Auto's jonger dan 40 jaar betalen kwarttarief of volledige MRB. Per 1 januari 2014 is de leeftijdsgrens van de oldtimervrijstelling naar 40 jaar gegaan. Benzineauto's, motoren, bussen en vrachtauto's uit 1987 of eerder komen in aanmerking voor een kwarttarief per jaar, met een maximum van 120 euro per jaar.
Na 40 jaar vervalt de wegenbelasting plicht dus. Vroeger was dit na 25 jaar al, maar dat hebben ze in 2014 wettelijk veranderd. Tegenwoordig vallen auto's van 25 jaar of ouder in de overgangsregeling, dit houdt in dat ze nog wel wegenbelasting betalen, maar met flinke korting.
Is uw oldtimer ouder is dan 40 jaar?Dan krijgt u automatisch vrijstelling voor uw oldtimer. Krijgt u geen automatische vrijstelling?
Is uw motorrijtuig minimaal 40 jaar geleden voor het eerst in gebruik genomen (de datum 1e toelating op uw kentekenbewijs is dan minimaal 40 jaar geleden)? Of zet u een motorrijtuig van 40 jaar of ouder op uw naam?
Oldtimers die in de overgangsregeling mogen, zijn oldtimers die een bouwjaar hebben tussen 1 januari 1988 en het moment dat de auto 40 jaar oud is. De oldtimerregeling is dus nog geldig tot 2028. Je kunt de overgangsregeling aanvragen op de website van de belastingdienst. Dit moet elk jaar vóór 1 november.
Alle oldtimers die in 2014 geen vrijstelling kregen, zijn dan de 40 jaar gepasseerd. Eén van de eisen om gebruik te kunnen maken van de overgangsregeling is dat oldtimers in december, januari en februari op privéterrein staan. In deze periode is het niet toegestaan om de weg op te gaan met de oldtimer.
Oldtimers moeten voortaan 30 jaar oud zijn. Er is nieuws uit de kleine wereld van de oldtimers en youngtimers. Vanaf 1 januari 2023 zal een voertuig 30 jaar oud moeten zijn om bij de DIV op een O-plaat te worden ingeschreven, en niet 25 zoals tot nu toe het geval was.
"Vanaf 2030 worden er in Nederland geen fossiele auto's meer verkocht. De laatste benzineauto wordt dus in 2029 verkocht. Als je dan uitrekent dat de gemiddelde levensduur van een auto elf jaar is en de maximale levensduur twintig jaar, dan rijdt in 2049 nog de laatste benzineauto rond."
Omdat oldtimers van deze leeftijd niet vaak de weg op gaan, is besloten om de wegenbelasting voor deze auto's af te schaffen. Je hoeft zelf geen vrijstelling aan te vragen. Alle oldtimers waarvan de eerste toelating minimaal 40 jaar is geleden, krijgen automatisch vrijstelling.
In de afgelopen jaren is de populariteit van oldtimers fors gegroeid. Zo is het aantal oldtimers in Nederland ten opzichte van 2017 in 2021 met meer dan 2% gestegen. Of het nu vooral gaat om een hobby of een belegging is, oldtimers blijven in de smaak vallen.
Veertig jaar. Zo oud moet een auto in Nederland zijn voordat je hem een oldtimer mag noemen. Tot en met 2013 was dat nog 25 jaar, maar die grens werd een jaar later opgeschoven.
Sinds 1995 gold namelijk, dat een auto van 25 jaar een oldtimer was. Veel mensen ontdekten, dat het houden van een oldtimer honderden euro's per maand kan schelen en oude auto's steeds langer meegaan.
Is uw auto ouder dan 40 jaar, gekeurd en ingeschreven als oldtimer, dan is hij volledig belastingvrij. Om de leeftijd van de auto te bepalen wordt gekeken naar de eerste ingebruikname van het voertuig.
Een Europese hervorming legt het volgende op: om als oldtimer te kunnen worden gezien, moet een auto 30 jaar oud zijn.
De youngtimer-regeling is een tegemoetkoming van de Belastingdienst richting jou als ondernemer. Rij je in een youngtimer, dan betaal je 35% bijtelling. Het grote voordeel is dat je die 35% betaalt over de dagwaarde, in plaats van de cataloguswaarde. Dit is voor veel ondernemers financieel aantrekkelijk.
10 jaar geleden was elke auto ouder dan 25 jaar een oldtimer.Dat is nu niet meer het geval. Auto's worden beter en gaan langer mee. Wat een auto als oldtimer definieert is nu vooral afhankelijk van het gebruik en hoe de bezitter met de auto omgaat.
Je kunt je auto, motor, camper of bromfiets als oldtimer op de Alles in één Polis verzekeren als deze aan de volgende voorwaarden voldoet: Het voertuig is ouder dan 25 jaar. Het voertuig is lichter dan 3.500 kilo. Je rijdt minder dan 7.500 kilometer per jaar met het voertuig.
Vroeger was een auto oldtimer wanneer deze ouder dan 25 jaar was. Enkele jaren geleden is deze voorwaarde aangescherpt. Er is sprake van een oldtimer onder voorwaarden. Een wagen is een oldtimer wanneer deze ouder is dan 40 jaar.
Regeling per 01-01-2014
Alle motorvoertuigen van 40 jaar en ouder zijn vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting (MRB). Daarnaast is er een overgangsregeling voor personenauto's en bestelauto's rijdend op benzine, motorfietsen, bussen en vrachtauto's, die op 1 januari 2014 26 jaar of ouder waren maar nog geen 40 jaar.
Oldtimers zijn te koop in alle prijsklassen. Als beleggingsobject zijn bepaalde merken extra interessant. Vooral Duitse en Italiaanse sportwagens, zoals exclusieve Porsches en Ferrari's, doen het door de jaren heen goed. Ook Britse sportwagens liggen goed in de markt.
Na corona weer lekker handelen in auto's ouder dan 40 jaar
Tegenover de 9.909 verkochte 40-plussers van 2022 staan er 6.834 in 2021, een verschil van maar liefst 45 procent! Bijzonder is de groei van het aandeel van autobedrijven hierin.
Juridisch / Een oldtimer inschrijven
Indien u uw oldtimer om het even waar en wanneer wilt kunnen gebruiken, moet u hem als een gewone auto inschrijven en dus de standaard technische keuring laten ondergaan. Welke vorm van inschrijven u ook kiest, u betaalt sowieso minder belastingen.
professioneel gebruik: elk gebruik ten begoeve van de beroepsuitoefening of de bedrijfsvoering; woon-werkverkeer of woon-schoolverkeer; bezoldigd vervoer en met bezoldigd vervoer van personen gelijkgesteld gratis vervoer. gebruik als werktuig of werkmiddel, alsook niet voor interventieopdrachten.
Hoe vaak moet een oldtimer naar de periodieke keuring? Voertuigen met een leeftijd vanaf 25 jaar t.e.m. 29 jaar moeten jaarlijks naar de keuring. Voertuigen met een leeftijd vanaf 30 jaar t.e.m. 49 jaar moeten tweejaarlijks naar de keuring. Voertuigen met een leeftijd vanaf 50 jaar moeten vijfjaarlijks naar de keuring.