De 2PK, 2CV (Frans: Deux chevaux), in België veelal geit(je) genoemd en in Nederland vaak (lelijk) eend(je), is een auto van de Franse autofabrikant Citroën.
De 2CV ('deux chevaux' – 'twee paarden' of '2 pk') werd gebouwd tussen 1948 en 1990 – inderdaad, 42 jaar lang. Van oorsprong was het een taai, nuttig en goedkoop autootje.
Vanaf 8000 euro kom je in de categorie 'als nieuw', oplopend tot 20.000 euro. Waarbij je van een exemplaar van 20.000 euro mag verwachten dat deze 'beter dan showroomstaat' zijn. N.B. Een nieuwe 2CV6 Club kostte in 1987 omgerekend zo'n € 6000.
Checklist voor het kopen van een 2CV:
Inspecteer het chassis van voor naar achter op schade en roest. Kijk ónder de auto naar de voetenbak en bodemplaten. Kijk ín de auto onder de onder de matten naar de bodemplaten en voetenbak. Inspecteer de dorpels en aansluiting deurstijlen op roest.
Superbenzine (98) voor je 2CV
Het advies van Citroën is daarom om benzine met minimaal RON97 te gebruiken voor 2CV's en andere A-typen. RON97 is alleen nergens te koop, dus dan zit je op benzine met '98', ook wel 'Super'-benzine genoemd. Het is dus wijs om met een superbenzine met RON98 te rijden.
Het beste antwoord. Hij werd door de pers als extreem lelijk bevonden. En hij lijkt een klein beetje op een eend, vanwege het uiteinde van de 'koets' (carrosserie) dat op een eendenstaartje lijkt. In Duitsland heet het gewoon een 'ente' en in Belgie is het een 'Geit'.
De 2CV zou tot 27 juli 1990 in productie blijven. Uiteindelijk zouden er ruim 5 miljoen 2CV's geproduceerd worden: 3.898.631 2CV en 1.246.335 2CV besteleenden. Anno 2019 staan er volgens de RAI (bron) nog 7094 exemplaren in Nederland geregistreerd.
Anno 2019 staan er nog 11.615 exemplaren in Nederland geregistreerd. Dit is inclusief besteleenden. Dit zijn niet alleen de Eenden die je op de straat ziet rijden, maar kunnen ook voertuigen betreffen die geschorst zijn.
Een standaard 2CV weegt 540 kilogram en deze vierwielaangedreven terreinwagen weegt slechts 200 kilogram meer.
In 1948 werd de Citroën op een autosalon in Parijs voorgesteld aan pers en publiek. Een journalist benoemde hem meteen “lelijk eendje”. Sindsdien zeggen ze in Nederland tegen de Citroën 2CV “Het lelijk eendje”.
De toeter zou links vooraan aan de koplampsteun moeten hangen.
Wanneer we het over de Eend hebben, dan hebben we het over de Citroën met de officiële naam '2CV'. Een schattig autootje met ronde vormen, grappige ronde koplampjes en een linnen dakje, dat gemaakt is van 1948 tot 1990.
In het begin van de vorige eeuw werden brandstofmotoren steeds krachtiger. Bij verhoging van de compressie bleek dat het brandstofmengsel te vroeg ontbrandde. Om dit te voorkomen en zo het vermogen van auto's verder op te kunnen schroeven, voegde men lood aan de benzine toe (tetraethyllood, om precies te zijn).
In het geval van een Eend mag je dus een geremde aanhanger met een leeg gewicht van 100kg en een laadvermogen van 640kg trekken met een rijbewijs B, mits je de aanhanger niet zwaarder belaadt dan 400kg in totaal.
Hoeveel kost een eend? Eenden kosten naargelang van de soort of het ras 5 tot 25 euro per dier. De prijs voor eendenvoer varieert van 1 tot 5 euro per kg. Reken op ongeveer 5 euro per eend per maand voor het voer en verzorging.
Ze kunnen heel goed met kippen leven mits de haan niet agressief is. Eén woerd kan heel goed met een paar eenden gehouden worden. Let wel op dat de woerd apart gezet wordt als de eenden jongen hebben uitgebroed.
Een mannetjeseend noem je een woerd. Het vrouwtje heet gewoon een eend. Jonge eendjes hebben verschillende namen, ze worden pijltjes, pieltjes, pullekes of pulletjes genoemd. Een mannetjeseend (rechts) noem je een woerd.
kunnen eenden ademen onder water? Nee… ze houden hun adem in, totdat ze weer boven zijn.
Aanhanger trekken met rijbewijs B
Heeft u rijbewijs B (autorijbewijs)? Dan mag u met een auto: een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen); een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.
Bij het nieuwe BE-Rijbewijs is het maximale gewicht van trekker met oplegger maximaal 7.000 kilo, 3.500 kilo voor de trekker en 3500 kilo as-last voor de oplegger. Schotelgewicht is de waarde in kilo's die overblijft als het rijklaargewicht van het trekkende voertuig wordt afgetrokken van het maximale totaalgewicht.
RIJBEWIJS
Zo mag je een aanhanger trekken wanneer het maximumgewicht van je auto + aanhanger bij elkaar opgeteld onder 3500 kg blijft. Daarnaast is het altijd toegestaan om een aanhanger tot 750 kg te trekken, ook als het totaalgewicht daarmee boven de 3500 kg uitkomt.
Sommige mensen denken dat hun auto beter presteert als ze voor euro 98 kiezen, maar dat is een hardnekkige mythe. Je leest het goed: euro 98 tanken is niet noodzakelijk beter voor je motor. Als je motor gemaakt is om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties.