Op een werkdag vliegt Diede 2 of 4 sectoren. Hij legt uit hoe het in elkaar steekt. “Dat zijn 1 of 2 bestemmingen op en neer. Als ik 2 bestemmingen op een dag heb, is dit een korte vlucht van bijvoorbeeld een uur of een halfuur en een langere vlucht van misschien tweeënhalf uur.
Het dagelijkse werk op de lange afstanden is in de regel één vlucht per dag. Soms, wanneer de maximale vliegdiensttijd dit toelaat, met maximaal twee korte extra tra- jecten. De werktijd kan bij meer bemanningsleden (drie piloten) naar 18 uur normale arbeidsduur gaan, en in uitzonderingsgevallen tot 21 uur.
Gemiddeld kunnen de meeste piloten van grote luchtvaartmaatschappijen verwachten 2-4 vluchtsegmenten te voltooien tijdens normale dienstperiodes. Een vluchtsegment verwijst naar één start en daaropvolgende landing. Het omvat niet het tellen van de omdraaitijden tussen aankomst en volgende vertrek.
Wat is een typisch pilotenschema? Professionele piloten vliegen doorgaans tussen de 70 en 100 uur per maand . Er worden net zoveel uren, zo niet meer, op de grond doorgebracht om de vereiste taken uit te voeren die verband houden met vliegen. De meeste professionele piloten hebben 12 tot 20 vrije dagen per maand en hun schema verandert maandelijks.
Meer specifiek is relatieve anciënniteit in de categorie van een piloot de belangrijkste factor die bepaalt hoeveel invloed een piloot heeft op zijn schema. Bestemmingen komen en gaan en komen weer, en de enige echte belofte die een routeplanner aan een piloot kan doen, is dat er veranderingen zullen zijn, en veel ook!
Zodra studentpiloten UPT hebben afgerond, krijgen ze een specifiek vliegtuig toegewezen . Stoeltoewijzingen zijn gebaseerd op prestaties, aanbevelingen van de instructeur, voorkeuren van studenten en de behoeften van de luchtmacht.
Op hele lange vluchten gaat er soms een derde piloot mee de lucht in. Een van de andere twee kan dan even weg uit de cockpit. Je hoeft dus niet te schrikken als je een piloot in de cabine ziet! Verder kletsen de piloten met ander vliegtuigpersoneel, maken ze een puzzel of spelen ze een spelletje.
Het aantal vluchten verschilt per seizoen, de regio, economische omstandigheden of wereldwijde gebeurtenissen zoals de coronapandemie. Doorgaans vliegen er zo'n 150.000 tot 250.000 vliegtuigen per dag, wereldwijd. Dat betekent dat ongeveer iedere seconde 2 vliegtuigen opstijgen.
Piloten van luchtvaartmaatschappijen vliegen gemiddeld 75 uur per maand en werken daarnaast nog eens 150 uur per maand aan andere taken, zoals het controleren van de weersomstandigheden en het voorbereiden van vluchtplannen.
'Zware' piloot
We noemen het zwaar, niet omdat first officers de neiging hebben om overgewicht te hebben, maar omdat we met een 'zware' bemanning werken, een bemanningssamenstelling die hoger is dan vereist om het vliegtuig te bedienen. Op ultralange vluchten (meer dan 12 uur per enkele reis) hebben we 4 piloten .
Wat bieden wij
Het salaris is vastgelegd in de cao. De hoogte van het salaris wordt bepaald door je leeftijd, de periode dat je in dienst bent, en je precieze functie. Een starterssalaris ligt tussen 3.300 en 5.500 euro bruto per maand, exclusief emolumenten en pensioentoelages.
Piloot op de grond
,,Nu al vliegt de piloot hoogstens 3 tot 6 minuten zelf. Altijd de start, maar dan gaat het vrij snel naar de autopilot. Nederlandse vliegers landen graag nog zelf, maar autolandsystemen kunnen dat al jaren volledig automatisch – en doen dat beter dan de piloot.”
Vliegen piloten van luchtvaartmaatschappijen back-to-back vluchten? Een dagelijkse reeks kan tot zeven vluchten bevatten . De grondtijden kunnen zo kort zijn als 30 minuten. Meestal worden reeksen onderbroken met een vrije dag.
Vliegen kan enorm verschillen: van een piloot van een regionale luchtvaartmaatschappij bij Skywest of Air Wisconsin die vijf tot zes korte vluchten per dag vliegt, tot een piloot van een zware straaljager bij FedEx of American Airlines die één vlucht van 10 tot 15 uur maakt en vervolgens een dag of twee in het buitenland doorbrengt voordat hij weer terugkomt.
KLM-piloten in het buitenland mogen niet meer gratis naar werk vliegen. KLM-piloten die in het buitenland wonen, mogen niet meer gratis naar hun werk op Schiphol reizen. In plaats daarvan zullen ze maandelijks een vast bedrag aan woon-werkverkeer betalen.
Het gemiddelde piloot salaris in Nederland is € 37.200 per jaar of € 19,08 per uur. De aanvangsposities beginnen vanaf € 33.192 per jaar, maar meer ervaren werknemers verdienen tot € 58.358 per jaar.
Piloten gebruiken hetzelfde toilet als de passagiers , tot groot genoegen van de jongere (en soms oudere) mensen aan boord! Ze eten en drinken ook tijdens vluchten - meestal krijgen ze drankjes en hun maaltijden geserveerd in de cockpit door het cabinepersoneel.
Onderzoeksbureau Oliver Wyman schat in dat er op 1 januari 2023 ongeveer 324.000 verkeersvliegers zijn, terwijl er een vraag is van meer dan 342.000. In de komende jaren zal het verschil tussen vraag en aanbod steeds verder toenemen, waardoor er in 2029 een tekort zal zijn van 60.000 piloten.
Op de meeste langeafstandsvliegtuigen zijn er verborgen bedden waar de piloten en het cabinepersoneel uit het zicht van de passagiers kunnen slapen . Sommige langeafstandsvluchten vereisen dat er 3 of 4 piloten zijn vanwege de lengte van de vlucht en om de piloten een geschikte slaap-/rustgelegenheid te bieden.
Elke dag stijgen er in de VS ongeveer 45.000 vliegtuigen op, maar hoe ze precies in de lucht blijven, fascineert wetenschappers – en Tony ook – al lang.
1.170 vluchten per dag (gemiddeld)
In de meeste gevallen bevinden de slaapplaatsen van piloten zich boven de first class. Al ontbreekt het de piloten aan niets in de ruimte, het bereiken ervan is alles behalve comfortabel te noemen. De slaapplaatsen van zijn namelijk alleen te bereiken met een ladder of een verborgen trap.
Piloten hebben ook papierwerk, waaronder het documenteren van afwijkingen van het geschreven vluchtplan , terwijl de ene piloot de meters in de gaten houdt en de andere ervoor zorgt dat er altijd iemand aan de knoppen zit. Aflossingspiloten kunnen aan boord zijn voor langere vluchten om pauzes en rust te nemen.
De International Civil Aviation Organization (ICAO) verhoogt vanaf november de maximale leeftijd voor vliegers naar 65 jaar. Sinds 1959 moeten alle piloten in de Verenigde Staten met zestig jaar stoppen met het vliegen op commerciële vliegtuigen.