Om piloot van een vliegtuig te kunnen worden moet je, naast alle studies, 180 vlieguren maken.
Wat is een typisch pilotenschema? Professionele piloten vliegen doorgaans tussen de 70 en 100 uur per maand . Er worden net zoveel uren, zo niet meer, op de grond doorgebracht om de vereiste taken uit te voeren die verband houden met vliegen. De meeste professionele piloten hebben 12 tot 20 vrije dagen per maand en hun schema verandert maandelijks.
Het dagelijkse werk op de lange afstanden is in de regel één vlucht per dag. Soms, wanneer de maximale vliegdiensttijd dit toelaat, met maximaal twee korte extra tra- jecten. De werktijd kan bij meer bemanningsleden (drie piloten) naar 18 uur normale arbeidsduur gaan, en in uitzonderingsgevallen tot 21 uur.
Een captain bij KLM op een Boeing 737, een kleiner vliegtuig met één gangpad, verdiende in 2018 volgens onderzoek van onderzoeksbureau HKP per jaar €226.000. Bij prijsvechters was dat €133.000.
Vliegtijden binnen de dienstperiodes zijn beperkt tot maximaal 8 uur voor vliegtuigbemanningen bestaande uit één piloot en 10 uur voor vliegtuigbemanningen bestaande uit twee piloten . De vliegtijdbeperkingen van 8 uur en 10 uur omvatten alle aanvullende commerciële vluchten die door de vliegtuigbemanning tijdens de periode worden uitgevoerd.
Bijvoorbeeld, in één week kan een short-haul piloot een werklast hebben van 5-6 dagen met meerdere vluchten per dag, gevolgd door een andere week waarin ze slechts 1-2 dagen werken en een paar vluchten uitvoeren. Maar over het algemeen werken short-haul piloten gemiddeld ongeveer 70-90 vlieguren per maand .
Wat doet een piloot tijdens een lange vlucht nog meer dan opstijgen en landen? Piloten bemannen altijd met zijn tweeën de cockpit. De een onderhoudt de communicatie met de verkeersleiding, de ander vliegt. Op een rustig traject heeft de 'vlieger' niet veel te doen als de automatische piloot aanstaat.
Hoeveel verdient een Klm cabin crew in Nederland? Als we kijken naar de Klm cabin crew salarisstatistieken in Nederland op 5 februari 2025, dan maakt de vertegenwoordigde werknemer € 44.520; om preciezer te zijn is het salaris € 3.710 per maand, € 928 per week of € 24,41 per uur.
Het salaris van een Piloot is afhankelijk van de werkgever, de verantwoordelijkheid en de ervaring. Een beginnend Piloot verdient bijvoorbeeld zo'n €4000 tot €5500 netto per maand, maar een ervaren gezagvoerder kan bij sommige airlines tot ongeveer 250.000 euro per jaar verdienen, afhankelijk van zijn rang en functie.
Het gemiddelde Piloot basissalaris bij KLM is € 100K per jaar. Het gemiddelde aanvullende salaris bedraagt € 20K per jaar, waaronder een contante bonus, aandelen, commissie, winstdeling of fooien.
Piloten starten ongeveer op een leeftijd van 25 jaar en werken circa 35 tot 40 jaar. De pensioenleeftijd verschilt per maatschappij, maar ligt in de praktijk tussen de 62 en de maximale brevetleeftijd van 65 jaar. Het carrièreperspectief van een verkeers- vlieger is niet bij elke luchtvaartmaat- schappij hetzelfde.
Het vergt veel van je sociale leven om als piloot te werkzaam te zijn. Je werktijden zijn flexibel, je bent veel weg van huis en hebt wekelijks te maken met andere tijdzones wat resulteert in jetlags. Voor je gezin en familie is dit ook zwaar.
De opleiding tot piloot duurt 28 maanden en is daarmee een intense studie periode. Gedurende de theorie is een bijbaan lastig te combineren met de opleiding. Gedurende de praktijk periode is een bijbaan mogelijk. Het is wel een bijbaan wat dus betekend dat de studie ten alle tijden voor gaat.
Captain: De meeste luchtvaartmaatschappijen vereisen ongeveer 5.000-7.000 vlieguren om Captain te worden . Dit omvat de tijd die je als First Officer hebt doorgebracht. Flight Captain: Vergelijkbaar met een Captain, maar met meer ervaring en anciënniteit. Vereist meestal 7.000+ vlieguren.
Medisch en fysiek. Lichaamslengte: minimaal 157,5 cm en maximaal 203 cm; Ogen: een bril of lenzen zijn toegestaan, maar je oogafwijking mag niet groter zijn dan -6 en +5 (een extra keuring wijst uit hoe je oogafwijking zich in de toekomst kan ontwikkelen).
Een korte versie van een realistisch antwoord is dat het 4 tot 5 jaar kan duren om je eerste 2000 vlieguren te verzamelen. Je snelheid van het verzamelen van uren zal flink toenemen als je een baan als piloot kunt krijgen. En als je zelf een vliegtuig bezit, kun je er veel mee vliegen.
Het geschatte gemiddelde salarisbereik voor een Piloot bij Transavia is € 10K–€ 224K per jaar. Dit is het basissalaris en het aanvullende salaris. Het gemiddelde basissalaris voor een Piloot bij Transavia is € 190K per jaar.
Piloten van luchtvaartmaatschappijen krijgen niet per se een traditioneel salaris. Commerciële piloten worden betaald per vlieguur . Dit betekent dat een piloot alleen wordt betaald als zijn vliegtuig in de lucht is.
KLM Flight Academy
Voor de kosten van inwoning wordt €6.600,- gerekend. KLM biedt een financieringsmogelijkheid waarbij de opleidingskosten worden voorgeschoten en over een periode van 15 jaar worden terugbetaald zodra de student in dienst is getreden. Tot dat moment betaalt de student geen rente.
Daggeld: 450-500 euro netto, staat er. Van het daggeld zou je genoeg overhouden om te kunnen sparen en je nettoloon zou dankzij deze onkostenvergoeding hoger uitvallen dan het brutoloon. Kortom: over het daggeld doen verhalen de ronde die je als doorsnee loonslaaf likkebaardend aanhoort.
Na het afronden van de laatste lesperiode op de Politieacademie krijg je een vaste aanstelling in schaal 6 met bijhorend salaris tussen € 2.744,- en € 3.312,- (peildatum juli 2024). Je hebt je diploma op mbo 4-niveau voor de tweejarige politieopleiding behaald en gaat als agent aan de slag.
Het gemiddelde salaris van een Huisarts in Nederland in 2025 is € 6.036 bruto per maand, waarbij de ondergrens ligt bij € 5.529 en de bovengrens bij € 6.542. Lees meer over de salarisontwikkeling, bij welk bedrijf en in welke stad je het meeste loon krijgt en of omscholen tot Huisarts de moeite waard is.
Plassen in de cockpit is, zeker tegenwoordig, geen enkel probleem. Iedere vlieger heeft zo zijn voorkeur welke voorzorgsmaatregel en hulpmiddel hij wil nemen. Er bestaan urinecontainers en relief tubes, buisjes waarmee de vliegers alle vloeibare afvalstoffen kunnen lozen.
Gogo AVANCE is de meest bewezen en krachtigste piloten-wifi-oplossing van vandaag . Als moderne piloot is vliegen zonder inflight-connectiviteit een nadeel. Verbeter uw veiligheid, logistiek en productiviteit met een van de connectiviteitsoplossingen van Gogo. Met Gogo AVANCE L3 en L5 kunt u dat.
In de meeste gevallen bevinden de slaapplaatsen van piloten zich boven de first class. Al ontbreekt het de piloten aan niets in de ruimte, het bereiken ervan is alles behalve comfortabel te noemen. De slaapplaatsen van zijn namelijk alleen te bereiken met een ladder of een verborgen trap.