Na de modernisering van 80 dubbeldekstreinstellen (VIRMm1) met 415 rijtuigen zijn we in 2021 gestart met de modernisering van 44 dubbeldekkers van het type VIRM2/3. Daarbij gaat het om 242 rijtuigen met 24.500 zitplaatsen. Eind 2022 hadden we 24 treinstellen met 116 rijtuigen gemoderniseerd.
Zo heeft de NS ongeveer 488 rijtuigen, 2286 bakken en 84 locomotieven.
Iedere dag rijden er zo'n 5200 treinen door Nederland. Daarvoor zijn per dag 1400 machinisten en 1150 conducteurs nodig.
Gemiddeld vervoert NS 1,1 miljoen reizigers per dag, verdeeld over 4500 treinritten. Wist je dat de ontwerpers van de Japanse Bullet trein werden geïnspireerd door de ijsvogel? Mede door de vorm van zijn snavel kan de ijsvogel razendsnel door de lucht bewegen.
5.300 transit treinen door Nederland.
In december 2022 tekenden NS en de Spaanse treinfabrikant CAF een contract voor de levering van 60 nieuwe treinen. Het gaat om treinen die bestaan uit een combinatie van zowel enkeldeks- als dubbeldeksrijtuigen.
Zwitserland heeft het beste spoorwegsysteem van Europa. Dat concludeert Boston Consulting Group (BCG) in een studie naar de prestaties van de spoorwegen in 24 Europese landen. Nederland staat in de middenmoot en het Belgische spoorwegsysteem komt als 11de uit de bus.
In 2021 bedroegen de opbrengsten van NS € 6.486 miljoen (2020: € 6.601 miljoen). Ook in 2021 ontving NS een vergoeding van de Nederlandse overheid om de treinen te blijven rijden, ondanks de fors lagere reizigersaantallen als gevolg van de coronapandemie en het advies om thuis te werken.
NS is de grootste reizigersvervoerder in Nederland en verzorgt dagelijks voor ruim 1 miljoen reizigers circa 4.800 treinritten over een spoorwegnet van ongeveer 2.100 kilometer lengte. NS beschikt daarvoor over bijna 3.000 rijtuigen met 260.000 zitplaatsen.
Reizigers tussen de grote steden komen straks drie minuten sneller aan. De nieuwe ICNG (Intercity Nieuwe Generatie) kan 200 kilometer per uur aantikken op de hogesnelheidslijn en 160 kilometer per uur op andere lijnen.
Rond Amsterdam, Groningen en Leeuwarden rijden nog geen NS-treinen. Ook van en naar Zwolle en Amersfoort rijden nauwelijks NS-treinen. Op andere trajecten lijken er wel weer mondjesmaat treinen te rijden. Bijvoorbeeld tussen Apeldoorn – Enschede.
Aandeelhouder. Enig aandeelhouder van de NV Nederlandse Spoorwegen is de Nederlandse Staat.
Grootste stations en snelste stijgers
Net als voorgaande jaren is Utrecht Centraal het grootste station van Nederland met een stijging van 4% naar 194.000 in- en uitstappers per werkdag.
Reizigers tussen Den Haag en Eindhoven kunnen vanaf vandaag ook instappen in de nieuwste Intercity van NS. De Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) stopt onderweg op Den Haag Hollands Spoor, Delft, Rotterdam Centraal, Breda en Tilburg. Tussen Rotterdam en Breda rijdt de trein over de Hogesnelheidslijn.
De NS past de tarieven elk jaar aan op basis van de verwachte inflatie. Ook het bedrag dat de Nederlandse Spoorwegen jaarlijks betaalt aan ProRail voor het gebruik van het spoornetwerk bepaalt de prijs van de treinkaartjes. Over de hele linie gaan de prijzen gemiddeld met 4,3 procent omhoog.
De NS is een voormalig semi-overheidsbedrijf waarvan alle aandelen nog steeds in handen zijn van de Rijksoverheid. Het bedrijf is in de periode 1995-2002 geprivatiseerd. De NS is een van de grootste werkgevers van Nederland.
De Nederlandse staat is, via Railinfratrust bv, de enige aandeelhouder van ProRail bv. Het aandeelhouderschap is ondergebracht bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
NS is een semi-staatsbedrijf: de Nederlandse Staat bezit 100% van de aandelen. Het hoofdkantoor van NS is gevestigd in Utrecht (naast station Utrecht Centraal), maar er zijn talloze nevenvestigingen in het hele land.
Daarnaast heeft de groep voldoende extra financieringsmogelijkheden om de continuïteit voor de komende 12 maanden te garanderen. Het netto verlies van €2.581 miljoen is ten laste gebracht van het eigen vermogen van NS wat ultimo 2020 €1.179 miljoen bedraagt (2019: €3.781 miljoen).
Gemiddelde maandelijks-salaris voor Medewerker Klantenservice (m/v) bij NS in Nederland is ongeveer € 3.254, wat 39% boven het nationale gemiddelde ligt. Salaris-informatie komt van 30 gegevens rechtstreeks verzameld van medewerkers, gebruikers en vacatures op Indeed gedurende de laatste 36 maanden.
Griekenland: geen verbinding
In Spanje zijn prachtige treinen, maar ze rijden bijna nooit. Het moeilijkst wordt Griekenland. Dat land heeft eigenlijk gewoon geen treinverbindingen met andere EU-landen.
In 2020 werd Luxemburg het eerste land ter wereld dat gratis openbaar vervoer aanbood over het gehele land.
Pieter van Vollenhoven, voorzitter van de Raad voor de Transportveiligheid: 'De veiligste plek is in het midden. ' Pieter Hofstra. Tweede-Kamerlid voor de VVD: 'De klassieke regel is: bij stoptreinen voorin gaan zitten en bij sneltreinen achterin.