Nog maar 8% van het leger bestaat uit vrouwen. Defensie is steeds op zoek naar nieuwe F-16-piloten. Vansina: “We hebben zo'n 400 pilootfuncties, waarvan 100 voor F-16's. Op dit moment zijn er daarvan 80 ingevuld.
Vrouwelijke piloten vormen bijvoorbeeld nog steeds een uitzondering op de regel in de luchtvaartwereld. Van alle piloten ter wereld is maar 5.3% vrouw. Hoewel vrouwen nu vaker werken in een overwegend mannelijke beroepssector, kiezen de meeste vrouwen voor sociale sectoren zoals de zorg of het onderwijs.
De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers bevestigt dat het slecht gesteld is met het aantal vrouwelijk piloten. In Nederland ligt het percentage op 6 procent. Er zijn net iets meer dan 200 vrouwelijke piloten in Nederland.
Ook KLM komt voor in de lijst. Met 5,2 procent vrouwelijke piloten staat de Nederlandse maatschappij op de zesde plaats, net onder Tui, waar 5,3 procent van de piloten geen man zijn.
Een F16-piloot, oftewel jachtvlieger in dienst bij de luchtmacht, verdient een salaris tussen de € 2.600 en € 3.500 bruto per maand. Dit salaris is onder andere afhankelijk van de ervaring en leeftijd van de piloot.
"Een beginnend vlieger heeft bovendien vaak een gigantische schuld van 1,5 ton openstaan bij de bank", voegt de woordvoerder van VNV toe. “De opleiding kost zo'n 150.000 euro en die moeten piloten in wording zelf bekostigen.” De opleiding kost namelijk zo'n 150.000 euro en die moeten piloten in wording zelf bekostigen.
Dit brengt het totaal op een kleine 8.5 jaar opleiding, gerekend van de eerste dag tot de eerste daadwerkelijke operationele inzet. Als dat moment bereikt kan je rekenen op 2500 euro netto per maand. Hoe meer dienstjaren, hoe hoger het salaris van een F16-piloot.
Het salaris van een Piloot is afhankelijk van de werkgever, de verantwoordelijkheid en de ervaring. Een beginnend Piloot verdient bijvoorbeeld zo'n €3200 tot €4500 netto per maand, maar een ervaren gezagvoerder kan bij sommige airlines tot ongeveer 250.000 euro per jaar verdienen, afhankelijk van zijn rang en functie.
Nu is nog 9 procent van de piloten bij Transavia vrouw. "En het moeten er nog meer zijn", zegt Metz. Het blijft lastig om vrouwen binnen te krijgen.
Je kunt vrouwelijke vormen gebruiken of sekseneutrale. Maar Verbiest zelf kiest voor de derde mogelijkheid: namelijk voor de 'statusrijkste', dus mannelijke vorm. Bij haar wordt het dus niet: pilote of chirurge, maar blijft het gewoon: piloot en chirurg, ook als vrouwen die beroepen uitoefenen.
Beatrix de Rijk is de eerste vrouw die haar vliegbrevet haalde (1911). Ze wordt in 1883 geboren in de toplaag van Soerabaja in Nederlands-Indië. Ze leert paardrijden, tennis spelen en auto rijden .
Onze vliegopleiding bestaat uit vier fasen, die samen ongeveer twee jaar in beslag nemen: Een basistheorie opleiding van 2 maanden op Eelde. Gedurende 13 maanden volg je theorie gecombineerd met een éénmotorig vliegtraject op Eelde. Een meermotorig vliegtraject in Eelde van ongeveer 5 maanden.
Als vooropleidingseis geldt minimaal een havo-diploma met Engels en wis- en natuurkunde. Ook met een mbo-diploma, mits in een technische richting, is het mogelijk toegelaten te worden.
Elk verkeersvliegtuig wordt bestuurd door minimaal twee piloten: de "gezagvoerder" (Engels: captain) en de "co-piloot" ofwel de "eerste officier" (Engels: first officer). Op lange afstanden (Engels: long haul) gaat vaak ook een derde en/of vierde vlieger mee.
EDE - Honderd jaar geleden was Jan Hilgers de eerste Nederlander die gemotoriseerd door het Nederlandse luchtruim vloog, maar het had niet veel gescheeld of een andere man, Clément van Maasdijk, was met deze eer gaan strijken.
Steven stelt ook dat het cliché dat piloten en stewardessen bedmaatjes zijn, over het algemeen wel klopt. 'Niet dat er steeds met dezelfde gewipt wordt, nee, vaste relaties zijn er niet. Eerder veelvuldig wisselende contacten. Bij lange vluchten is er een slaapcabine voor de crew.
Het gemiddelde salaris voor de functie Captain B777/B787 in Nederland is € 19.176 per maand, wat 6% lager is dan het gemiddelde salaris van € 20.488 per maand bij KLM voor deze functie.
De grootverdieners in Nederland zijn medisch specialisten, huisartsen en directeurs en leidinggevenden. De vermelde salarissen zijn de maximale bruto-maandlonen, op basis van 30 jaar ervaring.
Lichaamslengte: minimaal 157,5 cm en maximaal 203 cm; Ogen: een bril of lenzen zijn toegestaan, maar je oogafwijking mag niet groter zijn dan -6 en +5 (een extra keuring wijst uit hoe je oogafwijking zich in de toekomst kan ontwikkelen).
Het gemiddelde salaris voor de functie gezagvoerder in Nederland is € 171.758 per jaar, wat 10% hoger is dan het gemiddelde salaris van € 155.489 per jaar bij KLM voor deze functie.
Piloot worden is niet gemakkelijk. Je hebt er een behoorlijk intensieve vliegopleiding voor nodig en je moet ook nog aan specifieke medische eisen voldoen. Je hebt goede ogen nodig en je moet fysiek fit zijn. Om aangenomen te worden voor de opleiding tot piloot moet je ook een technisch vakkenpakket gevolgd hebben.
De werktijd kan bij meer bemanningsleden (drie piloten) naar 18 uur normale arbeidsduur gaan, en in uitzonderingsgevallen tot 21 uur.