Als de accu goed is zal de startspanning rond de 10 á 11.5 Volt bedragen.
Meet de spanning van de accu in ruststand
Dit is belangrijk want door even te wachten loopt de spanning uit de accu. Let wel op want een onbelaste accu kan een vertekend beeld geven. Het komt wel eens voor dat een onbelaste accu 12 volt aangeeft, voldoende om de auto te starten.
Wanneer de sleutel in het contactslot tot de aanslag gedraaid wordt om te starten, komt er een spanning van 12 Volt op de contactslotaansluiting (klem 50) van de startmotor te staan. Door dit signaal wordt de solenoïde bekrachtigd en vloeit de stroom van de 12v aansluiting door de spoelen.
Sluit de multimeterkabels aan op de polen van de batterij (rode sonde op de pluspool van de batterij en zwarte sonde op de minpool van de batterij). Lees de meting af op de multimeter. Als de multimeter ongeveer de waarde aangeeft die op het etiket van de batterij staat, werkt de batterij goed.
Een Startaccu mag tot 20% ontladen worden, Een Semi Tractie accu mag tot 50% ontladen worden en een Deep Cycle accu mag maximaal tot 80% ontladen worden. Met dit lijstje en een voltmeter kunt u nagaan hoe diep uw accu ontladen is.
Een loodaccu van 12 volt die helemaal volgeladen is levert vaak een voltage van ongeveer 12,7V. Als de loodaccu nog maar 20% heeft dan levert hij nog maar 11,6V. Een volgeladen lithium accu levert 13,6V maar levert 12,9 V op 20%.
Om een auto te starten is ongeveer 100 ampère nodig.
Bij een lopende motor zou de spanning gemeten over de plus en de min klemmen van de accu tussen de 13,8 en 14,4 Volt moeten zijn. Wijken deze waarden erg af, dan duidt dat eerder op problemen met de dynamo dan op problemen met de accu. Een volle accu zal een spanning hebben van 12,7 Volt.
Je stelt de multimeter in op ongeveer 20 volt gelijk spanning. Je zet de minkabel (zwarte kabel) van de multimeter op de minpool van de accu en de plus kabel (rode kabel) op de plus van de accu. Buiten de zwarte en rode ring om de accu polen zijn deze ook te herkennen aan het op de accu zichtbaar zijnde + en – teken.
Vroeg of laat wordt de accu zwakker en is deze aan vervanging toe. Dit is een normaal verschijnsel. Is de auto accu plots leeg, dan is er altijd iets aan de hand.
Een accu onder de 12,40 volt wordt beschouwd als een lege accu. De rustspanning van een 6 volt accu is gemiddeld 6,30 volt aangeven. Een accu onder de 6,20 volt wordt beschouwd als een lege accu.
Na het starten moet je in elk geval een halfuurtje gaan rijden, zodat de dynamo de accu kan opladen. Zet nu de achterruitverwarming en blower weer uit.
Hoe weet je of de dynamo van je auto kapot is? Als het controlelampje voor de accu op het dashboard brandt, kan dit te betekenen hebben dat de dynamo van uw auto kapot is. Dit lampje licht altijd na het starten van de motor even op, maar zou daarna vanzelf weer moeten uitdoven.
Globaal kan men de laadtijd berekenen (bij een geheel ontladen accu)door de accucapaciteit te delen door de laadstroom en daar 4 uur bij te tellen. Deze 4 uur is de zogenaamde nalaadfase. Bijvoorbeeld een geheel ontladen accu van 150Ah wordt met een lader van 25 Amp. geladen: 150/25= 6 + 4 = 10 uur.
Als je de accu met een digitale multimeter gaat testen, stelt je het apparaat in op DC of Gelijkstroom. Zorg ervoor dat je deze instelt op 20 volt. Een gezonde accu moet een lading hebben van ongeveer 12,6 volt. Het is voldoende om de multimeter op 20 DC volt in te stellen.
De laadspanning voor een 12V accu ligt ongeveer tussen de 13,6 en 14,8 Volt. Is de spanning tijdens het laden te hoog of te laag dan kan dit ervoor zorgen dat de accu niet of niet goed oplaadt.
Zonder een werkende accu werkt er eigenlijk niets in de auto. Het dashboard zal onverlicht blijven. De radio zal u niets anders dan saaie stilte bieden en het allerbelangrijkste: de motor zal niet eens kunnen starten.
Een Startaccu mag tot 20% ontladen worden, een Recreatieaccu mag tot 50% ontladen worden. Een Semi Tractie accu mag 60 tot 70% ontladen worden en een Deep Cycle accu mag 80 tot 90% ontladen worden. Met dit lijstje en een multimeter ofwel voltmeter kunt u nagaan hoe diep uw accu ontladen is.
Koudstartstroom (cold cranking amps, CCA) - zeer belangrijk voor een goede startcapaciteit. Hierbij gaat het om het aantal ampères dat een batterij gedurende 30 seconden bij een temperatuur van -17.8oC kan leveren tot de spanning onbruikbaar laag wordt.
In verhouding moet de accu meer capaciteit kunnen leveren in een korte tijd. Hierbij kunt u de stelregel gebruiken: voor ontlading in 5 uur heeft u 1,23 keer meer capaciteit nodig dan ontlading in 20 uur. Voor het gemak gaan we nu uit van 1,3 meer capaciteit. 80Ah x 1,3 = 104Ah accu nodig.
Normaal gesproken is dat van een auto van deze generatie tussen de 30 en 80 mA (0,04 - 0,08 Ampère). Als het ver boven de 0,1 Ampère komt, dan spreken we van een bovenmatig stroomverbruik in ruststand, en moet de oorzaak worden opgezocht en verholpen.
Is uw accu helemaal uitgeput dan is de spanning 11,6 volt of lager. Een accuspanning lager dan 11 volt is buitengewoon alarmerend en kan soms niet meer of volledig worden gereanimeerd: de capaciteit is dan soms blijvend verminderd. Een 12 volt accu bestaat uit 6 stuks 2 volt cellen.
Werking van acculaders
Acculader moeten van 230V wisselspanning, een 12 of 24V accu op gelijkspanning laden. Een acculader maakt dus van wisselspanning gelijkspanning, en verlaagt het voltage van 230 naar 12 of 24V. Er zijn meerdere technieken om dit mogelijk te maken.
Een goede regel is dat de lader ongeveer 20%-30% van de capaciteit van de accu moet laden. Voorbeeld je hebt een accu van 12 Volt 7 Ah, dan mag de lader een capaciteit hebben van 1,4- 2,1 Ah. Iets meer of minder mag natuurlijk wel.