In totaal besteden we gemiddeld 114 minuten per dag aan het gebruik van social media. Ook interessant: het aantal gebruikers van social media van 15 jaar en ouder is gegroeid van 13,7 naar naar 14,1 miljoen gebruikers.
Gemiddeld gebruikt men bijna 2 uur (114 minuten) per dag social media. Onder jongeren is dat het grootst (161 minuten) en onder 65-plussers het laagst (88 minuten).
De groei in social media gebruik is vooral terug te zien onder jongeren tot 20 jaar. Zij spenderen gemiddeld 161 minuten per dag op hun socials. In de leeftijd tussen 20 en 39 jaar is dit gemiddeld 147 minuten.
Uit onderzoek van NordVPN komt naar voren dat Nederlanders meer dan zes uur per week aan social media besteden. Bijna de helft (43%) maakt zich echter zorgen dat socialmediagiganten ze online volgen, waarbij Facebook (76%), WhatsApp (50%) en Instagram (39%) de kroon spannen.
Jongeren die relatief veel tijd besteden aan sociale media, zijn over het algemeen iets minder tevreden met hun leven. Maar jongeren die minder dan 2 uur per dag besteden aan sociale media, lijken juist meer te profiteren van de positieve kanten.
Nederlanders besteden 5,5 uur per dag achter een scherm. Drie uur en 9 minuten worden aan een computer- of tabletscherm gespendeerd. De mobiele telefoon krijgt gemiddeld 2 uur en 21 minuten aandacht per dag. Daarmee blijft Nederland ver achter bij het wereldwijde gemiddelde van 7 uur schermtijd.
* Instagram video's in een normale post mogen maximaal 60 seconden lang zijn, maar je kunt wel langere video's uploaden en ze dan zelf inkorten. * Instagram Stories-video's mogen maximaal 15 seconden lang zijn. * Instagram livestream video's mogen 60 minuten duren.
Post op Instagram 1x per drie dagen. Vaker is niet nodig. Een Instagram post heeft een relatief lange levensduur, dit komt o.a. door het algoritme van Instagram. Na de vierde dag neemt het bereik af en kun je shinen met je nieuwe post.
Minder Nederlanders maken dagelijks gebruik van Facebook en WhatsApp. Bij WhatsApp daalde het dagelijks gebruik onder jongeren en 20-29-jarigen. De grootste stijgers wat betreft social media gebruik zijn TikTok, Instagram en, erg opvallend, Twitter.
De meeste gebruikers zijn dan ook jongeren tussen 15-19 jaar. Van deze groep jongeren heeft meer dan 73% een Instagram account. Van de mensen tussen de 20 en 39 jaar heeft 46% een Instagram account. Voor de groep 40-64 jarigen is dit 22%.
Het ideale moment om te posten is zodra je vorige social media bericht (bijna) geen nieuw bereik meer behaalt. Je haalt zo het maximale uit je social media posts, en voorkomt tegelijkertijd dat er tussenpozen ontstaan waarin je amper zichtbaar bent op een platform.
Het Nationale Social Media Onderzoek 2023
En de absolute topper van afgelopen jaar? Dat is Instagram, met maar liefst 1.178.000 nieuwe gebruikers. De winnaar van 2021, TikTok, komt daar direct achteraan op de 2e plek.
De voortekenen zijn duidelijk. TikTok is razend populair, maar ook Instagram scoort met Reels, YouTube heeft een knaller te pakken met Shorts en zelfs op Facebook krijgen korte video's een steeds centralere plek. Ook andere platformen zoals Twitter investeren steeds meer in short form video (ad) formats.
Een social media manager, soms ook contentspecialist genoemd, is verantwoordelijk voor het managen van de social media accounts van een onderneming en heeft als doel om via deze kanalen de naamsbekendheid van de onderneming te vergroten.
Een manier om geld te verdienen met social media is door andere producten te promoten. Je bent dan bezig met affiliate marketing. Door bijvoorbeeld een Facebook-pagina (of een Twitter account) aan te maken, en door fans/volgers te krijgen, kun je een serieus publiek opbouwen.
Piektijden voor interactie op Instagram
De piektijden voor meer interactie vinden vooral in het weekend plaats. Zaterdagavond en zondagmiddag zijn populaire tijden voor Instagramgebruikers om likes, comments en shares uit te delen.
Hierdoor is het ontzettend belangrijk om te posten tijdens piekuren voor maximale betrokkenheid bij je post, Instagram Story of Reel. Dit zijn de piekmomenten op Instagram: Woensdag om 12:00 uur 's ochtends. Donderdagavond na 18:00 uur.
In deze gevallen kan je video voor minder dan de standaard 90 seconden worden herhaald of tot maximaal 180 seconden. Video's die langer zijn dan 30 seconden, worden op Facebook niet herhaald. Nadat de video is beëindigd, verschijnt er een miniatuurafbeelding met afspeelknop.
In 2018 lanceerde Instagram IGTV als alternatief voor YouTube maar die functie is eigenlijk nooit echt een succes geweest. Instagram ziet dit nu ook in en neemt daarom soort van afscheid van IGTV. Hello Instagram Tv! Lange video's zijn niet langer meer exclusief.