Bij het rijden op benzine komt per kilometer 21 gram stikstofdioxide in de lucht.Bij het rijden op diesel is dat 365 gram per kilometer. Ook nieuwe auto's die op diesel rijden, stoten meer stikstofdioxide uit dan elektrische auto's, en ook meer dan auto's die op benzine rijden.
In een auto zitten gemiddeld ruim 1,3 personen. De CO2-uitstoot in gram per autokilometer is dus hoger, namelijk: Elektrische auto: 69. Hybride auto (benzine/elektrisch): 145.
CO2 - Koolstofdioxide
Voor elke liter benzine die je verbruikt komt 2269 gram CO2 vrij, voor elke liter diesel is dat 2606 gram en bij LPG is dat 1610 gram. Je kunt alleen een lagere CO2-uitstoot bereiken door een auto minder te laten verbruiken of door een andere brandstof te kiezen.
De stikstof limieten voor alle STAGE en EURO emissienormen vind je hier. Dus theoretisch gezien heeft een STAGE IV tractor/machine of een EURO6 truck een maximale stikstof uitstoot van 4,26 gram NOx per liter diesel.
In Nederland is de gemiddelde CO2-emissie per auto in 2020 gedaald met 16,4 procent tot gemiddeld 82,3 gram CO2 per kilometer, het laagste cijfer binnen de EU.
Misschien verrassend: motorfietsen zijn niet aan dezelfde strenge emissienormen onderworpen als auto's. Daardoor stoten motorfietsen tot elf keer meer koolmonoxide en zes keer meer stikstofoxide uit dan personenwagens.
Treinen, bussen, trams en metro's kunnen veel passagiers tegelijkertijd vervoeren en worden steeds milieuvriendelijker. Daarom stimuleert de Rijksoverheid reizigers om met het ov te reizen in plaats van met de auto.
De uitstoot van deze stoffen heet ook wel emissie. Stikstofoxiden komen vooral vrij bij verbranding van fossiele brandstoffen. De belangrijkste bronnen van stikstofoxiden zijn het verkeer, energiecentrales en de industrie.
'Dat is ook nog eens tussen de zeven en twintig gram per liter. ' Per dag komt een gemiddeld mens dus op zo'n dertig gram stikstofuitstoot.
Verder draagt een vliegreis 1 tot 4 keer zoveel bij aan het broeikaseffect als dezelfde reis per auto. Ook hier is het verschil het grootst op de korte afstand. Het verschil wordt kleiner als de auto een caravan moet slepen of als er maar 1 persoon in de auto zit.
Door verbranding van benzine of diesel stoten auto's CO2 uit, wat bijdraagt aan klimaatverandering. Daarnaast stoten auto's fijnstof en stikstofoxiden uit, wat schade veroorzaakt aan onze gezondheid, de natuur en gebouwen.
Van de Nederlandse vervoermiddelen veroorzaakt de trein per reizigerskilometer de minste CO2-emissies. Personenauto's zijn het meest vervuilend. Ook bij het goederenvervoer is het railverkeer de schoonste vervoerswijze.
Over de hele levensduur zorgt een elektrische auto flink minder CO2-uitstoot dan een benzineauto, ruim 60 procent. Daar is de productie van de batterij, auto en het gebruik (18 jaar lang jaarlijks 12.000 km rijden) in meegerekend. Daarbij is de CO2-emissiefactor voor de stroommix van 2023-2040 aangehouden.
Bij het rijden op benzine komt per kilometer 21 gram stikstofdioxide in de lucht.Bij het rijden op diesel is dat 365 gram per kilometer. Ook nieuwe auto's die op diesel rijden, stoten meer stikstofdioxide uit dan elektrische auto's, en ook meer dan auto's die op benzine rijden.
Allereerst stoten auto's CO2 uit, door verbranding van benzine en diesel. Dat draagt bij aan klimaatverandering. Verder stoten auto's luchtvervuilende stoffen uit, zoals fijnstof en stikstofdioxide; dat veroorzaakt schade aan onze gezondheid, de natuur en gebouwen. Ook zorgt autoverkeer voor geluidsoverlast.
Veel studies hebben aangetoond dat benzinemotoren 10 keer meer fijnstof uitstoten dan dieselmotoren. De uitstoot van NO (stikstofoxide) door dieselmotoren ligt echter hoger.
In Nederland stoot de landbouw volgens het RIVM al decennia de meeste stikstof uit, gevolgd door industrie en verkeer.
Een gemiddeld huishouden stoot jaarlijks direct 8 ton CO2 uit door energie in huis en vervoer.Daarbovenop komt nog eens 13,5 ton aan indirecte CO2-uitstoot voor onder meer voeding, spullen en kleding.
Stikstof is een gas dat vrijkomt uit de uitlaat van auto's en vrachtwagens maar ook als de poep en plas van koeien bij elkaar samenkomen. Zowel auto's als boerenbedrijven stoten daarom dus veel stikstof uit. Die stikstof komt vervolgens in de natuur terecht, en daar gaat het mis.
Heeft alleen Nederland een stikstofprobleem? Nee, de Habitatrichtlijn van de EU verlangt van iedere lidstaat dat die zijn biodiversiteit beschermt. De uitspraak van het Europees Hof over de Nederlandse aanpak geldt voor alle EU-landen.
Dit zijn de 29 grote vervuilende bedrijven waarvan we hun klimaatplannen lieten onderzoeken: ABN AMRO, ABP, Aegon, Ahold Delhaize, AkzoNobel, Atradius, BAM Groep, Boskalis Westminster, BP, Dow, DSM, ExxonMobil, FrieslandCampina, ING, KLM, LyondellBasell, NN Group, PFZW, Rabobank, RWE, Schiphol, Stellantis, Tata Steel, ...
Malta is ook het enige land in de EU dat dichter bevolkt is dan Nederland. In het dunbevolkte Finland en Zweden stoot de landbouw relatief het minst uit.
Vliegen is verreweg de slechtste keuze voor het klimaat. Er komen steeds meer elektrische auto's op de markt en ze worden steeds goedkoper.
Klimaatneutraal is een elektrische auto niet, er is zowel directe uitstoot van fijnstof als indirecte uitstoot van CO2 en NOx (stikstofoxiden). Wel blijkt uit diverse studies dat de elektrische auto over de gehele levensduur schoner is dan een brandstofauto.
Het gaat om alle modellen die automerken verkopen en om de hele levenscyclus vanaf de grondstoffen naar fabriek, gebruik en uiteindelijk de recycling,” volgens communicatiemanager Imke van Schaaijk. Toyota behaalt de hoogste score omdat het een zeer uitgebreid beleid heeft om CO2 emissies te beperken.