van anderen. Je kind leert wat waarden en normen zijn en vormt een zelfbeeld. Het begrijpt steeds meer dingen, wordt zelfstandiger en leert wat verantwoordelijkheid is.
Hij kan zijn evenwicht op een been goed bewaren, kan wel drie traptreden tegelijk nemen en de meeste kinderen fietsen nu ook zonder zijwieltjes. De motoriek van kinderen van 6 jaar is nog niet helemaal ontwikkeld, maar ze zijn dol op rennen, klimmen, stoeien, gooien en vangen.