De speling moet circa 1 centimeter zijn. Als dit meer dan 1 cm is gaat u over op het spannen van de fietsketting. Om te beginnen draai de rechter en linker achtermoer één voor één los. In de meeste gevallen doet u dit met steeksleutel 15.
De fietsketting moet een speling hebben van ongeveer 1 centimeter. Dit is met de vinger te meten door de ketting een stukje omhoog of omlaag te bewegen. Is de speling (veel) meer of minder? Dan is het spannen van de fietsketting nodig.
Controleer of je ketting niet te strak staat. Een ketting staat te strak als hij geen speelruimte meer heeft om een beetje te hangen, en als je met de hand moeilijk de trapper rondkrijgt. Als deze te slap zit, schiet deze los of loopt deze aan.
Verzorg je ketting, cassette en kettingblad goed. Houd deze goed schoon en smeer de ketting voldoende om zo de levensduur te verlengen. Wissel de ketting, afhankelijk van de weersomstandigheden en rijstijl, na 250 tot 500 kilometer om voor ketting twee.
Afhankelijk van de staat van onderhoud, weersomstandigheden en de omgeving waarin je fietst slijt je ketting. Dit bepaalt ook het moment waarop het tijd is voor een nieuwe. De vuistregel die je kan hanteren is dat het verstandig is om je ketting ergens tussen de 3000km en 5000km te vervangen.
Hoe snel een ketting verslijt is afhankelijk van het soort gebruik, regelmatig onderhoud en soort versnellingssysteem. Hoe dunner de ketting, hoe sneller versleten. 8v tot 5000km, 9v tot 3500 (dan is ie 1% versleten) en volgens anderen 1500km bij 11v.
De speling moet circa 1 centimeter zijn. Als dit meer dan 1 cm is gaat u over op het spannen van de fietsketting.
Het is lastig uit te leggen hoe strak een motorketting gespannen moet staan, want het verschilt per motor. Een goede stelregel is dat de ketting nooit mag gaan “klapperen” tijdens het rijden, dan staat hij te slap afgesteld . Dit kun je vaak horen bij het remmen op de motor of het optrekken.
Controleer of je fietsbanden hard genoeg zijn – als ze te slap zijn, kan het fietsen veel moeilijker worden. Controleer de ketting en tandwielen – als ze vuil zijn, kunnen ze belemmeringen veroorzaken die fietsen lastiger maken. Een fietsketting reiniger kan hierbij oplossing bieden.
Geluid: Piepen, ratelen. Je ketting is meestal het eerste onderdeel dat je controleert als je een piepend en krakend ratelend geluid hoort. Vaak een oorzaak van teveel vuil of juist veel te droog. Vervelende piepen en kraken van je ketting, kun je vaak door schoonmaken, smeren of eventueel vervangen verhelpen.
Als je te lang wacht zal je ketting versleten raken, waardoor de schakelkwaliteit vermindert en de levensduur van de andere draaiende delen wordt verkort.
spannen bij: 500 en 1000 km. daarna moet ie (bij goed gesmeerd houden) het 25 à 35.000 km uithouden zonder spannen. Als je weer moet beginnen te spannen is ie eigenlijk al versleten en zal je steeds vaker moeten spannen; eerst opnieuw na zo'n 500 km, daarna 300 enz..
Wanneer de ketting van de tandwiellen af is gelopen komt dit bijna altijd omdat de ketting veel te slap is geworden. Er zijn twee ketting systemen: een derailleursysteem, ook wel een open kettingkast genoemd en een gesloten systeem, ook wel een dichte kettingkast genoemd.
Een percentage van 0,75 / 1 % wordt gezien als slijtage punt. Met een ketting slijtagemeter of ketting checker kun je bepalen wanneer een ketting het 0,75% en 1 % slijtage punt heeft bereikt. Nu moeten natuurlijk niet alleen racefietsers zich druk maken over het beoordelen wanneer de ketting aan vervanging toe is.
Vaak word gedacht dat kettingen uitrekken en dus langer worden. Dit is echter niet het geval. Net zoals de kettingwielen, slijten de rollers van de kettingen ook. De slijtage van beide onderdelen zorgt voor speling.
Splitsen en inkorten van de fietsketting.
De fietsketting kan gesplitst worden door het borgveertje (visje) los te schuiven. Bij montage van de ketting moet het borgveertje weer op de verbindingsschakel geschoven worden. Het visje moet met de kop (dichte kant) naar de looprichting van de ketting wijzen.
Controleer of nog alle O-ringen van de ketting aanwezig zijn. Als er O-ringen ontbreken, moet de ketting worden vervangen. Als je de ketting achter meer dan 3 mm van het kettingwiel kunt optillen, is de ketting versleten. Ook een ongelijk opgerekte ketting moet worden vervangen.
Van oudsher is het zo dat mannen langere kettingen dragen dan vrouwen. De meest verkochte lengte voor mannen bij ons is 65 cm.Vrouwen daarentegen gaan juist het vaakst voor de 45 cm.
Een veel gemaakte beginnersfout: WD40 gebruiken. Gebruik WD40 nooit en te nimmer voor het smeren van je fietsketting. Het trekt niet alleen veel vuil aan, het komt ook op allemaal plekken waar het niet hoort te zitten. Daarnaast zorgt WD40 ervoor dat onderdelen sneller kunnen gaan roesten.
Een ketting vervangen is voor de gemiddelde fietsenmaker maximaal 10 minuten werk. Ze spannen direct de ketting ook op en smeren hem met een goed smeermiddel. Aangezien een ketting tussen de 3 en de 10 euro kost zouden de kosten absoluut niet boven de 30 euro uit mogen komen.
De enige goede methode om te controleren of je ketting is versleten is het meten van de lengte. Maximaal 1 procent verlenging (= slijtage, geen rek!) is toelaatbaar.