Auto's jonger dan 40 jaar betalen kwarttarief of volledige MRB. Per 1 januari 2014 is de leeftijdsgrens van de oldtimervrijstelling naar 40 jaar gegaan. Benzineauto's, motoren, bussen en vrachtauto's uit 1987 of eerder komen in aanmerking voor een kwarttarief per jaar, met een maximum van 120 euro per jaar.
In 1995 veranderde deze regeling: iedere auto werd belastingvrij als hij 25 jaar oud was. Dan kon je een auto officieel een oldtimer noemen, en werd hij veelal alleen nog ingezet voor hobbymatig gebruik. Simpel en overzichtelijk. Auto's gaan echter steeds langer mee.
Voor oldtimers in Nederland hoeft je geen wegenbelasting te betalen als de wagen veertig jaar of ouder is. Hierbij wordt gekeken naar de datum waarop de auto in gebruik is genomen. Deze vrijstelling is er om oldtimerrijders tegemoet te komen.
Een auto van bouwjaar 1987 wordt belastingvrij als hij 26 jaar oud is, van '88 als die 27 jaar oud is, van '89 als die 28 jaar oud is en van 1990 als die 29 jaar oud is.
Eén van de eisen om gebruik te kunnen maken van deze regeling is namelijk dat de oldtimer in december, januari en februari op privéterrein staat. In deze periode is het niet toegestaan om de weg op te gaan met de oldtimer. Ook mag je deze niet langs de weg parkeren.
Afhankelijk van de leeftijd moet een oldtimer jaarlijks, tweejaarlijks of vijfjaarlijks aan een keuring onderworpen worden: Voertuigen met een leeftijd vanaf 25 tot 30 jaar moeten jaarlijks naar de keuring. Voertuigen met een leeftijd vanaf 30 t.e.m. 50 jaar moeten tweejaarlijks naar de keuring.
Aangezien je geen wegenbelasting betaald voor een oldtimer heeft dit geen extra maandelijkse kosten tot gevolg. Dit in tegenstelling tot modernere auto's, daarbij betaal je extra wegenbelasting als je op LPG rijdt.
U vraagt of u uw oldtimer ook in de wintermaanden mag gebruiken. Indien u gebruik maakt van de Vrijstelling motorrijtuigenbelasting aanvragen voor oldtimer ouder dan 40 jaar hoeft u geen motorrijtuigenbelasting voor deze auto te betalen en mag u het hele jaar gebruik maken van de auto.
De reden hiervoor is dat oldtimerbezitters vaak niet heel veel rijden met de oldtimer. Hierbij wordt gekeken naar de datum waarop de oldtimer in gebruik is genomen. Omdat oldtimers van deze leeftijd niet vaak de weg op gaan, is besloten om de wegenbelasting voor deze auto's af te schaffen.
In de afgelopen jaren is de populariteit van oldtimers fors gegroeid. Zo is het aantal oldtimers in Nederland ten opzichte van 2017 in 2021 met meer dan 2% gestegen. Of het nu vooral gaat om een hobby of een belegging is, oldtimers blijven in de smaak vallen.
U hoeft geen mrb voor uw oldtimer te betalen als: uw oldtimer ouder is dan 40 jaar. Het gaat om de datum van 1e toelating op uw kentekenbewijs.
Deze overgangsregeling geldt voor voertuigen uit het bouwjaar 1987 en ouder (tot 40 jaar). De overgangsregeling houdt in dat deze voertuigen totdat ze 40 jaar oud zijn in aanmerking komen voor het kwarttarief MRB over het hele kalenderjaar 2022, met een maximum van € 131.
2025 is een overgangsjaar waarin je een korting van 75 procent op de wegenbelasting krijgt. Vanaf 2026 betaal je het volledige tarief.
De hoogte van de belasting is afhankelijk van het gewicht van de auto, de provincie waarin je woont en de gebruikte brandstof. Voor een benzineauto betaal je een behapbaar bedrag, maar rijden op diesel wordt zwaar belast. Het grote verschil in wegenbelasting geeft vaak de doorslag bij de aankoop van een auto.
De vraag 'Hoeveel auto's mag je op je naam hebben? ' wordt ons regelmatig gesteld. En in principe mag u zo veel auto's op uw naam zetten als dat u thuis aan auto's heeft. In principe geldt er geen limiet.
een vrachtauto of autobus die ten minste 40 jaar geleden voor het eerst in gebruik is genomen en die niet bedrijfsmatig wordt gebruikt. een personenauto, bestelauto of motor die ten minste 40 jaar geleden voor het eerst in gebruik is genomen. motorrijtuigen van de politie. motorrijtuigen van de brandweer.
Dankzij het huidige oldtimerstatuut mag je met je oldtimer dag en nacht rondrijden, zonder kilometerbeperking! Voorheen mocht je met je oldtimer enkel proefritten rijden binnen een straal van 25 km. Of van en naar oldtimermanifestaties. Dit mocht ook enkel tussen zonsopgang en zonsondergang.
Of een auto een oldtimer is, verschilt per autoverzekeraar en automerk. Sommige verzekeraars behandelen een 15 jaar oude auto al als jonge oldtimer (youngtimer). Bij andere verzekeraars is een auto van 25 jaar en ouder pas een oldtimer.
Tot 31 december 2013 sprak men van een oldtimer wanneer de auto minimaal 25 jaar oud was. Sinds 1 januari 2014 is deze grens verhoogd naar 40 jaar of ouder. Van alle landen om ons heen hanteert Nederland momenteel de hoogste leeftijd die een auto moet hebben om zich oldtimer te mogen noemen.
Na de goedkeuring door het Europees Parlement op woensdag 8 juni 2022, baart het einde van de verbrandingsmotor ook de eigenaars van oude auto's zorgen.
In de recente brief over het rekeningrijden laat het Ministerie van Financiën weten dat ze van plan zijn om ook in 2030 de vrijstelling van de wegenbelasting te hanteren voor oldtimers. Voor deze auto's hoeft dus niet betaald te worden per kilometer.
Iedereen met een 1986-er zit sowieso gebakken, de volgende jaren worden met tussenpozen van 2 jaar belastingvrij. Daarbij telt de datum eerste ingebruikname. Is de auto voor het eerst in 1987 op kenteken gezet dan krijgt deze na 26 jaar belastingvrijstelling.
Een oldtimer koopt u niet voor het woon-werkverkeer. Daar zijn de kosten per kilometer vaak te hoog voor. Het is vooral een liefhebberij waar ook nog geld mee te verdienen is. Toch is het investeren in een oldtimer als een soort belegging vaak niet verstandig.
Geen of nauwelijks wegenbelasting
Oldtimers die ouder zijn dan veertig jaar zijn volledig vrijgesteld van wegenbelasting. Dit geldt voor de meeste oldtimers, want de gemiddelde leeftijd is vijftig jaar. Voor wagens die nog niet zo oud zijn, maar wel gebouwd zijn voor 1988, geldt een overgangsregeling.
In de jaren zestig vebruikte een middenklassesedan uitgerust met een viercilindermotor gemiddeld zo'n 10 l/100 km. Zescilinderblokken waren toen populairder dan vandaag de dag en dronken gemakkelijk 2 tot 3 liter meer. Veel onredelijker waren de V8- en V12-motoren; daarmee joeg je er snel 17 of 18 l/100 km door.