Controleer vervolgens hoe los de ketting hangt. De speling moet circa 1 centimeter zijn. Als dit meer dan 1 cm is gaat u over op het spannen van de fietsketting.
Zet de motor terug op twee wielen en bepaal de speling van het strakste gedeelte. De ketting mag aan de onderzijde een uitslag van 2 tot 3 cm hebben. In het handboek van je motor kun je opzoeken hoeveel dit voor jouw motor exact mag zijn.
Met kettingspanners
De fietsketting moet een speling hebben van ongeveer 1 centimeter. Dit is met de vinger te meten door de ketting een stukje omhoog of omlaag te bewegen. Is de speling (veel) meer of minder? Dan is het spannen van de fietsketting nodig.
Re: ketting spannen, hoe vaak? spannen bij: 500 en 1000 km. daarna moet ie (bij goed gesmeerd houden) het 25 à 35.000 km uithouden zonder spannen.
Om te controleren of de ketting versleten is, trekt je aan de ketting op het achter-tandwiel aan de achterzijde. Als je de ketting 1 cm of meer kunt optillen, is deze versleten en moet deze zo snel mogelijk worden vervangen. Tanden kunnen afbreken als de ketting te los zit of als de schakels te strak zitten.
Regelmatig smeren en het op spanning houden van de kettingset vergroot de levensduur. Een kettingsetje gaat ongeveer tussen de 20.000- en 35.000 km mee. Soms langer en soms korter afhankelijk van de berijder. Een ketting smeer je aan de binnenkant en ongeveer om de 300km bij droog weer.
Het achtertandwiel slijt meestal sneller dan het voortandwiel omdat het achtertandwiel in de meeste gevallen veel minder tanden heeft dan het voortandwiel waardoor het achtertandwiel 2 tot 3 keer meer rondgaat en dus meer wordt gebruikt dan het voortandwiel.
Een vastzittende kettingschakel kan leiden tot doortrappen en schakelproblemen. Om dit probleem op te lossen, is het nodig de vastzittende schakel in de ketting te vinden. Dat kan door eerst de ketting over het kleinste achtertandwiel te schakelen en een achterwaartse draai met de pedalen te maken.
"Het feit dat de ketting rechts op de fiets zit heeft een puur technische oorzaak: Het gaat om de richting van de schroefdraad", zo stelt Kees van Wijk van Nationaal Fietsmuseum Velorama in Nijmegen. Stel je een fiets voor, zonder kettingkast. De ketting loopt over twee tandwielen: eentje voor en eentje achter.
De kettingspanners hebben de volgende functies: De ketting instellen op de juiste spanning, niet te strak en niet te los. Door aan de moer te draaien schuift de achteras naar achter en wordt de ketting strakker. De achteras in de ingestelde positie vasthouden, ook als de fietser krachtig trapt.
Je monteert een klein olie-reservoir op je motor en een klein tuitje (nozzle) boven je ketting. Op het reservoir zit meestal een plunjer, trek eraan en langzaam zullen druppels olie op je ketting druppelen. Daarmee kun je, zelfs tijdens het rijden, je ketting smeren.
Misschien wel de bekendste motorkettingspray uit deze lijst. Erg bekend van zijn positieve reviews in bijvoorbeeld het Motorrad tijdschrift. De S100 spray is te gebruiken voor diverse omstandigheden. De PTFE in de spray zorgt voor een lage frictie zodat de ketting langer meegaat.
Normaal gesproken staan de tanden van je tandwiel netjes rechtop en zijn de tanden aan alle twee de kanten even dik. Zijn de tanden verbogen en zitten er scherpe punten aan dan zijn de tandwielen versleten.
Een Fietsenmaker factureert ongeveer € 35 per uur ex BTW.
Pak je kettingpons of kettingpons tang en draai het pennetje uit de dikke kant van de schakel. Zorg ervoor dat het pennetje nog een beetje vast blijft zitten in de schakel. Je draait hem er dus niet helemaal uit. De dunne kant kun je er gewoon helemaal uit draaien.
De ketting verspringt door de kracht naar een hogere of lagere versnelling afhankelijk van een te strakke of losse afstelling van je derailleurkabels. Je ketting trapt ook door wanneer je kabelspanning niet op orde is. Dit is een simpel klusje om zelf af te stellen.
Je herkent die slijtage door de afgeronde tandjes en kleine braampjes aan de tanden van de cassette. Het kan ook zo zijn dat je ketting over begint te slaan. Dit is een teken dat de cassette aan vervanging toe is.
Een ketting vervangen is voor de gemiddelde fietsenmaker maximaal 10 minuten werk. Ze spannen direct de ketting ook op en smeren hem met een goed smeermiddel. Aangezien een ketting tussen de 3 en de 10 euro kost zouden de kosten absoluut niet boven de 30 euro uit mogen komen.
Afhankelijk van de staat van onderhoud, weersomstandigheden en de omgeving waarin je fietst slijt je ketting. Dit bepaalt ook het moment waarop het tijd is voor een nieuwe. De vuistregel die je kan hanteren is dat het verstandig is om je ketting ergens tussen de 3000km en 5000km te vervangen.
Meestal gaat een distributieketting zo'n 100.000 a 150.000 kilometer mee. Hierna moet de distributieketting vaak vervangen worden. Het is namelijk zo dat wanneer u de distributieketting langer gebruikt, de ketting niet meer goed zijn werk doet.
Een Campa of TA Specialites groot voorblad gaat ca. 12.000 km mee.