Ongeveer 35 tot 40 procent van de autobestuurder is een vrouw. Ongevallen die vrouwen veroorzaken zijn vaak minder ernstig dan die van de mannen. Dit komt simpelweg doordat mannen asocialer en roekelozer rijden.
In 2019 kwamen 465 mannen om in het verkeer, hier tegenover stonden 196 vrouwen. Dit betekent dat het aandeel mannelijke verkeersslachtoffers rond de 70% ligt. Ook komt rijden onder invloed vaker voor bij mannen, aldus Trimbos.
Verkeersdoden naar geslacht
Er komen meer mannen dan vrouwen om in het verkeer. Dit gold in 2022 voor alle vervoerswijzen en alle leeftijdsgroepen. In 2022 stierven 522 mannen en 215 vrouwen als gevolg van een verkeersongeval. Dit betekent dat 71 procent van de verkeersdoden een man was.
Het CBS berekende dat in 2019 465 mannen en 196 vrouwen stierven door een verkeersongeval in Nederland. Van de verkeersdoden in 2019 is dus 70 procent een man. Zulke percentages zien we al jaren op rij. In 2020 nam het aantal vrouwelijke verkeersdoden met bijna 20 procent af tot 157.
Uit onderzoek van een Britse verzekeringsmaatschappij blijkt juist dat vrouwen beter rijden dan mannen. Bij het onderzoek mochten respondenten een maximum van 30 punten weggeven. Vrouwen haalden 23,6 punten en mannen 19,8 punten.
De ANWB komt met het antwoord op basis van onderzoek via de Veilig Rijden-app. Het verlossende antwoord is: mannen rijden veiliger dan vrouwen. Volgens de ANWB rijden momenteel 41.000 mensen rond met de speciale app van de organisatie. Samen hebben de gebruikers ruim 510 miljoen kilometer afgelegd.
Statistieken auto-ongelukken op leeftijd
Per afgelegde afstand is het risico op een fataal auto-ongeluk van jonge automobilisten ruim vijf keer zo hoog als van automobilisten tussen de 30 en 59 jaar. Bij jonge mannen is het risico zelfs tien keer zo hoog.
Snelheidsbeperkingen zijn veiligheidsmaatregelen die hoogstnodig zijn. De cijfers liegen er niet om en tonen aan dat snelheid een bijzonder grote rol speelt in de verkeersveiligheid. Overdreven en onaangepaste snelheid zijn dé belangrijkste oorzaken van verkeersongevallen.
Het grootste deel van de verkeersdoden in Nederland valt op gemeentelijke wegen (55% van het totaal aantal verkeersdoden, 63% van de geregistreerde doden in BRON), gevolgd door provinciale wegen (18% van het totaal en 21% in BRON) en wegen van het Rijk (11% totaal en 12% in BRON).
Talloze cijfers bevestigen dit: vrouwen houden zich beter aan snelheidslimieten dan mannen, bellen en appen minder achter het stuur, dragen vaker hun veiligheidsgordel en rijden zelden door oranje. Mannen blazen bovendien vier keer vaker positief tijdens een alcoholcontrole.
Volgens Europese cijfers vallen verkeersongevallen vrijwel altijd naar de mens te herleiden. Bij vrijwel 95% van alle verkeersongevallen in Europa ligt een menselijke fout aan de basis.
De kans op een ongeluk met letsel tot gevolg is dan 2,5%! Dat is 1 op de 40 mensen die te maken krijgt met een ongeluk. Uiteraard zijn er pechvogels die vaker een ongeluk krijgen in een jaar, maar de kans op een auto ongeluk of beter een verkeersongeluk is dus 2,5%.
De bekendste vorm van polygamie waarbij het aantal partners is beperkt noemen we bigamie. Bigamie is het huwelijk tussen een man en twee vrouwen. In veel landen, met name in de westerse wereld, is deze huwelijksvorm bij wet verboden. Dat betekent dat ook het huwen van meer dan twee vrouwen verboden is overigens.
De kans op een verkeersongeval met slachtoffers is het grootst in Duitsland, België, Oostenrijk en Portugal. Dat blijkt uit onderzoek van Independer op basis van cijfers van Eurostat.
De kans op een verkeersongeval met slachtoffers is het grootst in Oostenrijk, Duitsland, Portugal en België. Dat blijkt uit onderzoek van Independer op basis van cijfers van Eurostat.
In de spitstijden tussen zeven en negen uur 's ochtends en tussen vier en zes uur 's middags komen per uur de meeste automobilisten om bij een ongeluk.
Zweden heeft nog steeds de veiligste wegen (18 doden per 1 miljoen inwoners), terwijl Roemenië in 2020 het hoogste percentage rapporteerde (85 doden per 1 miljoen inwoners). Het Europees gemiddelde was 42 doden per 1 miljoen inwoners, vergeleken met het wereldgemiddelde van meer dan 180.
In 2021 zijn er in totaal 52 motorrijders in het verkeer overleden, waarmee we helaas weer op hetzelfde niveau uitkomen als in 2019 en boven het gemiddelde van de afgelopen tien jaar uitkomen dat op ongeveer 47 per jaar staat. Zowel in de leeftijdsgroep 40 tot 50 als 50 tot 60 jaar is een lichte stijging te zien.
Veel bestuurders denken dat ze door trager te rijden ook zuiniger rijden. Dat verhaal klopt echter helemaal niet. Langzamer rijden heeft geen invloed op je brandstofverbruik. Door bewuster te rijden en beter te anticiperen in het verkeer ben je wél sneller en zuiniger.
Minder je snelheid
Bij een snelheid tussen de 70 en 90 km per uur rijd je het zuinigst. Op een autoweg kun je dus met 90 km per uur benzine besparen. Maar ook op de snelweg kun je zuiniger rijden. Rijd dan bijvoorbeeld 100 in plaats van 120 km per uur, als je de keuze hebt.
Wat kost 1 km aan brandstof? De kosten van 1 km aan brandstof hangen af van het brandstofverbruik van je auto en de huidige benzineprijs. Bijvoorbeeld, als je auto 5 liter per 100 km verbruikt en benzine kost €1,50 per liter, dan kost 1 km je €0,075.