Als een motor stationair draait, hoeft hij uitsluitend zichzelf (en dus niet de auto en ook geen hulpaggregaten) aan de gang te houden. Het stationaire toerental bedraagt circa 700 omw/min.
Bij een goedlopende op bedrijfstemperatuur zijnde motor moet men denken aan een stationair toerental rond de 600 / 800 Rpm. Bij een koude motor kan dat afhankelijk van de leeftijd van de auto een stuk hoger zijn. Dit is afhankelijk of er nog een handmatige of automatische choke aanwezig is.
Toerental om te rijden om geld te besparen Hoe minder brandstof u verbruikt, hoe lager uw toerental. Ga dus zo snel mogelijk vooruit. Dit is tussen 1500 en 2000 tpm voor dieselmotoren, en tussen 2000 en 2500 tpm voor benzinemotoren. Door tijdig te schakelen kunt u zo efficiënt en zuinig mogelijk rijden.
Om het stationair toerental van de motor te regelen, kan een stationair-regelklepmechanisme worden gebruikt. Deze regelt de hoeveelheid lucht die via een bypass om de gasklep gaat.
Wanneer een auto in het stationair toerental draait, gebruikt de auto een zeer rijk brandstof-mengsel. Bij benzine motoren betekent dit aanslag op je gasklep en dieselmotoren kunnen flink last hebben van roet. Dit betekent dat je de interne delen van je motor vervuilt. Hetzelfde geld ook voor korte, rustige ritjes.
Hoe lang de auto stationair voor een volle accu laten draaien? Houd rekening met 5 minuten. Een lege accu opladen hoeft niet veel tijd te kosten. Na 5 minuten kunt u de startkabels loskoppelen en gaan rijden.
Er is sprake van stationair draaien wanneer de auto stil staat, zonder dat de motor is uitgezet. Denk bijvoorbeeld aan een pakketbezorger die de auto langs de weg stil zet, de motor laat draaien en snel een pakket bezorgt. Een auto verbruikt gemiddeld 3,42 liter brandstof wanneer die stationair draait.
De stationair schroef
zorg dat dat motor stationair ongeveer 1500 tot 2000 toeren draait. te hoog is niet goed. maar te langzaam is helemaal niet goed voor je krukas en je lagers. De motor krijgt dan iedere keer een slag omdat deze niet goed op snelheid is.
Een hoog aantal toeren betekent een krukas die veel omwentelingen maakt (en dus een hoger verbruik). Daarom wordt aangeraden om op tijd te schakelen: dit zorgt voor een lager brandstofverbruik.
Als de motor van de auto niet op alle cilinders draait, is dit merkbaar aan een onrustig, schokkende lopende motor. Ook het vermogen van de motor zal sterk afnemen.
Een normale viertaktmotor van een auto draait met een toerental dat doorgaans varieert tussen 700 en 6500 toeren per minuut, bij racemotoren ligt dat al boven de 10.000.
Deze auto heeft een dikke krukas in het motorblok en de zuigers maken een lange slag; dit is dus niet om hard mee te rijden, de motor is meer gericht op trekkracht bij lagere snelheden. Bij 120 km/u draait dit blok in de buurt van de 5000 rpm.
Re: 3K toeren bij 100 km/h
Toerental staat niet gelijk aan verbruik, dat denken veel mensen en daarom hoor je wel eens "die grote motor werkt minder hard" opmerkingen. 3000 toeren is geen enkel probleem, het enige punt zou rust of comfort kunnen zijn als je vaak en lang 120 of harder rijdt.
Zodra de motor op het verhoogde toerental loopt kan je de luchtschroef indraaien (met de klok mee) tot het toerental van de motor zakt. Draai de schroef verder in tot op het punt waar de motor net niet dreigt stil te vallen. Dan draai je de schroef weer de andere richting uit zodat het toerental weer de hoogte in gaat.
stationair, stilstaand; blijvend, voortdurend.
Een vervuild gasklephuis is de meest voorkomende oorzaak. Het gasklephuis krijgt veel te maken met verschillende dampen en gassen die uit de motor komen. Hierdoor kan het gasklephuis vervuild raken met alle gevolgen van dien. Je kunt een gasklephuis reinigen met een gasklep reiniger.
Beste toerental om zuinig te rijden
Hoe lager je toerental, hoe minder brandstof je verbruikt. Schakel daarom door zodra het kan. Bij een dieselmotor is dat tussen de 1500 en 2000 toeren, bij benzinemotoren tussen 2000 en 2500 toeren. Op tijd schakelen is zo efficiënt en zuinig mogelijk rijden.
Re: Toerental bij 130 km/h
Op de snelweg is een auto meestal onzuiniger, op 90 wegen kun je in principe het meest zuinig rijden. Alleen als je veel snelweg rijdt, rijd je vaak constant en dat drukt het verbruik wel weer. Stationair 1100 is echt te hoog voor een warme motor. Zo rond de 800 rpm is normaal.
Met een koude motor gewoon rustig wegrijden, dus zonder teveel toeren en het gaspedaal even niet tegen de bodemplaat drukken. Maar je kunt je auto gewoon gebruiken waar hij voor bedoeld is hoor (rijden), ook op de snelweg.
Afstellen van de luchtstelschroef
De standaard afstelling van je luchtstelschroef: die is bij bijna alle scooters 1,5 slag open. Ga als volgt te werk: Draai eerst de schroef helemaal in (niet te vast!) en daarna dus 1,5 slag open.
Je begint met een check van de kleur van je bougie nadat je een eind volgas hebt gereden. Aan de kleur van je bougie kun je namelijk aflezen hoe de verbranding van je gassen is. Is de kleur lichtgrijs tot grijs; dan is de sproeier te klein. Is de kleur zwart dan is de sproeier te groot.
Als je met een te grote sproeier kan je daar soms helemaal niets van merken, de brommer kan er perfekt mee rijden, en het is ook helemaal niet slecht, maar vaak accellereert hij wel een stuk minder, als je dan een te kleine sproeier erin doet lijkt hij meteen een stuk sneller te accellereren, maar dit is dan maar voor ...
Het grootste nadeel van een start stop systeem is slijtage in de motor. Doordat de motor vaak stopt en weer wordt herstart , met name met korte ritten en rijden in stadsverkeer zal er in toenemende mate inwendige motorslijtage ontstaan.
Staat de auto langer dan drie weken stil, dan zou de accu wat uitgeput kunnen raken. ,,Een auto heeft stille verbruikers: denk aan de klok, radio of het centraal vergrendelingssysteem. De auto verbruikt daar ook stroom mee als hij stilstaat. Dan kunnen er accuproblemen ontstaan.
'Het is voor een auto belangrijk dat hij zo snel mogelijk op temperatuur komt. De auto wordt het snelst warm als je ermee gaat rijden,' aldus Van Der Drift. 'Als je de motor stationair laat draaien dan hoeft de motor bijna geen inspanning te leveren. Hierdoor duurt het veel langer voor de auto warm is.