De Nederlander reist gemiddeld 1,3 keer per jaar met het vliegtuig. Het gaat hierbij om het aantal retourvluchten dat de gemiddelde Nederlander maakt. Ook personen die in een jaar tijd geen enkele vliegreis hebben gemaakt zijn in dit gemiddelde meegerekend. Vliegen is populair.
In 2020 vlogen bijna 23,6 miljoen passagiers via Nederlandse luchthavens. Van en naar Schiphol vlogen bijna 20,9 miljoen passagiers, ruim 88 procent van alle passagiers. Het aantal passagiers via Schiphol nam met bijna 71 procent af ten opzichte van een jaar eerder.
Sinds 2004 steeg het aantal vliegbewegingen van Nederlanders met 33 procent, van 17 naar 23 miljoen. Het aandeel regionale luchthavens in het totaal aantal passagiersbewegingen van Nederlanders is in dezelfde periode bijna verdubbeld, naar zo'n 24 procent.
Hoogopgeleiden en personen met een hoog inkomen vliegen het meest. Ook vliegen mannen vaker dan vrouwen. Verder valt op dat het vooral de mensen uit (hoog)stedelijke gebieden of uit woonplaatsen nabij Schiphol zijn die vaker vliegen.
Hoe vaak wordt er gevlogen
De Nederlander reist gemiddeld 1,3 keer per jaar met het vliegtuig. Het gaat hierbij om het aantal retourvluchten dat de gemiddelde Nederlander maakt. Ook personen die in een jaar tijd geen enkele vliegreis hebben gemaakt zijn in dit gemiddelde meegerekend. Vliegen is populair.
Naast dat het meestal goedkoper is om met de auto te reizen dan met het vliegtuig, geeft het ook heel veel vrijheid. Als je de bestemming hebt bereikt, wil je misschien ook wel de omgeving verkennen. Hoe ideaal is het dan dat je altijd de auto achter de hand hebt?
De kortste lijnvlucht verbindt de Orkney-eilanden Westray en Papa Westray bij Schotland, een afstand van maar liefst drie(!) kilometer. De Schotse luchtvaartmaatschappij Loganair vliegt al ongeveer 50 jaar tussen deze twee kleine Schotse eilanden, wat het de kortste commerciële vlucht ter wereld maakt.
Qantas vliegt al van Londen naar het West-Australische Perth, een vlucht die bijna 17 uur duurt. De langste vlucht wordt nu nog uitgevoerd door Singapore Airlines, dat in iets minder dan 19 uur vliegt van Singapore naar New York.
Meer dan 50% van alle mensen op de wereld hebben nog nooit met iemand gebeld. Dat zijn ongeveer 3.5 miljard mensen!
Doordat ze hoog in de lucht worden uitgestoten, hebben ze een extra broeikaseffect. Verder zorgt vliegen voor de vorming van wolken: ook dat versterkt het broeikaseffect. Een vliegreis belast het milieu maar liefst 7 tot 11 keer zoveel als dezelfde reis per trein.
Vandaag is China 's werelds grootste uitstoter van CO2. In 2013 stuurt China een duizelingwekkende 9.997 miljoen ton CO2 in de atmosfeer, evenveel als de VS, India en Rusland samen.
Vliegen is zwaar
Menselijke botten zijn niet stevig genoeg om mee te vliegen. Daarnaast hebben vogels en vleermuizen sterkere spieren. Vogels hebben flinke borstspieren waardoor ze hun vleugels lang en krachtig kunnen bewegen. Een vergroot borstbeen zorgt ervoor dat deze spieren stevig vastzitten.
Atlanta Hartsfield Jackson Airport (ATL) in de Verenigde Staten. Het drukste vliegveld ter wereld ligt in Atlanta, Georgia in de Verenigde Staten. Het is hét vliegveld die de hele wereld met bijna álle bestemmingen in de Verenigde Staten verbindt.
10 piekmomenten per dag verwacht. 07:00-09:20 (landen), 09:20-11:00 (starten), 11:00-11:40 (landen), 11:40-13:20 (starten), 13:20-14.00 (landen), 14.00-15:00 (starten), 15:00-16:00 (landen), 16:00-17:40 (starten), 18:20-20:00 (landen) en 20:40-22:00 (starten).
In de Middellandse Zee, op twee uur en een beetje vliegen vanaf Amsterdam, vind je het eilanden-kwartet Mallorca, Menorca, Ibiza en Formentera. Deze eilanden horen bij Spanje. Ibiza en Formentera zijn elkaars tegengestelden.
Op dit moment is de kortste vlucht vanaf Schiphol nog de route naar Brussel, dit gemiddeld 45 minuten vliegen, de directe afstand is 158 kilometer. Ook Amsterdam – Dusseldorf is erg kort, 179 kilometer en een vluchtduur van 50 minuten.
Brandstofprijzen aan de pomp: Avgas 100LL 4.01€/l. JetA1 2.74€/l.
440.000.000 euro voor het duurste vliegtuig ter wereld (!)
Het duurste vliegtuig dat er momenteel op de wereld is is de Airbus A380. Dit vliegtuig is het duurste, maar tevens het grootste passagiersvliegtuig dat er momenteel bestaat op de wereld. Het vliegtuig is tevens de bestellen in een VIP-uitvoering.
Het herbergt een brandstofslang, regelt de druk van de brandstof uit het hydrant en filtert de kerosine. En er zit een lift op, want de brandstoftank van grote types vliegtuigen bevindt zich op grote hoogte, onder de vleugel.
Helaas heeft het vliegen ook nadelen. Grote nadelen zelfs. Het draagt bij aan klimaatverandering, de uitstoot van fijnstof is slecht voor onze gezondheid en er ontstaat geluidsoverlast in de omgeving van luchthavens wat ook weer nadelen kan hebben voor de gezondheid van omwonenden.
De prijs van een vlucht is van heel veel factoren afhankelijk. De olieprijs, bijvoorbeeld, maar ook de geopolitieke situatie in een land. Zo zagen ze bij Kiwi.com veel Amerikanen die naar het Verenigd Koninkrijk wilden, omdat door de brexit het pond erg laag staat.
Hoewel vliegtuigen een aantal stoffen (zoals kooldioxide (CO2) en stikstofoxides) uitstoten door de verbranding van kerosine heeft dit weinig effect op de luchtkwaliteit voor de mens. De lucht hoog in de atmosfeer mengt zich nauwelijks met de lucht op leefniveau.