Een team mag per auto vier exemplaren gebruiken per jaar. Welk exemplaar ze tijdens welke race gebruiken, maakt niet uit.
Elke coureur is verplicht om minimaal één pitstop te maken, aangezien er per race op minimaal twee sets banden geracet moet worden.
Een pitstop in de Formule 1 is een vak apart. Het gaat veel verder dan puur alleen stoppen en het wisselen van de banden. Een pitstop vraagt om uiterste precisie en perfect teamwork om binnen een zo kort mogelijke tijd de Formule 1-coureur weer de baan op te laten gaan.
Er zit geen limiet op hoe vaak een coureur DRS mag gebruiken, al is dit in andere takken van autosport (DTM) wel het geval geweest. In de kwalificatie of vrije trainingen is de coureur vrij om zijn DRS te activeren binnen de aangewezen DRS-zones. DRS kan alleen gebruikt worden in DRS-zones.
De reden achter deze regel heeft te maken met veiligheid en eerlijkheid binnen de sport. Een pitstop is een gevaarlijke activiteit waarbij veel mensen betrokken zijn, waaronder monteurs en coureurs. Het uitvoeren van al deze activiteiten in een zeer korte tijd kan leiden tot ongelukken en verwondingen.
De periode tussen het naar binnen komen en weer naar buiten gaan duurde in totaal 43 minuten, wat na de bijzondere situatie van Valtteri Bottas in 2021 (Monaco GP, 43 uur tussen begin en einde 'pitstops') de langste pitstop ooit in de Formule 1 is.
Vanaf augustus zullen pitstops in de Formule 1 er anders uit gaan zien, weet onder andere Motorsport vandaag te berichten. Om ervoor te zorgen dat het risico op niet goed vastgemaakte banden zo klein mogelijk is moet elke handeling van de monteurs minimaal 0,15 seconden duren.
In de regen heeft een F1-auto meer neerwaartse druk nodig, om zo de kans op een 'glijpartij' te beperken. Zodoende is het gebruik van DRS tijdens natte omstandigheden verboden. Tijdens een neutralisatie rijden alle bolides een stuk langzamer, waardoor het gebruik van DRS overbodig is.
De totale racetijd mag nooit meer dan 2 uur bedragen. Na 2 uur wordt er dus ook afgevlagd. BTW nr. Niets meer missen?
Bij het overschrijden van de track limits voor de vierde keer zal de coureur een straf krijgen van vijf seconden. Mochten de track limits voor de vijfde keer worden overschreden, dan wordt er tien seconden straf uitgedeeld. Hierna wordt de teller weer gereset naar vijf seconden.
Zo verdient een teamleider €840.000 per jaar en een blusser €25.000, zo zette de website Sportrush.com onlangs op een rijtje. Een bandenwisselaar krijgt dan weer bijna €300.000 per jaar evenals de 'fuel engineer'. Voor iedere gewonnen race zijn er bonussen te verdienen. Voor een teamleider is dit ruim €4200.
"Ieder team heeft er zijn eigen systeem voor gemaakt. Normaal als je dit zou bestellen, kost het 10.000 euro.
Een gemiddelde pitstop kost 3.65 seconden, maar als het team minder dan die 3.65 seconden erover doet, kan het winst maken op de concurrent. Dit is van alle 314 pitstops in het 2020-seizoen.
Maakt een coureur geen pitstop meer, dan wordt de tijdstraf na afloop van de race bovenop hun eindtijd opgeteld. In de seizoensopener van 2023 in Bahrein kreeg Esteban Ocon maar liefst drie tijdstraffen.
Wanneer het pit window 'open' is, houdt dat in dat men binnen enkele ronden een pitstop verwacht. Dat hangt echter wel af van bandenmanagement en eventuele safety car-periodes waardoor de slijtage van het rubber vermindert.
Wat doet een coureur tijdens een pitstop? Het takenpakket van een coureur tijdens een pitstop lijkt misschien eenvoudig, maar is vrij complex. Hij moet vanuit de pitstraat op het juiste moment afslaan om bij zijn crew te komen, waarna hij precies op de aangegeven plek moet stoppen.
Een witte vlag wordt gezwaaid als er er een Formule 1-wagen op de baan is die langzaam rijdt en dat de coureurs daarvoor op moeten passen. Een rode vlag betekent dat de sessie per direct wordt onderbroken, wat meestal te maken heeft met de veiligheid van de coureurs.
Eén set van vier banden kost dus ongeveer 1500 euro. De dertien sets die elke coureur mee moet nemen naar een Grand Prix-weekend leveren een totaalbedrag van 19.500 euro op, aangezien een team twee rijders heeft komt dat getal per raceweekend voor een Formule 1-renstal op 39.000 euro te liggen.
Zie je tijdens de Formule 1 de witte vlag? De witte vlag betekent dat er een langzaam voertuig op de baan is. Denk aan een auto die is uitgevallen, een takelwagen of ambulance. De coureurs moeten langzamer gaan rijden en het is verboden om in te halen.
Meestal duurt een race zo'n 60 ronden lang. Zijn er veel ongevallen, ontstaat er veel vertraging of is het extreem slecht weer?Dan hanteert de organisatie een limiet van maximaal 2 uur racetijd. De coureurs zijn verplicht om op twee verschillende sets banden te rijden in een race, dus één stop is verplicht.
Een paarse sectortijd betekent namelijk dat niemand anders zo snel gegaan op dit deel van het circuit. Zet je paarse sectortijden neer, dan ben je vrijwel zeker op weg naar pole-position.
De rode (zacht), gele (medium) en witte (hard) zijn geschikt voor droge weersomstandigheden. Hoe zachter de band, hoe meer grip een coureur op het wegdek heeft. Daar staat wel tegenover dat zachte banden sneller slijten dan harde banden. Mede hierdoor zijn er meerdere bandenwissels tijdens een Formule 1-wedstrijd.
Het team klokte een waar pitstoprecord onder de nieuwe regels en met de nieuwe 18-inch wielen van 2022. Men dook zelfs onder de twee seconden, een barrière die voor onmogelijk werd gehouden en die door velen zelfs verboden werd geacht. Maar feit is dat er nooit een minimumtijd voor de totale pitstop heeft bestaan.
Geen grens. Het werd dus lastiger om een snellere pitstop uit te voeren, maar op geen enkel moment was het verboden om sneller te zijn dan twee seconden, wat volgens sommigen wel het geval was. Niet dus. De regels rept echter met geen woord over de grens van twee seconden.
Zo kan een monteur volgens de FIA pas na 0,15 seconden aan de man met de krik doorgeven dat een wiel goed bevestigd zit. De coureur mag vervolgens pas na 0,2 seconden groen licht krijgen dat hij de pitstraat mag verlaten. De FIA heeft het hierbij over "veiligheidsoverwegingen".