Wereldwijd is het contractenrecht het grotendeels eens dat een overeenkomst bindend is wanneer diverse partijen duidelijk hebben aangegeven een verbinding aan te willen gaan. Een handdruk, telefoonopname, fax, papieren handtekening en elektronische handtekening zijn allemaal geldig.
Een handtekening is rechtsgeldig wanneer deze is van een persoon die volgens de Kamer van Koophandel bevoegd is om namens het bedrijf de betreffende handeling te verrichten. Bij aanbestedingen is het belangrijk dat degene die de inschrijving ondertekent een bevoegd bestuurder is.
Een handtekening heeft twee functies. Ten eerste wordt iemands identiteit ermee vastgesteld, hoewel er geen wetgeving bestaat die regelt wat iemands authentieke handtekening is. Ten tweede dient het ter vaststelling van de wil van de desbetreffende persoon met betrekking tot de bovenstaande tekst.
In Nederland heeft een document met een digitale handtekening bij de wet dezelfde rechtsgeldigheid als een document met een nat geschreven handtekening, mits aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan.
De totstandkoming van overeenkomsten is in beginsel geheel vormvrij. Dat kan dus mondeling en ook schriftelijk. Dit kan per mail, WhatsApp, op geprint papier, et cetera. Een handtekening is geen vereiste en is voor het sluiten van een overeenkomst niet nodig.
Een mondelinge overeenkomst is rechtsgeldig
Ook zonder jouw handtekening te plaatsen kan je dus worden gehouden tot wat door de partijen werd overeengekomen.
Volgens de wet komt een overeenkomst tot stand door een aanbod en aanvaarding daarvan. De wet stelt daarnaast dat een mondeling aanbod vervalt, als het niet onmiddellijk wordt aanvaard. Voor een schriftelijk aanbod geldt dat het vervalt als het niet binnen redelijke tijd wordt aanvaard.
Handtekeninglegalisatie op een notariële akte niet mogelijk
Twijfelt u of een document een notariële akte is? Stuur in dat geval een scan van uw document naar de ambassade of het consulaat-generaal. De ambassade of het consulaat-generaal checkt dan of zij uw handtekening op het document kan legaliseren.
Er zijn verschillende voorwaarden voor een rechtsgeldige overeenkomst. Zo moet er een aanbod zijn gedaan die voldoende bepaalbaar is en moet dit aanbod zijn aanvaard. Alle partijen moeten de wil hebben om de overeenkomst aan te gaan volgens de besproken inhoud en voorwaarden. Deze wil moet ook zijn verklaard.
“Je kunt ten alle tijden in Nederland je handtekening veranderen, maar dan moet je ook de handtekening van je rijbewijs, bankrekening en andere relevante dingen laten vervangen”, zegt Verhulst.
Wat als handtekening weerhouden kan worden, wordt verder door de rechtspraak ingevuld. Een kruisje kan alleszins niet als handtekening aanzien worden!
Bij zogenaamde authentieke aktes is (zoals een door de notaris opgestelde akte) wordt uitgegaan van authenticiteit: met andere woorden er wordt vanuit gegaan dat de akte is opgemaakt door een bevoegd persoon en voorts dat de ondertekening, behoudens tegenbewijs, verondersteld wordt echt te zijn.
Alle wijzen van afspraken maken zijn rechtsgeldig
Of je deze nu mondeling hebt gemaakt, afspraken hebt gemaakt via WhatsApp of een contract hebt opgesteld en dat hebt laten ondertekenen. De manier waarop je een overeenkomst sluit, maakt dus niet uit voor de rechtsgeldigheid ervan.
De gekwalificeerde elektronische handtekening wordt gezet met een gekwalificeerd persoonsgebonden PKI certificaat. Deze handtekening is vereist voor documenten met grote rechtsgevolgen, zoals bijvoorbeeld notariële akten, hypotheekakten, verzekeringspolissen en in sommige gevallen voor arbeidsovereenkomsten.
Een schriftelijke overeenkomst is een afspraak tussen partijen die is vastgelegd in een leesbaar document. De afspraken staan dan, in andere woorden, zwart-op-wit. Zowel in je privéleven als op zakelijk gebied maak je schriftelijke afspraken. In sommige gevallen zijn deze juridisch bindend.
Voor een overeenkomst is een aanbod nodig en dit aanbod moet ook aanvaard worden. Dit kan schriftelijk, maar dus ook mondeling. De afspraken die u mondeling heeft gemaakt zijn dus rechtsgeldig.
Meestal is een gelegaliseerde handtekening maximaal 3 maanden geldig. Echter er geldt een kanttekening. De geldigheidsduur van de legalisatie van een 'Bewijs van garantstelling/logiesverstrekking' is namelijk niet wettelijk vastgelegd.
Een advocaat mag pas overgaan tot het legaliseren van een handtekening als hij ervoor kan instaan dat die handtekening onder de akte is geplaatst door degene die in de betreffende akte wordt bedoeld.
Een handtekening geeft aan dat je de inhoud van een tekst kent. Met een handtekening zeg je: "Ja, hier ben ik het mee eens" of "Ja, ik ben echt ik". Een handtekening is de met de hand geschreven naam die iemand onder een brief of een document zet.
Onze tip: U kunt in principe niet zomaar onder een contract uit. Maar dat kan wel als 1) de andere partij de gemaakte afspraken niet nakomt, dan kunt u dus ontbinden, of 2) als er sprake was van bijvoorbeeld bedrog, bedreiging of misleiding, dan kunt u het contract vernietigen als u dit kunt bewijzen.
De wet bepaalt (in artikel 217 van boek 6 van het Burgerlijk Wetboek) dat een overeenkomst tot stand komt door aanbod en aanvaarding tussen twee of meerdere partijen. Het aanbod en de aanvaarding bestaan beide uit een wil en een verklaring.
Het ontbinden van een overeenkomst hoeft niet via de rechter en kan worden gedaan door middel van een aan de wederpartij gerichte schriftelijke verklaring waarin wordt aangegeven dat de overeenkomst wordt ontbonden. In de verklaring moet wel worden aangegeven waarom er wordt ontbonden.
De term 'schriftelijk bewijs' impliceert niet noodzakelijk meer een overeenkomst die schriftelijk is opgemaakt en ondertekend is. Het kan ook een e-mail, een sms, een WhatsAppbericht of een Facebookpost zijn. Een handtekening is dus zeker geen absolute vereiste om een overeenkomst bindend te maken.