WAT VERBRUIKT EEN DIESEL STANDKACHEL? Het verbruik van de meeste standkachels ligt ongeveer rond de 0,24 liter per uur op maximum vermogen en 0,1 liter per uur op minimum vermogen.
Natuurlijk zijn de moderne parkeerverwarmingssystemen van Webasto geoptimaliseerd, zodat ze weinig brandstof verbruiken. Ze vereisen op vol vermogen gemiddeld maar 0,6 l/uur – dus 0,3 l gedurende 30 minuten. Doordat de motor niet koud hoeft te starten, wordt dit extra brandstofverbruik nagenoeg gecompenseerd.
Standkachel – Verbruik
De wateromloop pomp (standkachel) wordt in werking gesteld en betrekt zijn stroom direct van de accu. De consumptie is ongeveer 100 watts, welke gelijk is aan de consumptie van een verwarmbaar achtervenster. Ook vraagt de (buiten het contact om bediende) aanjager enige stroom.
De dieselverwarming haalt voor zijn verbranding diesel uit een brandstoftank (soms dezelfde als die van de camper, soms is het een extra tank); dat doet een elektrische brandstofpomp. Niet alleen het “opzuigen” van de diesel kost energie, hij moet het ook nog onder druk de verbrandingskamer in sproeien.
Als de standkachel aan staat wordt er door de brandstofpomp diesel of benzine vanuit de tank van het voertuig naar de standkachel gepompt. Hier wordt de brandstof ontstoken door een gloeistift, als er niet direct verbranding ontstaat wordt de opstart procedure automatisch herhaald.
Als vuistregel zeggen we dat bij normaal gebruik je tot 12-14 kubieke meter inhoud, de Planar 2D met max. 2000Watt meestal voldoende is. Om makkelijk te rekenen kan je 150 Watt standkachel-power nemen voor elke kuub inhoud.
Qua verwarmingssysteem zijn er twee typen: verwarming via circulerende lucht (gedwongen) en verwarming via circulerende vloeistof. Het systeem van circulerende lucht is veruit het populairst. Zo is 95% van de campers uitgerust met Truma luchtverwarming en 5% met Alde vloeistofverwarming.
In de winter is alleen een kachel niet voldoende om u warm te houden. De hele caravan moet worden verwarmd om condens te voorkomen. De meest geschikte verwarmingssystemen in een camper of caravan zijn centrale vloeistofverwarming of centrale luchtverwarming.
Standkachels zijn wel wat prijzig. Je moet toch al gauw denken aan bedragen rond de 1500 euro. Dit geldt zowel voor vooraf ingebouwde kachels als wanneer je het nadien laat doen. De inbouwkosten drukken een hoge prijs op dit product.
De voordelen van een standkachel zijn enorm.
Hij verwarmt de motor voor, warmt het interieur op en laat het ijs van de ruiten smelten. Daarvoor hoeft de motor van de wagen niet te worden gestart. De extra verwarming werkt met een eigen brander.
Een standkachel is een luchtverwarmer die zorgt voor een aangename warmte bij een uitgeschakelde motor. Ideaal voor zowel campers, bestelwagens als trucks. Een standkachel werkt als volgt: een brandstofpompje haalt diesel uit de tank van uw voertuig. In de verwarming ontsteekt een gloeistift de brandstof.
Ook in de zomer biedt een standkachel voordelen. De eerste hete lucht in de voertuig binnenruimte kan door een extra schakeling, samen met de standaard bediening worden weggeblazen wat het koelen van de voertuigbinnenruimte tot effect heeft.
De prijs voor het inbouwen van een standkachel is afhankelijk van het type auto dat u heeft en voor welke bediening er gekozen wordt. Het inbouwen van een standkachel kan al vanaf € 1500. - inclusief btw.
Diesel heteluchtkachels.
Een diesel heteluchtkachel is de ideale kachel voor aan boord. Door de hete lucht is het schip snel op temperatuur en de meeste kachels zijn voorzien van een thermostaat voorziening zodat de temperatuur goed te regelen is en de kachel alleen aan slaat als dat nodig is.
Een standkachel zorgt ervoor dat u op ieder moment van de dag in een verwarmde Audi met ontdooide ruiten kunt wegrijden. Naast comfort, verwarmt de standkachel ook uw motor op zodat u altijd met een warme motor rijdt. Dit is goed voor het milieu en de levensduur van uw Audi.
Moderne caravans en campers zijn goed geïsoleerd maar speciale wintercaravans zijn extra goed geïsoleerd. Ze zijn te herkennen aan de vaak kleinere ramen en dakluiken en een betere isolatie van wielkasten en chassisbevestiging. Buscampers en halfintegralen verliezen veel warmte via de cabine.
Een gewone voortent is onbruikbaar in de sneeuw. Er zijn speciale wintertenten maar ga je met twee personen in een royale caravan kan je m.i. ook goed zonder. Je moet dan wel ruimte hebben in de caravan om je (sneeuw) laarzen neer te zetten en voldoende ruimte om een (natte) jas uit te kunnen trekken en ophangen.
De pelletkachel is in opmars! Zeker in een stacaravan, blokhut, chalet en andere vakantiewoningen waar vaak op propaan gestookt wordt, is een pelletkachel zeer lucratief. Je bespaart al snel 50% op de stookkosten en op deze manier heb je de pelletkachel snel terugverdient.
Chalet/vakantiewoning verwarmen met een airco in de winter
Met lagere temperaturen kan de airco nog steeds prima verwarmen. Als het overdag naar nul graden gaat of zelfs vriest, neemt het vermogen om te verwarmen wat af. De lucht/lucht-warmtepomp heeft het dan moeilijker.
De natuurlijke warmtestroom van het centrale verwarmingssysteem van Alde vult langzaam het hele woonoppervlak en verhindert het binnenstromen van koude lucht. Hierdoor verdwijnen de koude zones en worden bovendien de opklapbedden en de wandkasten verwarmd.
Let wel op dat het opwarmen van het water enige tijd in gebruik zal nemen. Aan te bevelen is om de temperatuurkeuze altijd op 60°C te zetten en niet op 40°C. Dit om bacterievorming tegen te gaan. Wanneer de caravan of camper langere tijd niet gebruikt wordt, dan altijd al het water af laten lopen.
Een standkachel doet meer dan alleen verwarmen in de winter. In de zomer blaast een standkachel buitenlucht in de geparkeerde auto, waardoor het interieur van het voertuig wordt gekoeld. De ventilatiefunctie voorkomt dat het te warm wordt en dat er zeer hoge binnentemperaturen ontstaan.
De bediening van de standkachel in de auto
Voor het in- en uitschakelen van de kachel is een bedieningselement nodig. Hiervoor heb je meerdere keuzemogelijkheden. De eenvoudigste optie is een klokje in de auto, waarmee op een ingeprogrammeerde tijd de kachel start.