Coolblue heeft inmiddels zestien winkels, elf in Nederland en vijf in België.
Coolblue is meer dan een e-commercebedrijf. We bouwen totaaloplossingen voor onze klanten met onze ondersteunende infrastructuur. Dit doen we in Nederland, België en Duitsland, online en in onze 15 fysieke winkels.
HAL is nu voor 49 procent eigenaar van Coolblue. De overige aandelen zijn in handen van 'beginbaas' Pieter Zwart en het management. Medeoprichters Paul de Jong (links op de foto) en Bart Kuijpers (rechts) zijn uitgestapt.
Studentenonderneming. Coolblue is in feite een uit de hand gelopen studentenonderneming, bol.com stamt af van een megalomaan project van het Duitse uitgeversconcern Bertelsman dat miljoenen verbrandde om een Europese en Amerikaanse concurrent van Amazon te maken.
Om alle producten een plekje te kunnen geven in ons magazijn, hebben we het afgelopen jaar flink uitgebreid. Er zijn 3 hallen aangebouwd waardoor het totaal nu op 8 hallen staat, die samen goed zijn voor 88.000 m2.
Logistiek bij Coolblue
Alle producten komen in ons magazijn in Tilburg binnen, worden er in blauwe dozen verpakt en als pakketje meegegeven aan onze blauwe bus om dezelfde dag bij onze klant bezorgd te worden.
1,4 maal de omzet. De omzet van Coolblue in 2020 was € 2 miljard – een mogelijke beurswaarde van ca. € 3 miljard.
Omzetcijfers voor webshops zitten flink in de lift, blijkt uit de Twinkle100, een jaarlijkse ranglijst van de grootste Nederlandse webwinkels. Vooral Bol.com maakt een flinke omzetsprong en loopt uit op nummer twee Coolblue.
Coolblue behaalde vorig jaar een recordomzet van 2,3 miljard euro. Dat is 348 miljoen euro meer dan in 2020.
Coolblue is een Nederlands e-commerce bedrijf dat in 1999 is opgericht door Pieter Zwart, Paul de Jong en Bart Kuijpers. Het bedrijf is met zowel een webwinkel als met fysieke winkels actief in Nederland, België en Duitsland.
Dat hun onderscheid relevant is wordt bewezen door hun succes; iedere webwinkel kijkt naar hun werkwijze en jaar op jaar groeien ze met ruime cijfers. De continue groei wordt gedreven door hun obsessieve focus op klanttevredenheid. Als je klant tevreden is, komen ze terug en stijgt de omzet. Een win-win situatie.
Bij Coolblue kan je met een gerust hart shoppen. Ze hebben scherpe prijzen en leveren erg snel. En met regelmaat hebben ze ook mooie aanbiedingen. Klik op onderstaande button om direct naar de website van Coolblue te gaan.
Rond 2000 bestaat er een groot internetwarenhuis, genaamd HotOrange. Ze besteden alles uit aan anderen, zijn volledig extern gefinancierd en hebben geen eigen klantenservice. Daar wilden de oprichters tegenin. Hot werd cool en orange werd blue.
Nu heeft Coolblue met concurrenten als bijvoorbeeld Bol.com en Amazon geen kleintjes tegenover zich.
'Een stervenseigenwijs, intelligent bedrijf' Coolblue gelooft niet in een formule die zich uitsluitend online laat zien. Daarom opent de elektronicaverkoper steeds meer filialen in steden. Niet alleen online zichtbaar zijn, maar ook op straat met eigen winkels van steen.
Ja, Coolblue is actief in België, Nederland en Duitsland. De website waarop je bestelt, bepaalt waar wij leveren: Wil je je pakje laten leveren in België, dan zit je nu al goed, op Coolblue.be. Wil je je pakje laten leveren in Nederland, ga dan naar Coolblue.nl en plaats daar je bestelling.
Zijn er nog verschillen in doelgroep
We zien dat jongeren weten dat Coolblue uit Rotterdam komt, ze denken meer aan 'online webwinkel', 'creatief' en 'gadgets'. En denken minder aan 'reclame'. De middengroep heeft meer associaties met 'Bol.com', 'concurrent', 'merk', 'reclame', 'assortiment', 'koud' en 'kauwgom'.
Coolblue behaald in 2019 een NPS van +68. Bovendien haalden ze een recordomzet van 1,5 miljard euro. De visie van Coolblue is vanaf dag één geweest: geld verdienen en een voorbeeldbedrijf worden op het gebied van klantgericht ondernemen. Die twee onderdelen gaan blijkbaar heel goed hand in hand.
Door jouw producten in de webshop van Bol.com te plaatsen, spreek je direct een onwijs breed publiek aan. De kans is hierdoor groot dat je meer en meer naamsbekendheid weet te creëren én dat je meer verkopen weet te realiseren. Hierdoor groeit jouw omzet, groeit jouw winst en groeit dus ook jouw onderneming.
Bol.com is met een consumentenomzet van 2,17 miljard euro verreweg de grootste webshop van het land, blijkt uit de Twinkle100. Coolblue is net als vorig jaar tweede, Albert Heijn staat wederom derde. Bol.com loopt uit dankzij de externe verkopers op het platform.
Hiermee is Amazon.com het grootste internetbedrijf ter wereld en heeft het van oprichter Jeff Bezos de rijkste man ter wereld gemaakt.
Zo fietsen we in 2020 maar liefst 1 miljoen keer naar onze klanten met échte Coolblue'ers met een glimlach. 2019 was fantastisch en 2020 gaat nog mooier worden. Daar wil ik onze klanten én alle 4.500 Coolblue'ers heel erg voor bedanken!”
Over de beursgang van Coolblue
Op 1 oktober 2021 kondigde Coolblue haar IPO (Inital Public Offering, of 'beursgang') aan, waarbij de aandelen genoteerd zullen worden aan Euronext Amsterdam.
Coolblue wilde deze maand een beursgang maken in Amsterdam. Daarbij zouden nieuwe aandelen worden uitgegeven om verdere groei te financieren. Ook bestaande aandeelhouders zouden stukken verkopen. Met de verwachte opbrengst van 150 miljoen wil het bedrijf verdere groei financieren, maakte Coolblue eerder bekend.