De nettowinst voor de gemiddelde autodealer in Nederland bedroeg over het hele afgelopen kalenderjaar 0,58 procent, zo blijkt uit de periodieke BOVAG Branche Barometer. Over 2018 bedroeg het rendement 0,65 procent. In 2015 bedroeg de nettowinst 1,1 procent en sindsdien daalt het resultaat jaar op jaar.
In de praktijk blijkt dat wel tegen te vallen, de meeste nieuwe auto's hebben een marge die tussen de 5 en 8% ligt. Bij kleinere auto's is die marge zelfs kleiner, bij duurdere auto's liggen meer mogelijkheden.
De gemiddelde marge op de verkoop van nieuwe en gebruikte auto's daalde echter van 1.942 euro naar 1.862 euro en het resultaat van de verkoopafdeling bleef stabiel op 2,2 procent.
Mercedes-Benz Group denkt dat de winst over 2021 uiteindelijk is uitgekomen op 14 miljard euro. Dat betekent een verkoopmarge van 12,7 procent terwijl eerder was uitgegaan van 10 tot 12 procent.
Op een gemiddelde omzet van bijna 9 miljoen euro bedroeg de nettowinst iets meer dan 32.500 euro. Het aantal verkochte nieuwe auto's per dealer vestiging nam met 15 stuks af, tot 234 exemplaren.
De nettowinst voor de gemiddelde autodealer in Nederland bedroeg over het hele afgelopen kalenderjaar 0,58 procent, zo blijkt uit de periodieke BOVAG Branche Barometer. Over 2018 bedroeg het rendement 0,65 procent. In 2015 bedroeg de nettowinst 1,1 procent en sindsdien daalt het resultaat jaar op jaar.
1. Toyota Group (Jaaromzet: 238 miljard euro) Met stipt op 1 staat Toyota Group met een jaaromzet van ruim 239 miljard euro.
(Foto: Toyota) Toyota verkocht in 2021 wereldwijd in totaal 10,5 miljoen voertuigen en is daarmee voor het tweede jaar op rij de grootste autoproducent ter wereld. Volkswagen staat op de tweede plek, met 8,8 miljoen voertuigen.
Tesla heeft in het afgelopen jaar een nettowinst geboekt van 5,5 miljard dollar. Een jaar eerder bleef de winst nog steken op 721 miljoen dollar terwijl in de jaren daarvoor alleen maar grote verliezen werden geboekt.
Acht tot tien procent van de prijs van de occasion afpraten, is redelijk; er boven zal een verkoper niet snel met je meegaan. Behalve over de prijs kun je ook onderhandelen over extra's.
In de eerste jaren heb je hogere afschrijvingskosten dan bij een gebruikte auto. Je nieuwe auto is na 5 jaar ongeveer de helft minder waard. Niet per se erg, wel iets om over na te denken. Ook goed om rekening mee te houden: verzekeraars rekenen meestal een hogere premie voor nieuwe auto's.
Iedere autoverkoper die zijn vak goed verstaat zal veel deals sluiten. Hierdoor krijgt deze veel provisies en bonussen door alle targets te halen. Zo kan een ervaren autoverkoper wel €3500,- in de maand verdienen.
U wilt een autobedrijf beginnen en autohandelaar worden, maar wat moet u eigenlijk allemaal regelen? Voor een autodealer zijn er veel zaken relevant, zoals registratie bij de Kamer van Koophandel, RDW-erkenningen, verzekeringen, inrichten van de processen en ga zo maar door.
Om een autoverkoper te worden kun je het beste doorstuderen naar HBO opleiding 'Commerciële Economie' . Bij trainingen studeer je autotechniek of automotive erbij om een technische achtergrond over auto's te hebben. Want je kunt geen auto's verkopen zonder basiskennis over een auto.
Wat is een marge-auto? Een marge-auto is een auto waarover btw is betaald. Die auto is nieuw door een particulier gekocht en de btw is niet meer zichtbaar in de administratie. Voor particulieren is dit niet relevant, want die moeten toch btw betalen.
De markt voor gebruikte auto's heeft net als die voor nieuwe modellen te maken met krapte. Er is te weinig instroom en ook de import vanuit het buitenland neemt af. Hierdoor lopen de prijzen van gebruikte auto's flink op.
Als je uitgaat van de aankoop van een nieuwe auto, exclusief inruil, dan liggen de maximale kortingen meestal rond de 8%. Doorgaans is dit net iets boven de inkoopprijs zodat de dealer ook nog een klein stukje marge (winst) aan overhoudt.
Van Mossel blijft met afstand Nederlands grootste dealerholding, met een marktaandeel van 10,4 procent. Het is bovendien met Emil Frey Nederland de enige autodealer uit de top 10 die in 2020 meer auto's verkocht dan in 2019.
De rijkste man op aarde bezit een BMW M5 van de E60-generatie.
De belangrijkste producent in dat jaar was Volksrepubliek China met 27,8 miljoen voertuigen, dit is ruim een kwart van het wereldwijde totaal. In de Verenigde Staten werden 11,3 miljoen voertuigen geproduceerd en Japan stond op de derde plaats met 9,7 miljoen eenheden.
De meest verkochte auto's
Met stip op nummer één staat de Kia Niro. Het is niet voor niets de best verkochte auto van 2021. Zijn populariteit is te danken aan het brede aanbod qua motorisering. De Kia Niro is verkrijgbaar als plug-in hybride, hybride zonder stekker en als volledig elektrische auto.