Wat verdien ik na de opleiding Eerste Fietstechnicus? Na je opleiding start je op ongeveer 2035 euro bruto*.Na 5 jaar verdien je ongeveer 2494 euro bruto per maand.
Je salaris is afhankelijk van de aantal jaren werkervaring en de behaalde opleiding. Het gemiddelde salaris ligt tussen de €2200,- en €3000,- bruto per maand.
Dat doe je natuurlijk als leerling fietstechnicus. Je zit dan 1 dag per week op school (veelal betaald door de werkgever) en werkt hiernaast 4 dagen in een fietsenwinkel. Je verdient dan als 18 jarige ongeveer €840,00 bruto per maand.
Een fulltime fietsenmaker verdient ongeveer 1.900 euro in de maand. Wanneer je een BBL opleiding volgt of net van school komt, ligt het salaris eerder rond het minimum. Zij moeten het vak nog onder de knie krijgen en ervaring op doen. Een ervaren fietsenmaker kan maximaal rond de 2.300 euro per maand verdienen.
De opleiding Fietstechnicus is beschikbaar als BOL-opleiding en BBL-opleiding. Je krijgt 2 jaar lang les en praktijk op niveau 2. Tijdens de opleiding werk je aan 'prestaties'. Dit zijn praktijkopdrachten zoals je ze (later) ook in het bedrijfsleven gaat maken.
Wat verdient een Verkoper (fiets & brommer) in loondienst? Startsalaris zonder ervaring ongeveer € 1.700 bruto per maand. Gemiddeld salaris ongeveer € 2.100 bruto per maand. Salaris met meer dan tien jaar ervaring ongeveer € 2.500 bruto per maand.
Hoe word je een Fietsenmaker? Er is een mbo-opleiding (niveau 2) tweewieltechniek (fietstechnicus). Deze opleiding is uitermate geschikt voor het beroep van fietsenmaker, en bereidt de fietsenmaker in spe voor op de veranderende arbeidsmarkt.
Een Fietsenmaker factureert ongeveer € 35 per uur ex BTW.
Uiteraard kun je dit ook bij de plaatselijke fietsenmaker laten doen maar dit kost je vaak tussen de 75 en de 100 euro. Bereid je voor, de eerste keer is niet altijd even gemakkelijk. Waarschijnlijk zal het eerste wiel dat je gaat spaken je wel 2-3 uren kosten.
Ondanks dat een slag in je fietswiel niet direct gevaarlijk is, is het wel aan te raden om het slag in het wiel van je fiets te repareren. Zelfs de kleinste afwijking kan onder de verkeerde omstandigheden tot gevaarlijke situaties leiden, ook al zal dit meestal niet het geval zijn.
Bij hoge temperaturen, een grote belasting en ruw asfalt slijten banden bijvoorbeeld beduidend sneller dan normaal. Bij Schwalbe standaardbanden kan men grofweg uitgaan van een kilometrage van 2.000 tot 5.000 kilometer. De banden uit de Marathon-familie gaan in de regel tussen de 6.000 en 12.000 kilometer mee.
Een ketting vervangen is voor de gemiddelde fietsenmaker maximaal 10 minuten werk. Ze spannen direct de ketting ook op en smeren hem met een goed smeermiddel. Aangezien een ketting tussen de 3 en de 10 euro kost zouden de kosten absoluut niet boven de 30 euro uit mogen komen.
Het aanvangssalaris van een Rijwielmonteurs e.d. bedraag meestal tussen de € 1.332 en € 1.960 bruto per maand. Na een dienstverband van 5 jaar bedraagt het salaris tussen de € 1.581 en € 2.288 per maand bij een werkweek van 38 uur.
Het loon van een fietshersteller: 1.515 euro netto - Jobat.be.
Fietsbanden vervangen, wat zijn de kosten? Bij de meeste fietsenmakers word er tussen de €15 tot €18 arbeidsloon gerekend om een fietsband te vervangen.
Het beroep van fietstechnicus is veelzijdiger dan veel mensen denken. Door de opkomst van de e-bike komt er meer diepgaande kennis bij kijken. Het werk is afwisselend en u bent lekker met uw handen bezig. Er is ontzettend veel werk beschikbaar, nu en in de toekomst.
De opvolger van de GP4000 heeft diens plek inmiddels meer dan overgenomen. Na ruim 500 kilometer op de GP5000 lees je hier de review.
Racefiets. Een vuistregel voor de bandenspanning is 1 bar per 10 kg lichaamsgewicht. Weeg je 80 kg? Dan pomp je dus 8 bar in je band.
Alle banden zijn voorzien van slijtage-indicatoren: kleine rubberen blokjes in de hoofdgroeven met de letters TWI erbij (Tread Wear Indicator). Is het profiel tot op deze slijtage-indicator versleten? Dan is de wettelijke limiet bereikt en moet de band worden vervangen.
Alle spaken zitten los
Wat je op dit moment kunt doen is beginnen bij het ventiel. Op deze manier kun je bijhouden wanneer je het hele wiel gehad hebt. Span alle spaken een kwart slag aan. Voel als je een heel rondje gemaakt hebt even of de spaak spanning beter is geworden.