Het loon van een fietshersteller: 1.515 euro netto - Jobat.be.
Voor een Fietsenmaker in loondienst is het startsalaris van een 18-jarige is € 841 bruto per maand in de functie van assistent mobilitietsbranche. Het eindsalaris ligt met meerdere jaren ervaring op € 2.243 bruto per maand. De salarissen zijn conform de CAO Motorvoertuigenbedrijf en Tweewielerbedrijf 2021.
Minimum en maximum salaris voor Rijwielmonteurs e.d. - van € 1.332 tot € 2.942 per maand - 2022.
Een fulltime fietsenmaker verdient ongeveer 1.900 euro in de maand. Wanneer je een BBL opleiding volgt of net van school komt, ligt het salaris eerder rond het minimum. Zij moeten het vak nog onder de knie krijgen en ervaring op doen. Een ervaren fietsenmaker kan maximaal rond de 2.300 euro per maand verdienen.
Wat verdien je als fietsenmaker? Als startende fietsenmaker verdien je niet hetzelfde salaris als een ervaren fietstechnicus. Je salaris is afhankelijk van de aantal jaren werkervaring en de behaalde opleiding. Het gemiddelde salaris ligt tussen de €2200,- en €3000,- bruto per maand.
Een Fietsenmaker factureert ongeveer € 35 per uur ex BTW.
De opleiding Fietstechnicus is beschikbaar als BOL-opleiding en BBL-opleiding. Je krijgt 2 jaar lang les en praktijk op niveau 2. Tijdens de opleiding werk je aan 'prestaties'. Dit zijn praktijkopdrachten zoals je ze (later) ook in het bedrijfsleven gaat maken.
Een fietsenmaker is iemand die fietsen verkoopt en repareert. Vaak heeft hij een winkel waarin fietsen uitgestald staan en waarin hij accessoires en reserveonderdelen verkoopt. Achter in de winkel is vaak een werkplaats met gereedschap, waar fietsen gerepareerd kunnen worden.
Wat verdien ik na de opleiding Eerste Fietstechnicus? Na je opleiding start je op ongeveer 2035 euro bruto*. Na 5 jaar verdien je ongeveer 2494 euro bruto per maand. Per uur is dat omgerekend 14,42 euro bruto.
Uiteraard kun je dit ook bij de plaatselijke fietsenmaker laten doen maar dit kost je vaak tussen de 75 en de 100 euro. Bereid je voor, de eerste keer is niet altijd even gemakkelijk. Waarschijnlijk zal het eerste wiel dat je gaat spaken je wel 2-3 uren kosten.
Dat doe je natuurlijk als leerling fietstechnicus. Je zit dan 1 dag per week op school (veelal betaald door de werkgever) en werkt hiernaast 4 dagen in een fietsenwinkel. Je verdient dan als 18 jarige ongeveer €840,00 bruto per maand.
Bij hoge temperaturen, een grote belasting en ruw asfalt slijten banden bijvoorbeeld beduidend sneller dan normaal. Bij Schwalbe standaardbanden kan men grofweg uitgaan van een kilometrage van 2.000 tot 5.000 kilometer. De banden uit de Marathon-familie gaan in de regel tussen de 6.000 en 12.000 kilometer mee.
Het beroep van fietstechnicus is veelzijdiger dan veel mensen denken. Door de opkomst van de e-bike komt er meer diepgaande kennis bij kijken. Het werk is afwisselend en u bent lekker met uw handen bezig. Er is ontzettend veel werk beschikbaar, nu en in de toekomst.
Fietsbanden vervangen, wat zijn de kosten? Bij de meeste fietsenmakers word er tussen de €15 tot €18 arbeidsloon gerekend om een fietsband te vervangen.
Een hoogteslag kun je op dezelfde manier uit je wiel halen als een zijslag. Dit doe je door de spaken waar de hoogteslag zit iets strakker te draaien. Aan de andere kant van het wiel draai je de spaken weer wat losser. Hiermee breng je de spanning weer in evenwicht en haal je de hoogteslag eenvoudig uit je wiel.
normaal gesproken zit er op fietsen een marge van 30 tot 40 procent. Echter, wanneer je een hele hoop fietsen tegelijk aanschaft, kun je ze natuurlijk veel goedkoper krijgen.
Ondanks dat een slag in je fietswiel niet direct gevaarlijk is, is het wel aan te raden om het slag in het wiel van je fiets te repareren. Zelfs de kleinste afwijking kan onder de verkeerde omstandigheden tot gevaarlijke situaties leiden, ook al zal dit meestal niet het geval zijn.
Het vervangen van de rem- en versnellingskabels kost meestal zo'n 20 minuten (€22) met een nieuwe kabel voor €2,50-€7.50, afhankelijk of een buitenkabel ook nodig is.
Gebruik de grote opening bij het Autoventiel om de band op te pompen. Bij het Hollands en Frans ventiel gebruikt u de kleine opening. Pomp tot de gewenste bandenspanning is bereikt. Voor de meeste stadsfietsen is dit ongeveer 4 bar.
Er zijn slechts 2 oorzaken van spaakbreuk: 1. Ongelijke trekkracht (spaakspanning) in de spaken. Er hoeft maar 1 spaak een te grote afwijking mbt trekkracht te hebben ten opzichte van alle anderen en het euvel gaat op den duur geschieden.