Een auto is voorzien van een 12V accu. Deze accu levert de benodigde energie aan de startmotor en de elektronica.
Hoe vol moet een accu zijn om te starten? Een 12V accu heeft de juiste laadspanning als deze tussen 13,6 en 14,8 volt ligt. Is de laadspanning tijdens het opladen te hoog of te laag, dan kan de accu zich niet goed opladen.
Als de accu goed is zal de startspanning rond de 10 á 11.5 Volt bedragen.
Wanneer de sleutel in het contactslot tot de aanslag gedraaid wordt om te starten, komt er een spanning van 12 Volt op de contactslotaansluiting (klem 50) van de startmotor te staan. Door dit signaal wordt de solenoïde bekrachtigd en vloeit de stroom van de 12v aansluiting door de spoelen.
Wij raden je altijd aan de laadspanning van jouw motor te controleren: (dit kan met een eenvoudige multimeter) Deze spanning moet liggen tussen de 13,6 volt en 14,8 volt (afhankelijk van het model). Is dit te hoog of te laag dan ligt dit waarschijnlijk aan de dynamo en/of aan de spanningsregelaar.
De laadspanning voor een 12V accu ligt ongeveer tussen de 13,6 en 14,8 Volt. Is de spanning tijdens het laden te hoog of te laag dan kan dit ervoor zorgen dat de accu niet of niet goed oplaadt.
Normaal gesproken wordt een accu tijdens het rijden door de dynamo van de motor geladen met een laadspanning die ligt tussen de 13,8 en de 14,1 volt. Waarom niet met een spanning van bijvoorbeeld 14,4 volt of hoger zul je je afvragen.
Een 1200 watt startmotortje (een lelijke eend heeft al meer nodig) trekt 100 ampère bij 12 Volt. Bij een zware dieselmotor zijn startstromen in de orde van grootte van 1000 ampère nodig. Die stroom moet worden geleverd door de hulpaccu en vloeit door de startkabels.
Om een stevige auto te starten heb je al snel 100A nodig, maar slechts voor een (paar) seconde(n). Als je accu 20C kan leveren, hoeft die dus maar 5Ah groot te zijn. Let ere wel op dat je powerbank de juiste spanning levert. De meeste leveren alleen 5V, en niet de benodigde 12V.
Om een auto te starten is ongeveer 100 ampère nodig.
Een Startaccu mag tot 20% ontladen worden, Een Semi Tractie accu mag tot 50% ontladen worden en een Deep Cycle accu mag maximaal tot 80% ontladen worden. Met dit lijstje en een voltmeter kunt u nagaan hoe diep uw accu ontladen is.
Sluit de multimeterkabels aan op de polen van de batterij (rode sonde op de pluspool van de batterij en zwarte sonde op de minpool van de batterij). Lees de meting af op de multimeter. Als de multimeter ongeveer de waarde aangeeft die op het etiket van de batterij staat, werkt de batterij goed.
Kapotte accu symptomen
Rode dashboardlampje accu brand. Piepende geluiden die onder de motorkap vandaan komen. De startmotor draait minder snel rond wanneer u de motor probeert te starten, tevens zal de motor minder snel aanslaan.
Volt en Ampère-uur
De naam zegt eigenlijk al wat we meten met Ampère-uur: Hoeveel uur een bepaalde hoeveelheid Ampère geleverd kan worden. Een 12Volt accu met 100 Ah, kan dus 100 uur één ampère leveren.
Oplossingen voor een lege accu
Thuis opladen van je motoraccu: je kunt een motor accu die te leeg is opladen met behulp van een goede acculader. Binnen 24 uur na het aansluiten van de lader moet de accu weer goed zijn, anders is vervangen de enige optie.
Globaal kan men de laadtijd berekenen (bij een geheel ontladen accu)door de accucapaciteit te delen door de laadstroom en daar 4 uur bij te tellen. Deze 4 uur is de zogenaamde nalaadfase. Bijvoorbeeld een geheel ontladen accu van 150Ah wordt met een lader van 25 Amp. geladen: 150/25= 6 + 4 = 10 uur.
De startmotor is meestal een seriemotor met een vermogen van ca. 500 tot 2500 W. Doormiddel van een overbrenging is het voor de startmotor mogelijk om de motor van de auto een nodig aantal omwentelingen te laten maken zodat deze start. De startmotor heeft een grote stroom nodig om dit voorelkaar te krijgen.
gewoon die kabel ruim 5 x zo zwaar nemen als de capaciteit van je accu,Dus is die accu 45Ah neem je 300 ampere startkabels en zit je altijd goed.
Normaal gesproken is dat van een auto van deze generatie tussen de 30 en 80 mA (0,04 - 0,08 Ampère). Als het ver boven de 0,1 Ampère komt, dan spreken we van een bovenmatig stroomverbruik in ruststand, en moet de oorzaak worden opgezocht en verholpen.
Spanning – Volt of Voltage (V):
Het aantal volt is de hoeveelheid energie die wordt meegegeven aan een elektronische stroomkring. Met een stroomkring bedoelen we bijvoorbeeld een elektronisch apparaat. Bij een 12V apparaat wordt altijd 12 volt “meegegeven” uit de accu.
Wanneer we dus spreken over een 12 volt, 24 volt of 36 volt accu dan hebben we het over het voltage van de apparaten waar de accu stroom aan kan leveren. Een loodaccu van 12 volt die helemaal volgeladen is levert vaak een voltage van ongeveer 12,7V. Als de loodaccu nog maar 20% heeft dan levert hij nog maar 11,6V.
Is uw accu helemaal uitgeput dan is de spanning 11,6 volt of lager. Een accuspanning lager dan 11 volt is buitengewoon alarmerend en kan soms niet meer of volledig worden gereanimeerd: de capaciteit is dan soms blijvend verminderd. Een 12 volt accu bestaat uit 6 stuks 2 volt cellen.
Je stelt de multimeter in op ongeveer 20 volt gelijk spanning. Je zet de minkabel (zwarte kabel) van de multimeter op de minpool van de accu en de plus kabel (rode kabel) op de plus van de accu. Buiten de zwarte en rode ring om de accu polen zijn deze ook te herkennen aan het op de accu zichtbaar zijnde + en – teken.