Onvoldoende spanning Met het contact aan en draaiende motor zou het rond de 14V moeten zijn. En als je geen voltmeter hebt of niet onder de motorkap wilt kruipen, kun je spanningsmeters vinden die je op de aansteker kunt aansluiten en zo de spanning van je accu meten.
Een Startaccu mag tot 20% ontladen worden, Een Semi Tractie accu mag tot 50% ontladen worden en een Deep Cycle accu mag maximaal tot 80% ontladen worden.
Om een voertuig te starten, is het ideaal dat de accu een bepaald minimumspanningsniveau heeft. Over het algemeen wordt aangenomen dat een loodzuuraccu, zoals een standaard auto-accu, een voldoende spanning moet hebben van ongeveer 12,4 tot 12,6 volt om betrouwbaar te starten. Dit wordt beschouwd als een “volle” accu.
Als de auto uit staat, geeft een meting van 12,2 V-12,6 V aan dat de accu in goede staat is en volledig opgeladen, en als de gemeten spanning minder dan 12,2 V is, is de accu zwak en moet mogelijk worden vervangen.
Kapotte accu symptomen
Rode dashboardlampje accu brand. Piepende geluiden die onder de motorkap vandaan komen. De startmotor draait minder snel rond wanneer u de motor probeert te starten, tevens zal de motor minder snel aanslaan.
U heeft twee opties als de accu leeg is van auto: de accu starten met startkabels en een hulpauto of de accu starten en opladen met een accubooster. Een lege accu zorgt ervoor dat de auto niet meer kan starten. Het is daarom belangrijk dat u weet hoe u de auto accu zelf kunt starten.
De minimale spanning tijdens het starten mag niet lager zijn dan 10 volt.
Test een autoaccu – wat moet de spanning zijn? Een goede, gezonde autoaccu moet minimaal 12,6 volt hebben. Vanwege de manier waarop loodzuuraccu's ontladen, is het belangrijk dat u de accu test nadat deze een tijdje heeft stilgestaan om de zogenaamde 'rustspanning' te krijgen.
Zo heeft een volle 12 volt accu een klemspanning van ongeveer 12,8 volt. Een min of meer lege accu 11,6 volt.
Koude temperaturen: Kou vermindert de capaciteit van een accu, vooral bij oudere modellen. Lange stilstand: Gebrek aan gebruik kan leiden tot zelfontlading. Defecte dynamo: De dynamo laadt de accu niet meer goed op. Elektrische accessoires: Apparaten zoals een telefoonoplader kunnen de accu leegtrekken.
Wanneer uw auto niet start kunt u altijd een beroep doen op de Wegenwacht | ANWB, indien dit nodig is kunnen wij de accu ook voor u vernieuwen.
Spanning als leidraad: de belangrijkste indicatie
Wanneer een accu leeg is, ligt de spanning vaak rond de 11,6 volt. Een volledig opgeladen 12v accu heeft daarentegen vaak een spanning van ongeveer 12,6 tot 12,8 volt. Door het meten van de spanning met een voltmeter kan men dus inschatten hoe vol de accu is.
Een volledig opgeladen accu zal tussen de 12.4 en 12.7 V aangeven. Als de voltage onder de 12 volt is, is het niet langer meer voldoende en moet de accu zo snel mogelijk vervangen worden. Een te lage voltage kan ook een probleem aangeven met de wisselstroom dat niet meer naar behoren de accu kan opladen.
Over het algemeen is het niet ongebruikelijk dat een auto-accu 's nachts een klein beetje spanning verliest vanwege deze factoren. Een daling van ongeveer 0,1 tot 0,2 volt kan als normaal worden beschouwd.
Als een accu snel leeg raakt, dan heb je twee mogelijke oorzaken waarmee je rekening moet houden: de accu is oud en versleten, of er is een verborgen verbruiker die ook na het uitnemen van de contactsleutel stroom blijft verbruiken.
Aantal actiepunten voor het testen van de accu: Meet eerst de spanning op de polen als de motor niet op het contact staat. Deze hoort rond de 12.5V te zijn. Mocht deze lager zijn, probeer 'm dan eerst met een acculader op te laden.
Ook al kan een gesulfateerde accu nog steeds 12V aangeven, wordt deze als slecht beschouwd omdat het vermogen om een aanhoudende elektrische stroom te leveren sterk is verminderd . Wanneer een accu zwaar is gesulfateerd, kan deze moeite hebben om een voertuig te starten of voldoende stroom te leveren voor accessoires.
Hoe lang kan een auto stilstaan accu
Dit is aan te raden rond de 3 weken stil staan, vanaf dit moment krijgt een autoaccu namelijk meestal schade.
Waarschuwing voor lage accuspanning
Dit lampje is vanzelfsprekend en betekent dat de 12V accu van de auto bijna leeg is. Dit kan het gevolg zijn van het niet goed opladen van de accu. Het waarschuwingslampje voor de accuspanning kan ook duiden op een probleem met de dynamo.
Onvoldoende spanning
Als je twijfelt, maar je nog geen van de eerdere tekenen merkt, is hier een betrouwbare methode. Je kunt de accuspanning meten met een voltmeter. Als de motor uitstaat, moet de accuspanning groter zijn dan 12 volt. Met het contact aan en draaiende motor zou het rond de 14V moeten zijn.
Allereerst zult u aan een defecte accu merken dat de prestaties van de accu sterk verminderd zijn. De accu raakt beduidend sneller leeg dan voorheen het geval was en als de accu het al doet, dan levert deze een stroom die onvoldoende voorziet in uw energiebehoefte. De spanning van de accu is constant te laag.
Het is daarom verstandig om ten minste één keer per week de motor circa 20 minuten te laten draaien. Dan krijgt de dynamo de kans om de accu bij te laden. Dit geldt ook voor een elektrische auto.
Een accu van een elektrische fiets kan op verschillende manieren onbruikbaar worden. Eén manier hiervan is diepontlading, ook wel diepteontlading genoemd. Bij diepontlading is de lithium ion accu zo ver leeggelopen, dat hij niet meer op te laden is.
Het antwoord hierop is niet eenduidig, want het hangt ook af van het soort accu. Maar van een lege 12V accu is gemiddeld sprake als deze ongeveer onder de 10V komt. Een startaccu is na ongeveer 20% ontlading eigenlijk al leeg. Lees: dan heeft deze nog 10V.