Het minimale bedrag om voor de subsidie van een elektrische scooter in aanmerking te komen bedraagt € 2500,- exclusief btw. Maar daar krijg je dan wel de helft van terug. Met de elektrische scooter mag je de openbare weg op en tevens gebruiken op bedrijventerreinen in de open lucht.
Het opladen van een e-scooter is veel goedkoper dan tanken. Het volledig opladen van een gemiddelde e-scooter kost zo'n 50 cent per keer. Een benzinescooter tank je vol voor ongeveer een tientje.
Conclusie: in 2022 is uit de meeste tests en recensies gebleken dat Voltz Z3 de beste elektrische scooter is die nu verkrijgbaar is in Nederland. Een zeer goed alternatief voor de Voltz Z3 is de I-CiGO Stad scooter CITYCOCO.
De IVA E-GO S4 MATZWART is als beste uit onze elektrische scooter test gekomen. Geen enkele e-scooter kwam zo goed uit onze test als dit model. Zo heeft hij een sterke bosch onderhoudsvrije motor, een uitstekende prijs / kwaliteitsverhouding, heeft hij een uitneembare accu en scoort hij goed op het gebied van comfort.
Momenteel zijn er geen subsidies voor het kopen van een laadpaal om jouw elektrische auto thuis op te laden. Je kunt als particulier wel beroep doen op de eventuele lokale subsidies van de stad of gemeente waarin je woonachtig bent.
Gemiddeld zijn de installatie van een laadpaal thuis kosten tussen de €350 en €400 exclusief btw. De vakman doet geen offerte. Dit omdat de situatie waar de laadpaal komt van belang is voor de uiteindelijke prijs. De vakman kijkt onder andere naar de meterkast.
In 2022 zit er ruim 228 miljoen euro in de pot. Deze subsidie kan benut worden voor warmtepompen, zonneboilers en isolatiemaatregelen. Ook zakelijke partijen, zoals kantoorpanden en particulieren investeerders kunnen gebruik maken van de subsidie op warmtepompen en zonneboilers.
Hoe lang gaat de accu mee en wanneer moet deze vervangen worden? De meeste elektrische scooters zijn uitgerust met een Lithium accu pakket, en Lithium accu's kunnen ongeveer 2000x opgeladen worden. Daarom is het tevens verstandig om de accu altijd helemaal op te laden en niet half op te laden.
Het is niet nodig om wegenbelasting te betalen voor een scooter of snorfiets. Dit is alleen verplicht voor auto's, vrachtauto's, motoren en bussen en vergelijkbare voertuigen. Daarvoor geldt ook dat er meer betaald moet worden naarmate het voertuig zwaarder is.
De N-PRO is gecreëerd op basis van de NIU N-Serie. De N-Serie is standaard voorzien van een 1500watt Bosch motor. In deze nieuwe versie zit een 3000watt Bosch motor. Het blijkt de snelste elektrische scooter op de markt te zijn!
Verreweg de grootste actieradius op één standaardaccu heeft de Vespa: 76 km. Bij de Govecs, Vässla, Torrot en Unu kun je een extra accu of grotere accu kopen voor extra ondersteunde kilometers. De Kumpan biedt zelfs plek voor twee extra accu's: zo verdriedubbel je de actieradius van 33 tot 99 km.
De meeste elektrische scooters zijn leverbaar in twee versies, namelijk in 25 kilometer per uur of in 45 kilometer per uur.
Wanneer heeft een elektrische scooter een onderhoudsbeurt nodig? Over het algemeen wordt aangeraden om een elektrische scooter om de 4000 km een onderhoudsbeurt te geven.
Een Lithium batterij haalt bij normaal gebruik een levensduur van ongeveer 3 tot 5 jaar, afhankelijk van het merk en type. Sommige mensen hebben pech en sommige geluk.
Met de hausse in de verkopen zien we naar verwachting over een aantal jaar eenzelfde piek in het aantal afdankertjes.De gemiddelde levensduur van een scooter in Nederland is volgens de RAI Vereniging en BOVAG immers zo'n tien jaar. In die tien jaar op de weg legt een scooter gemiddeld zo'n 8.300 kilometer af.
Wie ooit scooter heeft gereden, weet dat kou en regen invloed hebben op het startproces. Een elektrische scooter kent deze nadelen niet. De elektromotor werkt namelijk pas op het moment dat er 'gas' gegeven wordt. De rest van de tijd staat de motor uit.
Het buiten laten staan van de e-scooter is één van de redenen waardoor de levensduur van een e-scooter korter kan worden. Dat is dan ook de voornaamste reden waarom de e-scooters van bezorgdiensten zo snel verslijten. De meeste e-scooters hebben een IP54-classificatie.
Een elektrische scooter heeft geen brandstof nodig, maar moet worden opgeladen. Kijk bij de aankoop van een elektrische scooter welke accu erin zit. Er wordt aanbevolen de accu na iedere rit op te laden. Dat verhoogt de levensduur van de accu.
Rijden op elektriciteit is goedkoper
Rijdt u op een elektrische scooter, dan merkt u dat ook aan uw portemonnee. Elektriciteit is namelijk een stuk goedkoper dan reguliere brandstof. Afhankelijk van hoe leeg de accu is, bent u voor het laden tussen de € 0,20 en € 0,40 per keer kwijt.
Een scooter is in vergelijking met een auto stukken zuiniger. Een gemiddelde auto verbruikt ongeveer 1 liter benzine bij 14 kilometer. Een gemiddelde scooter verbruikt ongeveer 1 liter benzine op 35 kilometer. Door de scooter te pakken in plaats van de auto, spaar je je portemonnee én het milieu.
Sinds 1 januari 2022 kan u onder voorwaarden 30% subsidie krijgen als u uw koophuis isoleert. Ook verenigingen van Eigenaren (VvE's) kunnen subsidie aanvragen. Huiseigenaren en VvE's kunnen ook tegen lagere rente geld lenen om hun woning te isoleren.
Elektrisch per maand goedkoper dan brandstof
Als je kijkt naar de maandelijkse kosten (inclusief de afschrijving) is een nieuwe elektrische auto goedkoper dan een nieuwe brandstofauto. Dat komt doordat de kosten van elektrisch rijden (de 'brandstof'), onderhoud en belastingen een stuk lager zijn.
Na aflevering van de auto vraag je uitbetaling van de subsidie aan. Je doet dat zodra je de brief 'subsidieverlening' heeft ontvangen en de auto in het kentekenregister van de RDW op je naam staat. Dit kan binnen 18 maanden na de subsidieaanvraag.