Neem de grootte van je accu en vermenigvuldig dit met de tarieven per kWh om een ruwe schatting te maken van je laadkosten thuis. Neem bijvoorbeeld de Tesla Model S met een accu van 75 kWh en een energietarief van €0,24, dan kost het je €18,00 om je accu volledig op te laden.
De Tesla Model 3 kan volledig worden opgeladen voor €12. Deze prijs is gebaseerd op de gemiddelde Europesche energieprijs van €0.20 per kWh voor thuis laden (energieprijzen verschillen per land en aanbieder), Lees meer over kosten van EV's en publiek laden.
In het geval van een elektrische auto gaat het om het aantal kWh dat de accu heeft. Bij een nieuwe Tesla Model S of X begint dat momenteel bij 75 kWh en loopt het tot maximaal 100 kWh. Een accu van nul tot volledig vol opladen kost je dus ook maximaal 75 tot 100 kWh.
Als gemiddelde prijs voor 1 kWh bij een vast energiecontract nemen we voor deze rekensommen echter € 0,37. Een laadbeurt van 20,7 kWh komt daarmee op € 7,66. Stel dat je de 15.000 kilometer die je per jaar rijdt volledig thuis kunt laden kost dat hiermee zo'n € 1149 per jaar (€ 0,076 per km).
Elektrisch per maand goedkoper dan brandstof
Als je kijkt naar de maandelijkse kosten (inclusief de afschrijving) is een nieuwe elektrische auto goedkoper dan een nieuwe brandstofauto. Dat komt doordat de kosten van elektrisch rijden (de 'brandstof'), onderhoud en belastingen een stuk lager zijn.
Volgens het CBS kost een kWh € 0,58 (gemiddelde prijs in augustus 2022). Dat is inclusief alle belastingen. Bij een dynamisch energiecontract wisselt de prijs van stroom van uur tot uur, afhankelijk van vraag en aanbod.
In 2016 besloot Tesla toch geld te vragen voor een elektrische tankbeurt. Vanaf april 2017 moest elke koper van een nieuwe Tesla de knip trekken voor het opladen bij een Supercharger. Om vervolgens teleurstelling bij nieuwe klanten te voorkomen, besloot Tesla elke auto jaarlijks 400 kWh gratis te geven.
Thuis laden goedkoopste
Daar kun je rekenen met een prijs tussen de 0,20 en 0,25 euro per kWh. Dus als je 50 kWh in de accu laadt, ben je tussen de 10 en 12,50 euro kwijt. En daarmee kom je meestal weer een paar honderd kilometer verder.
Reken op een gemiddeld tarief van ongeveer 35 cent per kWh, inclusief btw. Dat maakt een verschil voor de kosten per kilometer: bij een gemiddelde afstand van 225 kilometer op een volle tank, moet je dan rekenen op 5 cent per kilometer.
Als we de kosten berekenen en vergelijken, komen we via het rekenvoorbeeld van ANWB uit op gemiddeld 7,6 cent elektriciteitskosten per kilometer en zo'n 10 cent per kilometer aan brandstofkosten.
Wat kost het laden bij een Supercharger? De kosten van het opladen van een niet-Tesla bij een Supercharger variëren van € 0,66 tot € 0,70 per kWh, afhankelijk van de locatie waar je laadt.
Kan ik een normaal stopcontact gebruiken voor het opladen? Ja. Bij elke nieuwe Tesla wordt standaard een Type C/F-adapter (220 – 240 V) meegeleverd. Afhankelijk van uw auto kunt u hiermee per uur opladen het bereik met ongeveer drie tot vijf kilometer vergroten.
Bereken zelf het aantal zonnepanelen
Stel dat je 10.000 kilometer per jaar rijdt in een Tesla Model 3, een Volkswagen ID3 of een Hyundai Kona Electric 39 kWh. Deze auto's rijden ongeveer 6,5 kilometer per kWh. Dus heb je per jaar 10.000 / 6,5 = 1.538 kWh nodig. Een nieuw zonnepaneel levert ongeveer 350 kWh per jaar.
Onderzoek onder Tesla-rijders heeft uitgewezen dat vrijwel alle accu's na 250.000 kilometer nog meer dan 90 procent van hun originele capaciteit hebben. Er is dus sprake van een heel beperkte batterijdegradatie en met het voortschrijden van de techniek wordt de levensduur van accu's nog steeds langer.
Thuis opladen met je elektrische auto
Stroom uit je eigen stopcontact kost over het algemeen 0,22 euro per kilowattuur. Reken op ongeveer 8 euro om de accu van de ŠKODA CITIGOe iV te vullen. Vervolgens kun je 260 kilometer* rijden, wat neerkomt op slechts 3,10 euro per 100 kilometer*.
Zo kun je bijvoorbeeld gratis je auto opladen bij de Lidl. Ook bij de IKEA en verschillende Aldi vestigingen is dit al mogelijk. De verwachting is dat steeds meer ondernemers dit gratis auto laden aan gaan bieden.
U betaalt geen motorrijtuigenbelasting voor een volledig elektrische auto. Dit belastingvoordeel voor elektrische auto's geldt tot en met 2024. De Rijksoverheid wil zo volledig elektrisch rijden stimuleren. Want volledig elektrisch rijden draagt bij aan een beter klimaat en milieu.
Eigenaren van een oudere Model S of Model X kunnen levenslang gratis superchargen. Dit geldt ook voor toekomstige eigenaren, zolang voertuigen niet worden doorverkocht door Tesla.
Dankzij het grote netwerk voor super snelladen, de automatische voorverwarming van de batterij en het uitzonderlijke bereik van elke Tesla kunt u nog meer tijd op de weg doorbrengen. Met Superchargers kan in slechts 15 minuten voor 275 kilometer aan bereik worden bijgeladen.
De Tesla Model 3 verbruikt gemiddeld 14,9 kWh per 100 kilometer.
Mensen die een uitkering ontvangen, krijgen deze compensatie (als het goed is) in het eerste kwartaal van 2022 op hun rekening. De uitbetaling gaat via de gemeente waarin je woont; deze weet of je een uitkering krijgt of niet. Kom je in aanmerking, maar zit je niet in de bijstand? Meld je dan aan bij de gemeente.
Stroom is goedkoper dan gas, maar naar verhouding gebruik je meer stroom dan gas bij het verwarmen, waardoor het onderaan de streep niet zo heel veel verschil maakt. Wat wel verschil maakt is natuurlijk het energielabel dat van toepassing is, die duidt immers aan hoe zuinig een systeem is.
Op de vraag of gas duurder is dan stroom, is het antwoord erg simpel: gas is duurder dan stroom. De hoogte van de gasprijs en stroomprijs wordt deels bepaald door de overheid, maar ook uw keuze in energieleverancier speelt een rol in de bepaling van uw gas- en stroomtarief.