Om bijvoorbeeld van Amsterdam naar Bali te komen, vlieg je 24.314 km over zee en land, dat kost 400.000 liter kerosine. Omgerekend stoot je per persoon tijdens een retourvlucht 4,8 ton CO2 uit. Volgens de Climate Neutral Group moet je 240 bomen planten om dit te compenseren.
Een vliegreis belast het milieu maar liefst 7 tot 11 keer zoveel als dezelfde reis per trein. Het verschil is het grootst op een korte reisafstand (minder dan 700 kilometer). Verder draagt een vliegreis 2 tot 4 keer zoveel bij aan het broeikaseffect als dezelfde reis per auto.
Een vliegtuig heeft al snel enkele duizenden liter kerosine mee aan boord. Per liter kerosine wordt bij de verbrandingsreactie ongeveer 2,5 kilogram CO2 en 1 kilogram waterdamp gevormd. Naast CO2 zijn er ook minimale fracties van andere broeikasgassen (bijvoorbeeld CO).
De internationale scheepvaart stoot bijna tweemaal zoveel broeikasgassen uit als de luchtvaart – veel meer dan tot nu toe werd aangenomen. amsterdam – Schepen stoten wereldwijd meer dan 1 miljard ton aan broeikasgassen uit, zo meldt de Britse krant The Independent.
Van de Nederlandse vervoermiddelen veroorzaakt de trein per reizigerskilometer de minste CO2-emissies. Personenauto's zijn het meest vervuilend. Ook bij het goederenvervoer is het railverkeer de schoonste vervoerswijze.
Transport, auto's
Niet verrassend behoren personenauto's tot de grootste uitstoters van CO2. Als je met de auto of de bus van A naar B gaat, wordt er CO2 uitgestoten. Auto's, exclusief vrachtauto's, zijn verantwoordelijk voor het grootste deel van de CO2-uitstoot van de transportsector.
astma of bloedarmoede) en doorbloedingsstoornissen (bijv. hartinfarct) kunnen verergeren tijdens een vlucht op grote hoogte. Daarnaast is er ook een constante verandering van de luchtdruk in het vliegtuig, waardoor ook de druk verandert in gesloten holtes, zoals de sinussen en het middenoor.
Schiphol in rijtje grote vervuilers
Op de vliegvelden van de Schiphol Group worden miljarden liters kerosine getankt. De uitstoot die hiermee gepaard gaat is ruim 13 megaton. Ook de CO2-uitstoot van KLM is onderzocht en komt uit op 8,6 megaton CO2 wereldwijd.
De luchtvaart is verantwoordelijk voor 15 procent van de totale klimaatimpact van de Nederlandse economie. Dat is enorm veel. Ook vervuilt vliegverkeer onze lucht en natuur met fijnstof en stikstof. En het leidt tot geluidsoverlast voor mensen die in de buurt van luchthavens wonen.
Hierdoor is de uitstoot voor vluchten korter dan 700 kilometer zo'n 270 gram CO2-equivalent per persoon per kilometer, terwijl die voor vluchten langer dan 2500 kilometer uitkomt op 135 gram CO2-equivalent per persoon per kilometer. Voor de afstanden daartussenin is de uitstoot 200 gram CO2-equivalent.
Een Boeing 747-8I neemt voor een langeafstandsvlucht maar liefst 190 ton kerosine mee. Met 410 passagiers aan boord is dat per passagier vier volle badkuipen gevuld met kerosine. De CO₂ die wordt uitgestoten en achterblijft in de atmosfeer is ongeveer 2,5 keer het gewicht van het vliegtuig.
Een vliegtuig dat begint met opstijgen, stoot zo'n 100 biljard deeltjes uit. Dat staat in een ander wetenschappelijk rapport. Het verschil: zes nullen. Op basis van deze gegevens kun je dus zeggen dat het vliegtuig 1 miljoen keer zoveel ultrafijnstof uitstoot.
Het korte antwoord is nee, duurzaam vliegen is niet mogelijk. Om echt duurzaam te zijn kun je het beste niet vliegen. Het lange antwoord is dat er wel zeker manieren zijn om ervoor te zorgen dat jouw vlucht minder impact heeft. Zoals de keuze van airline, stoel, route en CO2-compensatie.
De schepen worden voortgestuwd op zware stookolie. Echter, per tonkilometer (containerschepen vervoeren heel veel tonnen materialen) is de CO2-uitstoot voor een extra passagier aan boord verwaarloosbaar. Daarom is het alsnog duurzamer dan vliegen.
Vliegen is een van de meest klimaatvervuilende manieren van transport. Een vliegreis is wel 7 tot 11 keer meer belastend voor het milieu dan dezelfde route per trein, en 2 tot 4x meer dan een autoreis. Er is een gigantisch gat tussen onze ambitie om in 2050 klimaatneutraal te zijn en het huidige luchtvaartbeleid.
Van de Nederlandse uitstoot naar de lucht bestaat ongeveer 65% uit ammoniak (NH3) en 35% uit stikstofoxiden (NOx). De landbouw zorgt voor ongeveer 60% van de stikstofuitstoot (door mest, maar ook uit kassen en door landbouwvoertuigen), het wegverkeer voor bijna 30%.
In Nederland stoot de landbouw volgens het RIVM al decennia de meeste stikstof uit, gevolgd door industrie en verkeer. Zeker in de buurt van Natura 2000-gebieden is dat een probleem. De meeste uitstoot van ammoniak komt dan wel van de boeren, maar ze zijn zeker niet de enige die ammoniak uitstoten.
Per koe gaat het om een flinke hoeveelheid, vertelt Olivier. "Eén Nederlandse koe stoot gemiddeld ongeveer evenveel methaan uit als de CO2 van een gemiddelde personenauto, die 15.000 km per jaar rijdt."
Te weinig frisse lucht
En als je hartslag laag is, voel je je vermoeider. Daarbij helpt het gebrek aan frisse lucht in veel vervoermiddelen ook niet mee. Als je te weinig zuurstof binnenkrijgt, voel je je minder fit.
Behalve tcp, welke gevaren zijn er nog meer? Radioactiviteit: op de hoogte waarop passagiersvliegtuigen gemiddeld vliegen, gemiddeld zo'n tien kilometer, is de radioactieve straling uit de ruimte vele malen hoger dan op zeeniveau. Een veelvuldige blootstelling aan die straling in vliegtuigen moet vermeden worden.
Zweet trekt vliegen aan
Vooral in warme, droge streken zijn de insecten heel agressief. Dat komt doordat het menselijk lichaam een luilekkerland is voor de vlieg. Vliegen smullen van de voedingsstoffen, mineralen en het vocht op onze huid, en hoe meer we zweten, hoe aantrekkelijker we zijn.
1: Chinese staatsbedrijven (steenkool)
De productie is in handen van meerdere industriële staatsbedrijven. China is ook de grootste uitstoter van broeikasgassen, en volgens een rapport van het Amerikaanse Health Effects Institute kent het land door luchtvervuiling 1,6 miljoen vroegtijdige sterfgevallen per jaar.
Rolls-Royce spant de kroon met een uitstoot van 329,8 gram CO2 per kilometer, meer dan drie keer zoveel als Toyota, het minst vervuilende grote automerk.
Per dag ademt een mens ongeveer 1 kg aan CO₂ uit. Met een bevolking van 7 miljard mensen komt dat neer op ongeveer 2,6 gigaton per jaar. Dat is zo'n 7 procent van de jaarlijkse CO₂-uitstoot door het gebruik van fossiele brandstoffen.