Je kan als bedrijf tot € 5.000 aanschafsubsidie krijgen op een nieuwe elektrische bedrijfswagen. De subsidie staat officieel bekend als: Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto's (SEBA). Hiermee wil de overheid de CO2-uitstoot terugdringen die vooral veroorzaakt wordt door goederenvervoer in de steden.
Voor 2023 is het totale subsidiebedrag 60 miljoen euro (SSEB Aanschaf: 36 miljoen euro, SSEB Retrofit: 14 miljoen euro, innovatie: 10 miljoen euro). Hierbij bedraagt de subsidie respectievelijk tot 40 procent van de meerkosten of netto-investeringskosten, met een maximum van 300.000 euro.
Autokopers laten de subsidiepot voor elektrische auto's dit jaar grotendeels links liggen. Waar de pot vorig jaar op 30 mei al leeg was, is er nu nog bijna 44 van de 67 miljoen euro over, ruim 65 procent. In de pot voor tweedehands elektrische auto's zit nog meer dan 18 miljoen euro.
Het subsidiebedrag voor een nieuwe auto is in 2023 € 3.350 voor 2024 € 2.950 en voor 2025 € 2.550 een tweedehandsauto (occasion) blijft € 2.000. Voor een koopauto geldt dat de auto 3 jaar op jouw naam moet blijven staan. Verkoop je de auto binnen 3 jaar?Dan moet je een deel van de subsidie terugbetalen.
Omdat elektrische auto's naar verwachting steeds betaalbaarder worden, neemt het subsidiebedrag voor nieuwe elektrische auto's jaarlijks wat af tot € 2550 in 2024. Daarna is er (vooralsnog) geen subsidie meer mogelijk. De aanschafsubsidie voor gebruikte elektrische auto's geldt ook tot 2024, maar blijft hetzelfde.
Na aflevering van de auto vraag je uitbetaling van de subsidie aan. Je doet dat zodra je de brief 'subsidieverlening' hebt ontvangen en de auto in het kentekenregister van de RDW op jouw naam staat. Dit kan binnen 18 maanden na de subsidieaanvraag.
De subsidie wordt uitbetaald als de auto geleverd is en het kenteken op naam van de subsidie-ontvanger staat. Let op: de beschikbare subsidie vanuit de overheid is beperkt voor 2020 en 2021. Zorg er dus voor dat je zo snel mogelijk na het ondertekenen van de koopovereenkomst je subsidieaanvraag doet.
Particulieren die in 2024 een nieuwe elektrische auto aanschaffen, hebben recht op hetzelfde bedrag aan subsidie als dit jaar. De subsidie op een nieuwe elektrische auto bedraagt dit jaar en volgend jaar € 2.950.
Voor nieuwe elektrische auto's is in 2023 een subsidiepot van € 67 miljoen beschikbaar. Per nieuwe auto bedraagt de subsidie in 2023 € 2.950. Hierbij geldt echter: OP=OP. Voor gebruikte elektrische auto's zit er € 32,4 miljoen in de subsidiepot.
Voor Model 3 achterwielaandrijving kunt u de SEPP subsidie van € 2.950 aanvragen, mits uw aanvraag voldoet en er budget beschikbaar is. Vrijstelling van MRB (motorrijtuigenbelasting) tot en met in ieder geval 2024. Vrijstelling van BPM. Daardoor is 21% BTW aftrekbaar van het volledige aanschafbedrag.
De nummer 1 is de Dacia Spring Electric.
Een elektrische auto is in aankoop gemiddeld duurder dan een benzine- of dieselauto, maar is wel 100% fiscaal aftrekbaar. Elektrisch rijden wordt steeds meer de norm, ook in het bedrijfsleven.
Elektrische auto: geen motorrijtuigenbelasting
Dit belastingvoordeel voor elektrische auto's geldt tot en met 2024. De Rijksoverheid wil zo volledig elektrisch rijden stimuleren. Want volledig elektrisch rijden draagt bij aan een beter klimaat en milieu.
Volledig aftrekbare autokosten
En dat is nog niet alles. Ook de stroom die je gebruikt om je voertuig op te laden is sinds 2020 100% aftrekbaar! Eigenlijk zijn alle kosten van je elektrische bedrijfsauto aftrekbaar.
Gemiddeld betaal je tussen de € 0,28 en € 0,82 per kWh bij een openbare laadpaal. Heb je een gemiddelde elektrische auto met een 60 kWh batterij? Dan betaal je ongeveer € 30 voor een volle batterij (€ 0,50 X 60 kWh). Hiermee rijd je ongeveer 300 kilometer, het kost je dus ongeveer 10 cent per kilometer.
Elektrisch in gebruik goedkoper dan brandstof
Een elektrische auto is vaak duurder in aanschaf, maar goedkoper in gebruik. Een elektrische auto heeft minder bewegende onderdelen en rijdt efficiënter. Daarom zijn de kosten voor onderhoud en het rijden op stroom lager dan bij een benzine- of dieselauto.
U vraagt de Subsidie Elektrische Personenauto's Particulieren aan bij de RVO. Ieder jaar is een bepaald bedrag beschikbaar. Daarvoor geldt per jaar: op is op.
Je kunt dus geen subsidie ontvangen voor je hybride auto.
De overheid stimuleert elektrisch rijden graag en heeft daarom de Subsidieregeling Elektrische Personenauto's Particulieren (SEPP) ontwikkeld. In 2023 kan je als particulier tot € 2.950 subsidie krijgen op jouw elektrische (lease)auto. Je krijgt dit bedrag terug bij de aanschaf of private lease van de elektrische auto.
Mede door de fiscale voordelen van de overheid is elektrisch rijden goedkoper. De aanschafkosten voor een volledig elektrische auto zijn weliswaar hoger dan voor een conventionele auto, maar de gebruikskosten zijn veel lager. Het is daarom voordeliger om voor een elektrische auto te kiezen.
Een auto van de zaak is in veel gevallen gunstig voor de werkgever en wordt in de praktijk voordeliger beschouwd dan loonsverhoging. Hiermee bespaar je mogelijk meer dan bij een verhoging van je brutoloon. Een nadeel is dat je werkgever deze autokosten niet beschouwt als loon.
Voordelen elektrische bedrijfswagens
geen CO2-uitstoot — goed voor het milieu en een duurzame uitstraling. lage kilometerkosten. minder onderhoud en dus minder stilstand van de bedrijfswagens. toegang tot alle milieuzones en dus al je klanten.