Wat zijn micro-influencers? Micro-influencers hebben tussen de 5.000 en 100.000 volgers en richten zich vaak op een specifiek onderwerp waar ze gepassioneerd over zijn.
Micro-influencers hebben een kleinere achterban. De meningen over de grootte lopen uiteen: van 5000 tot 100.000 volgers. De exacte getallen maken niet uit. Een belangrijker kenmerk van deze 'kleine' influencers is hun relatie met de doelgroep.
'Nano influencers' zijn vergelijkbaar met micro influencers. Ze zijn perfect inzetbaar voor merken die een specifieke kleine doelgroep willen bereiken. Het verschil zit hem in het aantal volgers. Nano influencers hebben een volger bestand van ongeveer duizend tot vijf duizend volgers.
Een micro-influencer is iemand die invloed heeft in een bepaalde niche en daarom een specifieke doelgroep kan bereiken. Kenmerkend is dat ze vaak dezelfde soort volgers hebben met dezelfde specifieke interesses.
Macro influencers behoren tot de groep influencers die een hoog aantal volgers hebben op verschillende social media kanalen. Het volgers aantal van deze influencers varieert tussen de 100.000 en 1 miljoen. Macro influencers zijn qua werkwijze vaak een stuk professioneler dan micro influencers.
Micro-influencer: 10.000 tot 50.000 volgers (100 tot 500 euro per post) Mid-influencer: 50.000 tot 500.000 volgers (500 tot 5.000 euro per post) Macro-influencer: 500.000 tot 1 miloen volgers (5.000 tot 10.000 euro per post) Mega-influencer: 1 miljoen + volgers (10.000 tot 1 miljoen + euro per post)
Nano-influencers zien zichzelf niet als influencer, het zijn 'alledaagse' mensen die hun passie over een onderwerp en/of een merk uiten op social media. Met Instagram als belangrijkste platform. En heel belangrijk: een nano-influencer heeft slechts een volgersbestand tussen de 100 en 5000 volgers.
Een samenwerking met een Nederlandse micro influencer (5.000-25.000 volgers) kost gemiddeld zo'n €500,- voor een wall post op Instagram, blog of video en door- plaatsing op social mediakanalen. Eenzelfde samenwerking met macro influencers (25.000-100.000 volgers) kost je zo'n €2.500,-.
Ze twijfelen aan de waarde van influencer marketing, terwijl cijfers van de KVK een andere indruk geven: het aantal influencers in Nederland neemt toe. Het aantal influencers en vloggers dat zich heeft aangemeld bij het handelsregister is gestegen van 9 in 2016 naar bijna 1.000 in 2021.
Bij het zoeken van influencers voor een lokaal merk, kan je op Instagram een op locatie gebaseerde zoekopdracht doen. Het is ook mogelijk om inspiratie op te doen op accounts van concurrenten.
Met meer dan een miljoen volgers vormen mega influencers de nieuwste categorie van beroemdheden. Hun bereik is uitgegroeid tot nationale of soms zelfs internationale bekendheid en ze verschijnen zelfs in traditionele media.
Nano: 1.000 – 10.000 volgers: 50 tot 150 euro per post. Micro: 10.000 – 100.000 volgers: 150 tot 750 euro per post. Meso: 100.000 – 500.000 volgers: 750 tot 3.000 euro per post.
Een influencer is iemand die een groot aantal volgers heeft online (YouTube, Instagram, blog, etc.). Dit publiek luistert naar wat hij of zij zegt en neemt vaak over wat die persoon doet. Influencers gebruiken producten en diensten, waar hun volgers ook graag gebruik van willen maken.
De invloed van influencers op sociale media blijft groeien, zo blijkt uit nieuw onderzoek hiernaar. Zo volgt 85 procent van de jongeren minstens één influencer. En ze worden er zéker door beïnvloed, want 1 op 4 kocht de afgelopen drie maanden iets door toedoen van influencers op social media.
Uit onderzoek van CITE Research, gedaan onder 4000 social media gebruikers, is gebleken dat 31% van de consumenten ooit een aankoop heeft gedaan op basis van content van een influencer. Dit laat zien dat influencers dus veel invloed hebben op het aankoopproces van online consumenten.
Hoewel de mode- en schoonheidsindustrie natuurlijk niet alleen een vrouwelijke doelgroep heeft, is dit wel een markt die sterk steunt op samenwerking met influencers. Circa 57% van de bedrijven in deze sector gebruikt influencer marketing in hun marketingstrategie.
Uiteindelijk kan je het zelf natuurlijk bepalen. Veel influencers vragen zo'n 150 tot 300 euro voor een plaatsing. Waarbij je waarschijnlijk makkelijk 300 euro kan vragen met 100.000 volgers, en iets van 50-75 euro kan vragen als je op 10.000 volgers zit.
Een (Instagram)influencer uit België met 50.000 volgers verdient gemiddeld 400 tot 500 euro per post. De echte uitschieters zijn de influencers die meer dan 100.000 volgers hebben. Zij kunnen 2.000 tot 2.500 euro per post vragen.
De kosten van een influencer liggen meestal tussen de 200 en duizend euro per bericht. Je bent vaak beter af met een 'kleinere' micro- of meso-influencer met zo'n tienduizend tot honderdduizend trouwe fans. Een kleiner aantal betrokken volgers in een specifieke niche zal je campagne veel effectiever maken.
Een influencer is een persoon die via sociale media diensten of producten aanbeveelt. Bedrijven doen beroep op 'influencer marketing' als alternatief kanaal om hun diensten of producten te promoten. Influencers ontvangen vaak producten als vergoeding voor hun aanbeveling, of ze worden ervoor betaald in geld.
Met een sterk communicatieplan halen we het maximale bereik uit de verschillende sociale media en komt uw merk op een originele manier in beeld bij een doelgroep van actieve jongeren. Noem ons dus gerust een 'urban influencer'. Momenteel bereiken we: +52.000 fans op Youtube.
Influencers – personen (of groepen) met veel volgers en dus sociale invloed – worden als betrouwbaar beschouwd. Daardoor weten ze het aankoopgedrag en de meningen van consumenten te beïnvloeden via social media.